Este tot mai clar pentru multi dintre noi cum arata viitorul omenirii si, practic, cum ar urma sa invete copiii nostri. Cartea, si implicit metodele clasice de invatare incet-incet vor fi inlocuite de catre practicile moderne de lucru cu cei mici inca din gradinita si pana in facultati, unde, de bine de rau, exista o mai mare deschidere spre acest pas.

Din pacate, insa, sistemul educational romanesc ramane mult in urma unor tari pentru care educatia ramane unul dintre pilonii principali de dezvoltare ai tarii, state care constientizeaza necesitatea ca tinerii sa primeasca o educatie cat mai performanta si la un standard cat mai ridicat de tehnologizare, pentru a face fata cu brio provocarilor viitorului inteligent.

In Romania sistemul educational este asa cum este. Am putea scrie randuri nesfarsite despre problemele cu care scoala romaneasca se confrunta, dar nu am face altceva decat sa imprastiem cerneala virtuala in nestire. In lipsa unor investitii solide din partea statului, care ar trebui sa aloce o finantare tot mai mare pentru alinierea gradinitelor, scolilor si a liceelor la standardele viitorului in domeniu, ceea ce ar presupune o educatie inteligenta cu dispozitive de ultima generatie, capabile sa creeze o interactiune si mai mare intre cadrul didactic, materie si elev, au inceput sa apara tot mai multe unitati de invatamant care prefera sa faca singure acest pas si sa isi pregateasca viitorii angajati ai tarii pentru cerintele anilor care vor urma.

Asa se face ca o singura clasa a unei scoli din sectorul 6 al Capitalei a decis inca de anul trecut sa faca un pas important in aceasta directie si sa investeasca o suma considerabila din buzunarul parintilor a 30 de copii pentru dotarea clasei cu un echipament inteligent care sa ofere mai multa interactivitate cu cei mici.

Sub coordonarea doamnei invatatoare Gabriela Marcela Bitoiu, cadru didactic al scolii cu numarul 197 din cartierul bucurestean Drumul Taberei, cei mici, aflati acum in clasa a doua, se numara printre putinii norocosi care au decis sa faca un pas inaintea sistemului si sa fie pregatiti pentru ceea ce va insemna viitorul educatiei din Romania.

In acest fel, cei peste 30 de copii din clasa a doua invata zi de zi dupa o programa digitala, cursurile fiind mult mai interactive si educative decat multe din orele obisnuite de program. Din pacate, insa, acest lucru a venit cu un cost destul de ridicat la prima vedere, suportat de catre parintii acestora, videoproiectorul digital interactiv instalat in sala de clasa avand un pret de circa 2.000 de euro.

"Sunt norocoasa pentru ca am fost sustinuta de parinti pentru a achizitiona videoproiectorul, dar cel mai mult ma bucura faptul ca cei mici raspund si sunt interesati. Daca am putea veni cu laptopul in fiecare zi la scoala ar fi perfect. Am incercat sa imbin un pic din informatica si matematica. Videoproiectorul este deschis de la prima ora si pana la ultima ora si deocamdata nu exista materie pe care sa nu o pot transpune intr-un mediu digital. Pentru acest lucru ma pregatesc in fiecare zi sa aduc ceva nou celor mici", a declarat Gabriela Bitoiu, cadru didactic al scolii 197.

In opinia acesteia un mare minus, pe langa cel legat de lipsa investitiilor, este numarul foarte mic de softuri educationale. "Un mare minus este acela ca sunt foarte putine softuri educationale. Ma asteptam la mai multe de la proiectul manualelor digitale. Eu am anticipat acest pas si am actionat. Este un inceput greu, dar sunt convinsa ca lucrurile se vor realiza pe parcurs", a mai spus invatatoarea din sectorul 6 al Capitalei.

Gabriela Bitoiu sustine ca inca de la achizitia videoproiectorului interactiv tot mai multi colegi din unitatea de invatamant in care preda si-au manifestat interesul pentru a cumpara si a se folosi de un astfel de dispozitiv

"Am gasit extrem de utila folosirea unui videoproiector interactiv, iar in acest fel ii antrenezi altfel pe copii - 75% din copii retin prin interactivitate si 25% daca ar sta sa le fie povestit. Sunt multe colege care vor sa isi achizitioneze o astfel de solutie. Eu am preluat o noua generatie inca din clasa I, moment in care am spus ca mi-as dori sa achizitionez o tabla interactiva sau videoproiector interactiv si am hotarat impreuna cu parintii sa achizitionam un videoproiector interactiv. (...) Invatamantul romanesc sufera din lipsa de finantare. Cand cineva a dat tonul exista interes si ma astept ca exemplul sa fie urmat si de alte cadre didactice", a mai spus Bitoiu.

Ce invata cei mici prin intermediul unui videoproiector interactiv

De la diferite enigme si mistere pana la calcule cu adunari, scaderi, inmultiri si impartiri, cei mici sunt fascinati de exercitiile interactive puse la dispozitie prin intermediul videoproiectorului cu care sala de clasa este dotata. Chiar daca vin de acasa cu propriile laptop-uri, sistemul de care dispun le permite sa rezolve exercitiile concomitent cu ceea ce se intampla pe tabla digitala.

Interesant este faptul ca tot mai multi copii din ziua de azi prefera sa utilizeze noile tehnologii de calcul in detrimentul celor traditionale, interactiunea acestora cu dispozitivele inteligente fiind una fireasca.

Lipsa investitiilor in invatamant blocheaza viitorul tarii: Doar 40% din scolile de la oras folosesc echipamente electronice in procesul educational

Circa 40% dintre scolile din mediul urban din Romania nu folosesc echipamente electronice in procesul de predare la clasa, potrivit unui studiu realizat in mediul online de catre Epson, unul dintre cei mai mari producatori de solutii de imagistica (imprimante, videoproiectoare) la nivel global.

Conform rezultatelor sondajului derulat la inceputul lunii iunie, circa 90% dintre parintii elevilor sustin ca o metoda de predare moderna este necesara ca suport pentru predarea lectiilor in cadrul orelor de studiu la scoala frecventata de copiii lor.

“Credem ca profesorii isi pot usura munca prin tehnologie, iar elevii pot avea rezultate mai bune la invatatura cu investitii minime din partea institutilor de invatamant. Incepand cu anul 2009, insa, investitiile publice in domeniu au scazut simtitor, asta desi noutatile tehnologice sunt tot mai necesare in scoli, iar obisnuinta elevilor cu echipamentele electronice impune tot mai mult o schimbare a metodelor de predare din scoli”, a declarat Simona Decuseara, sales & marketing manager Epson pentru Romania si Bulgaria.

Potrivit studiului, cel putin 6 din 10 respondenti considera ca principalele avantaje ale folosirii echipamentelor electronice in procesul educational sunt cresterea atentiei elevilor si invatarea mai rapida, precum si dezvoltarea abilitatilor tehnice.

Pentru majoritatea elevilor, utilizarea echipamentelor electronice la orele de curs reprezinta o continuare a modului in care acestia sunt deja expusi la informatie in cadrul familiei. Astfel, peste 9 din 10 respondenti isi expun copiii in timpul liber la cel putin un dispozitiv electronic.

Detaliile studiului le puteti citi in articolul publicat miercuri de wall-street.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri