Am incercat astfel sa realizam o comparatie cat mai corecta a costuilor relative platite de locuitorii altor orase din Uniunea Europeana cu cele din Bucuresti, cu informatii de pe site-urile locale ale companiilor de transport, pentru calatorii zilnice si abonamente lunare sau anuale. La noi, in prezent, costul unei calatorii cu metroul in Bucuresti costa 2,5 lei (0,56 euro), iar cu mijloacele de transport in comun de suprafata suma de 1,3 lei (0,29 euro)

In acelasi timp, pentru un abonament lunar de la Metrorex trebuie sa scoti din buzunar 70 de lei, iar pentru unul de la la RATB exact 50 de lei, pentru toate liniile urbane. Asadar, pentru un roman care foloseste atat liniile RATB cat si Metrorex, costul total ajunge la 120 de lei (27,2 euro) pe luna. La nivel anual, transportul public din capitala (RATB si Metrorex) ajunge sa necesite 326,4 euro. Acest cost, raportat la dimensiunea salariului mediu anual inregistrat in Romania (sursa: Eurostat), de 4.147 euro, reprezinta o pondere de 7,87%.

Viena: 1,31%

Viena: 1,31%

Viena dispune de o retea de transport in comun formata din autobuze, trenuri, tramvaie si linii de metrou, care va pot transporta oriunde in oras in cel mai scurt timp. Operatorul de transport public Wiener Linien pune in vanzare bilete universale, iar o calatorie costa 2,2 euro. In afara de biletele unice, exista si permise pentru o perioada mai lunga de timp, de 24 de ore, 72 de ore, saptamanal, lunar si chiar anual. Direct de la sofer o calatorie costa 2,3 euro.

Un abonament lunar de transport, pe toate liniile (metrou si suprafata) in Viena ajunge la 48,20 euro, in timp ce un abonament anual valabil in toata regiunea capitalei Austriei costa 365 euro.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
2,2 48,2 365 27.843 1,31%

Art Konovalov / Shutterstock.com

Napoli: 1,41%

Napoli: 1,41%

Paisprezece agentii diferite desfasoara activitati in cadrul sistemului de transport public din Napoli, sub coordonarea Consorzio Unico Campania, care a adus toate aceste societati impreuna sub un singur sistem de tarifare numit Unico Campania. Sistemul de transport public din Napoli include autobuze, tramvaie, metrou, furnicular si transport feroviar in oras si zonele limitrofe din regiunea italiana Campania.

Ca urmare, biletele, denumite TIC, sunt valabile pe: toate autobuzele (ANM); pe toate liniile de furnicular; autobuzele regionale EAV, liniile de metrou 1, 2 si 6, si pe liniile speciale Circumvesuviana, Circumflegrei si Cumana, in limitele orasului. Biletele sunt valabile timp de 90 minute (1,5 euro) sau pentru calatorii zilnice, saptamanale, lunare (42 euro) si anuale (294 euro).

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
1,5 42 294 20.834 1,41%

Baloncici / Shutterstock.com

Praga: 2,01%

Praga: 2,01%

Praga dispune de unul dintre cele mai bune sisteme de transport public din Europa. Liniile de metrou, tramvaie si autobuze sunt folosite de doua treimi din populatia pragheza si acopera cea mai mare parte urbana a orasului. Metroul transporta aproximativ 600 de milioane de calatori anual, iar traseul zilnic are 61 de statii dispuse de-a lungul a 62 de kilometri. Autobuzele acopera regiunile de la marginea orasului Praga si zonele in care tramvaiele si metroul nu ajung.

Sistemul de transport public din Praga utilizeaza doua tipuri de bilete cu o singura calatorie: de 30 minute si de 90 de minute, in valoare de 24 coroane cehesti (0,9 euro) si respectiv 32 coroane cehesti (1,2 euro). Ambele bilete pot fi utilizate pe orice tip de transport in comun si permite transferuri intre linii. Un abonament lunar in Praga costa 550 coroane (20,3 euro), in timp ce unul anual (da, exista!) costa 4.750 euro (175,5 euro).

