Satisfactia pacientilor cu privire la calitatea serviciilor medicale primite este unul dintre indicatorii importanti care arata performanta reala a unui spital. Pana la sfarsitul anului 2016, acest indicator era profund viciat in Romania prin modalitatea sa de colectare. Odata cu introducerea chestionarului electronic, rezultatele se apropie mai mult de realitate. Acest raport realizat de Observatorul Roman de Sanatate analizeaza cele 122.423 chestionare de satisfactie completate de pacientii romani la externare prin SMS si formular web, in perioada decembrie 2016 - ianuarie 2018, prin intermediul mecanismului de feedback al Ministerului Sanatatii.

Te invitam la HealthCare Trends, eveniment wall-street.ro dedicat domeniului farmaceutic si serviciilor medicale, pentru a afla mai multe despre industria de sanatate.

Raportul arata ca peste o cincime din pacientii internati sunt nemultumiti sau foarte nemultumiti de curatenia din spitale si au fost nevoiti sa isi cumpere medicamente sau alte materiale sanitare din banii proprii in perioada internarii in spital. Totodata, 8 pacienti din 10 sunt multumiti sau foarte multumiti de activitatea si implicarea medicului care i-a ingrijit.

Unui numar de 4.798 de pacienti li s-au solicitat bani sau atentii de catre personalul medical (3,92% din totalul pacientilor care au raspuns chestionarului), iar 21% din spitale arata zero interes pentru parerea pacientilor.

ORS a realizat topul rusinii - cele mai mari spitale pentru care parerea si satisfactia pacientilor nu conteaza (zero chestionare completate intr-un an). Intr-o epoca in care toti responsabilii din sistemul medical romanesc clameaza ca pun "pacientul in centrul sistemului", dezinteresul fata de satisfactia pacientilor arata in cel mai bun caz neglijenta manageriala si, in cel mai rau caz, ipocrizie.

cele mai proaste spitale publice din Romania

Este ingrijorator de mic numarul de spitale care introduc datele de contact ale pacientilor in platforma electronica a CNAS pentru ca pacientii sa primeasca prin SMS chestionarul de satisfactie. 21% din unitatile sanitare nu au introdus in sistem nici macar un pacient, iar 82% au introdus datele de contact pentru mai putin de 5% dintre pacientii externati. Doar 64 de spitale au avut un numar suficient de chestionare completate pentru a obtine rezultate relevante statistic si au fost incluse in topurile pozitive din acest raport. 277 spitale nu au avut suficiente chestionare completate. Din cauza netransparentei si lipsei de implicare a managerilor, este imposibila masurarea statistic relevanta a satisfactiei pacientilor din aceste spitale.

cele mai transparente spitale publice din Romania

Spitalele publice cu cele mai bune rezultate

"Am decis sa scoatem in evidenta unitatile sanitare cu cele mai bune rezultate, evaluate pozitiv de pacienti din punct de vedere al serviciilor medicale si al curateniei. Este responsabilitatea autoritatilor sa analizeze aceste modele pozitive de spitale, sa reproduca bunele lor practici si sa le generalizeze in sistemul medical", se arata in raportul ORS.

cele mai bune spitale publice din Romania

Noul mecanism de feedback. Schimbari si rezultate

Pana in 2016, mecanismul de masurare a satisfactiei pacientilor se baza pe chestionare tiparite care erau completate de pacienti in timpul internarii iar apoi introduse intr-un sistem centralizat de catre angajatii spitalului. Rezultatele nu aratau realitatea: conform acestora, 97,5% dintre romani erau satisfacuti de serviciile medicale primite.

mecanism de feedback in spitale publice

Pentru a elimina influentele externe asupra rezultatelor, Ministerul Sanatatii a introdus in noiembrie 2016 un nou mecanism de masurare a satisfactiei pacientilor. Astfel, dupa externare pacientii sunt contactati prin SMS pentru a raspunde unui chestionar cu noua intrebari cu privire la experienta din spital. Personalul medical introduce numarul de telefon al pacientului in platforma informatica a CNAS. Mecanismul de feedback preia automat datele din platforma CNAS, iar dupa externarea pacientului ii trimite prin SMS chestionarul de evaluare a satisfactiei. Pacientul poate sa raspunda gratuit prin SMS sau sa completeze chestionarul pe internet.

Chestionarul de evaluare a satisfactiei nu poate fi primit de catre pacient daca personalul spitalului nu solicita si nu introduce datele de contact ale pacientului in platforma informatica a CNAS. Cu cat spitalul introduce in platforma CNAS mai multe date de contact ale pacientilor, cu atat va creste numarul de chestionare completate.

Sursa foto: Shutterstock/VILevi 6

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri