23 Martie 2015

Sfaturi pentru idei de afaceri din cele mai bune carti de business publicate in ultimii 30 de ani



In fiecare an, exista o avalansa de carti de business pline de "secrete" publicate peste tot in lume. "Fii cel mai bun la locul de munca!" sau "Incepe o companie de milioane de dolari!" ne sfatuiesc autorii acestora. Chiar daca am epuiza toate zilele de concediu, ar fi practic imposibil sa le citim pe toate. Nu ar fi mai frumos sa avem o imagine de ansamblu asupra celui mai bun sfat din fiecare carte?

Gaseste-ti propria motivatie

Este important sa va stabiliti propria motivatie, acel "de ce" care defineste actiunea, inainte de a intreprinde ceva anume. Aceasta simpla activitate de constientizare a propriului imbold in afaceri, are menirea atat de a va calauzi spre drumul cel bun cat si de a va ajuta sa mentineti directia.

Cartea Built to Last, scrisa de Jim Collins si Jerry I. Porras, portretizeaza companii vizionare precum Disney si Johnson & Johnson, care raman stabile si in vreme de criza. De ce? Existenta acestor companii nu se reduce doar la goana dupa profituri, ci atinge limite cu mult mai inalte. M otivatia reprezinta un factor cheie si la nivel personal, arata Daniel Pink in cartea sa Drive, care ne indruma, de asemenea, sa urmarim in cariera si afaceri, cu precadere, obiective intrinseci.

Alte carti despre motivatie:

Ceea ce faci, orice ar fi, vine pe primul loc

Odata ce stii ceea ce vrei sa realizezi, munca devine aliatul tau in a ajunge acolo. In cartea "So Good They Can’t Ignore You" Cal Newport incurajeaza cultivarea unei schimbari de atitudine, care pune accent mai degraba pe calitatea muncii tale, decat pe rezultatul acesteia.

Astfel, va puteti perfectiona competentele, care devin rare si valoroase, si acumula ore de practica necesare pentru a deveni indispensabil.

Unde mai gasim aceasta lectie:

Fa-ti planuri. Intreprinde. Repeta.

Pe masura ce depui zeci, sute de ore de munca pentru a obtine ceea ce doresti, nu trebuie sa uiti ca planificarea trebuie sa fie continua, precum si recalibrarea. David Allen sfatuieste in cartea "Getting Things Done", ca a avea un sistem de incredere in a organiza munca si a o revizui in mod regulat va ajuta sa ramaneti concentrat si angajat in ceea ce faceti.

A progresa nu inseamna intotdeauna sa ramai fixat pe un plan rigid, ci uneori necesita rescrierea acestuia.

Unde mai intalnim aceasta lectie:

Uita de "eficient"

Asaltati de sfaturi cu privire la viata personala, cariera sua business, imperativul de a fi eficient este puternic. Dar unul dintre cele mai surprinzatoare sfaturi - ce poate schimba regulile jocului si pe care multe carti de afaceri il promoveaza - este ca a fi eficace poate fi mai productiv decat a fi eficient.

In loc de sarcini mici, cum ar fi e-mailuri banale sau lucruri pe altcineva le-ar putea face la fel de bine, ar trebui sa te concentrezi pe activitatile care sunt unice pentru talentele tale si te vor duce mai aproape de obiectivele propuse, ne spune Tim Ferriss in clasicul "The 4-Hour Work Week".

Unde mai gasim aceasta lectie:

Spune o poveste buna

Astazi, oricine trebuie sa aiba din calitatile unui agent de vanzari. Chiar daca nu interactioneaza cu clientii, a-i convinge pe altii prin a spune o poveste buna este parte a fiecarui loc de munca. Avand in vedere situatia de fapt, este important sa inveti sa spui povesti si sa-ti vinzi ideile altora.

Atat "Tipping Point", de Malcolm Gladwell, cat si "Made to Stick" de Chip & Dan Heath, sustin ca orice idee poate fi exprimata intr-un mod de impact si memorabil, sau altfel spus, "lipicios".

Unde mai putem gasi aceasta lectie:

Schimba-ti asteptarile despre creativitate

Cu totii recunoastem o idee buna atunci cand ne iese in cale. Ecuatiile cubice, tiparnita, creionul, bateria, Google - toate acestea reprezinta idei marete. Insa de unde vin ele? Ce fel de medii le fac mai probabila aparitia? Ce aprinde scanteia stralucirii lor? Cum generam ideile fundamentale care ne propulseaza cariera, viata, societatea, cultura?

In cartea "Where Good Ideas Come From", Steven Johnson isi pune aceste intrebari, iar raspunsurile pe care le descopera arata ca ideile creative sunt rezultatul unui proces similar cu evolutia umana, ceea ce face ca aparitia lor este imprevizibila si, in acelasi timp, interesanta.

Unde mai putem gasi aceasta lectie:

Esti irational si asta este in regula

"Business", un cuvant care exprima seriozitate si logica. Dar, ideea de business in sine se reduce pana la urma la oameni, iar oamenii sunt spectaculos de irationali - chiar si tu. Partea ta rationala poate fi in masura sa ia o decizie cu privire la ce e mai bine pentru tine, cum ar fi sa renunti la zahar sau la obiceiul de a fuma, in timp ce partea irationala, care prefera prajiturile si tigarile, te poate "deraia".

Cartea "Thinking, Fast and Slow", scrise de Daniel Kahneman, ofera, de exemplu, o perspectiva asupra posibilelor sinergii intre dualismul mental individual, ca mecanisme de luare a deciziilor, si aplicabilitatea acestora in organizarea sociala.

Unde mai gasim aceasta lectie:


Citeste si