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
1,2 20,3 175,5 8,711 2,01%

S-F / Shutterstock.com

Stockholm: 2,59%

Stockholm: 2,59%

Stockholm, capitala Suediei, este de multe ori laudata pentru transportul public confortabil si eficient. Compania SL este responsabila pentru reteaua de autobuze, liniile de metrou, trenuri, tramvaie si anumite linii de feribot. Cu ajutorul metroului insa se poate ajunge foarte usor oriunde in Stockholm, oras impartit in trei zone (A, B, C) aferente sistemului de transport.

O calatorie cu autobuzul 69 sau cu tramvaiul 7 este un mod superb de a descoperi orasul Stockholm. De retinut, ca o singura calatorie in zona A (care acopera intreg sistemul de transport subteran din centru pana in suburbii) costa 36 de coroane suedeze (3,8 euro), iar un abonament lunar (valabil in toate zonele) ajunge la 790 de coroane (83,4 euro). Suedezii pot cumpara si un abonament anual la pretul de 8.300 de coroane suedeze (876,9 euro).

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
3,8 83,4 876,9 33.907 2,59%

Victor Maschek / Shutterstock.com

Amsterdam: 2,68%

Amsterdam: 2,68%

Amsterdam este un oras care poate fi strabatut la pas, avand cele mai multe obiective si atractii turistice in proximitatea centrului sau. Pentru zonele turistice mai indepartate, transportul public (in afara bicicletelor) reprezinta cea mai buna alternativa de deplasare. Compania responsabila de administrarea transportului public in Amsterdam, GVB, ofera servicii integrate de metrou, tramvai si autobuz de-a lungul orasului Amsterdam si in zonele adiacente.

In 2010 a fost introdus un sistem cuprinzator de taxare, care sa permita oamenilor sa calatoreasca pe tramvaie, metrou, autobuze si chiar trenuri utilizand un bilet universal. O calatorie in Amsterdam costa 2,9 euro, iar biletul este valabil timp de o ora, in timp ce abonamentul lunar ajunge la 90 de euro, pentru toate liniile. Cei care opteaza pentru un abonament anual vor scoate din buzunar 900 de euro.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
2,9 90 900 33.525 2,68%

S-F / Shutterstock.com

Berlin: 4,25%

Berlin: 4,25%

Vara este, de departe, cel mai bun sezon pentru a vizita orasul Berlin. Locuitorii sai profita din plin de vremea buna pentru a lua cu asalt strazile, raurile si lacurile, precum sa si ia parte la evenimentele interminabile din oras. Cu un singur bilet valabil ai acces la toate mijloacele de transport public din Berlin: S-Bahn, U-Bahn, autobuze, tramvaie si feriboturi. Tariful depinde insa de zona de tarifare si perioada biletului de valabilitate.

Berlin este impartit in trei zone de tarifare: AB, BC si ABC. Zona de tarifare AB include mediul urban pana la limita orasului. Zona ABC implica zona adiacenta orasului si Potsdam. Un bilet pentru o distanta scurta costa 1,60 euro si este valabil pentru trei opriri cu S- si U-Bahn si pentru sase opriri in cazul calatoriei cu autobuze si tramvaie. Pentru o distanta mai mare, un bilet valabil doua ore pentru zonele ABC costa 3,3 euro. De asemenea, un abonament lunar aferent calatoriei in cele trei zone din Berlin ajunge la 98,5 euro.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
3,3 98,5 1.182 27.782 4,25%

Linie de metrou in Berlin / Shutterstock

Paris: 5,24%

Paris: 5,24%

Sistemul integrat de transport din Paris este desfasurat de-a lungul a cinci zone urbane, concentrice, pornind din centrul orasului. O singura calatorie, valabila atat la metrou cat si pentru transportul de suprafata (autobuze, trenuri expres si tramvaie) costa 1,8 euro, valabila pentru toate conexiunile si zonele orasului, cu mici exceptii.

