Vodafone

Vodafone

Compania britanica de telecomunicatii Vodafone si cea kenyiana Safaricom aveau asteptari slabe in 2007 cand au lansat platforma de plati pe mobil M-Pesa. Multi creadeau ca M-Pesa- un serviciu care permite oamenilor fara cont bancar sa trimita bani prin intermediul telefonului mobil, sa isi primeasca pensia sau sa plateasca facturile- era o idee care merita sa fie incercata, dar nu crdeau ca se va transforma intr-o adevarata economie regionala.

In prezent, 17 milioane de oameni din Estul Africii, India, Romania si Abania folosesc M-Pesa. Multi dintre ei utilizeaza pentru prima data un serviciu financiar.

“Este ceva revolutionar. A schimbat vieti, business-uri, perceptia despre Africa si a adus foarte mult cash in sistemul financiar”, spune Wolfgang Fengler, economist la Banca Mondiala. Mai exact, in jur de 42% din Produsul Intern Brut al Kenyei este tranzactionat prin M-Pesa. Iar pentru Vodafone, loialitatea fata de brand a crescut masiv. Astfel, mai putin de 0,1% dintre clienti au renuntat la serviciile companiei din 2010, declara Michael Joseph, fost CEO al Safaricom, in prezent manager a serviciului M-Pesa.

Sector: telecomunicatii

Tara de provenienta: Marea Britanie

Venituri in 2014 : 68 de miliarde de dolari

Domeniul de impact: oportunitate economica/incluziune financiara

Sursa foto: Vodafone

Google

Google

Google, gigantul tehnologic care isi extinde tentaculele in tot mai multe domenii stiintifice, ofera miliardelor de utilizatori ai sai informatii diverse in 159 de limbi. Google a schimbat atat de mult lumea incat ne este greu sa ne amintim cum era inainte.

De exemplu, Google Translate decodeaza peste un miliard de mistere lingvistice pe zi. Cu peste 25 de milioane de carti scanate, Google Books devine rapid cea mai cuprinzatoare arhiva a cuvantului scris. De asemenea, Google Earth, un serviciu de cartografiere prin satelit, ii ajuta pe oamenii de stiinta sa observe schimbarile climatice ca niciodata. “Indiferent ca esti un om de stiinta care vrea sa afle cum este afectat ursul polar de micsorarea gheratilor sau un cetatean care vrea sa stranga informatii despre schimbarile climatice, Google Earth iti ofera aceste date. O imagine, pana la urma, valoreaza mai mult de o mie de cuvinte”, spune Jane Beitler, specialist la National Snow and Ice Data Center

Sector: tehnologie

Tara de proveninta: SUA

Venituri in 2014: 71,5 miliarde de dolari

Domeniul de impact: educatie, stiinta

Toyota

Toyota

In 1997, Toyota Prius devenea prima masina de serie care isi dorea sa rezolve problema emisiilor de carbon generate de industria auto. Masina hibrid folosea pe jumatate carburanti, pe jumatate se baza pe o baterie electrica.

Automobilele hibrid inseamna 3% din vanzarile noi de masini in SUA, in timp ce in Japonia sunt la nivelul de 30%, Toyota reprezentand 40% din vanzarile mondiale de masini hibrid. Iar, in septembrie, compania japoneza va lansa Toyota Mirai, primul model de serie cu sistem de propulsie cu pila de hydrogen.Functionand pe baza de hidrogen si emitand doar picaturi de apa, modelul ar putea fi mai “prietenos cu mediul” decat automobilele electrice. Astfel, Toyota pare sa vada profitul in segmente in care nimeni din industria auto nu a mai incercat sa patrunda.

Sector: auto

Tara de provenienta: Japonia

Venituri in 2014: 247,7 miliarde de dolari

Domeniul influentat: mediul inconjurator

Walmart

Walmart

Walmart, cel mai mare retailer mondial, prezenta publicului in urma cu cateva luni o noua sticla de detergent: the Purex PowerShot. Creat de Walmart impreuna cu producatorul Henkel,detergentul foloseste mai putina apa si este cu 30% mai eficient decat versiunea precendenta, in timp pretul este la fel.

Sunt zece ani de cand fostul CEO al companiei, Lee Scott, a creat standarde noi pentru responsabilitatea sociala, stabilind trei obiective: companie sa fie alimentata 100% din energie regenerabila, sa elimine risipa magazine si sa creeze un lant de furnizori cu business-uri care sa sustina mediul.

Astfel, in prezent, 26% din energia electrica a Walmart este furnizata din resurse regenerabile si compania opereaza cu 9% mai putina energie fata de 2010. De asemenea, retailerul estimeaza ca furnizorii sai vor creste cantitatea de ambalaje reciclate. Iar anul acesta compania, americana a marit salariul minim pentru toti muncitorii obligandu-si astfel rivalii precum Target si TJX sa faca acelasi lucru.

Sector: retail
Tara de provenienta: SUA

Venituri: 485,6 miliarde de dolari

Domeniul de impact: mediul inconjurator

Enel

Enel

De obicei, ideile revolutionare vin adesea de la start-up-uri si mai putin de la giganti din domenii foarte reglementate precum cel al energiei. Insa, italienii de la Enel, cu venituri de 101 miliarde de dolari anul trecut si numarul 69 in topul celor mai mari 500 de companii la nivel mondial, schimba jocurile cand este vorba despre energie “curata”.

Anul trecut mai bine de 38% din productie a fost din surse regenerabile, incluzand vant, soare si energie geotermala. Iar Francesco Starace, CEO-ul companiei, spune ca procentul va urca la 48% in patru ani. De asemenea, el il doreste ca Enel sa nu mai foloseasca energie pe baza de carbon pana in 2050. De altfel, subsidiara cu cea mai mare crestere in cadrul Enel este Green Power, cu venituri de 3,9 miliarde de dolari anul trecut.

Sector: energie
Tara: Italia

Venituri: 101 miliarde de dolari

Domeniul impactat: mediul inconjurator