Se poate opta, de asemenea, pentru un pachet Navigo lunar sau saptamanal. Acestea pot fi achizitionate de la casele de bilete sau in statii la aparate destinate vanzarii biletelor, iar preturile acestora variaza in functie de zonele de transport acoperite. Un abonament lunar Navigo ajunge la 116,5 euro pentru toate cele cinci zone de transport din Paris.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
1,8 116,5 1.398 28.687 5,24%

Tupungato / Shutterstock.com

Lisabona: 6,4%

Lisabona: 6,4%

Lisabona dispune de o serie de patru variante de transport in comun: autobuze (administrate de Carris, principala companie care se ocupa cu transportul public de suprafata, alaturi de tramvaie, precum si sistemul de funicular), metrou, trenuri si ambarcatiuni (operate de companii separate).

In ceea ce priveste exclusiv transportul urban, exista un bilet universal in Lisabona, atat pentru o calatorie cu metroul ori cu mijloacele de suprafata (Carris / Metro), in valoare de 1,4 euro si valabil 1 ora de la validare. In acelasi timp, un abonament lunar L123 ajunge la 67,65 euro si este valabil in toata zona urbana a Lisabonei. Calatoriile cu metroul sunt, in general, cel mai rapid mod de a ajunge dintr-un capat in celalalt al orasului Lisabona.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
1,4 67,65 811,8 12.683 6,4%

Rrrainbow / Shutterstock.com

Barcelona: 9,11%

Barcelona: 9,11%

Barcelona dispune de un sistem de transport integrat, curat, punctual si cu aer conditionat, atat de metrou cat si de autobuze care va poate transporta la cele mai multe dintre principalele obiective si atractii ale orasului din regiunea spaniola Catalunia. Metroul devine util in special in timpul verii, cand poate fi destul de cald pentru a te deplasa la suprafata.

O singura calatorie cu metroul, autobuzele si furnicularul catre Montjuic costa 2,15 euro, in timp ce un abonament lunar care include calatorii nelimitate cu metroul si autobuzul (TMB), trenul local (FGC), tramvaiul (TRAM) si trenul regional (Rodalies de Catalunya) ajunge la 153 de euro. Daca vizitezi Barcelona alege tichetele Hola BCN! pentru 2, 3, 4 sau 5 zile.

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
2,15 153 1.836 20.150 9,11%

Iakov Filimonov / Shutterstock.com

Londra: 14,11%

Londra: 14,11%

Principala sursa de transport public din Londra se invarte in jurul liniilor de metrou (sau Tube cum este cunoscut de londonezi), dar sistemul este unul integrat care mai cuprinde transport feroviar, autobuze s.a.m.d.. Daca nu ai in posesie un card de calatorie Oyster Card (pay as you go) sau Travelcard, o singura calatorie poate ajunge la preturi absurd de mari, precum 4,8 lire sterline (6,85 euro) pentru zonele urbane 1-3. Chiar si asa o calatorie platita prin Oyster Card incepe de la 2,3 lire sterline (3,28 euro), valabila numai in zona centrala 1 londoneza.

O singura calatorie prin Oyster Card, valabila in toate zonele urbane (1-9) si pe toate mijloacele de transport este de 6,9 lire (9,84 euro) in perioada orelor de varf si 4 lire (5,7 euro) in restul zilei. In acelasi timp, un abonament lunar prin Travelcards ajunge la 320,30 lire (457 euro), iar pentru un an, abonamentul este de 3.336 lire (4.760 euro).

Cost calatorie (euro) Cost abonament lunar (euro) Costuri anuale totale de transport (euro) Salariu mediu net anual (euro) Pondere costuri transport in salariu
9,84 457 4.760 33.723 14,11%

JuliusKielaitis / Shutterstock.com