Numarul unic de identificare a unui vehicul (VIN) sau seria de sasiu, poate parea doar un sir aleator de numere si litere, dar prin decodarea acestuia, poti afla anul de fabricatie a modelului, tipul caroseriei si chiar echiparea initiala a masinii. Astfel, VIN constituie pentru o masina ceea ce amprenta este pentru o persoana si insosteste vehicului din fabrica si pana ajunge la fiare vechi. Cu ajutorul VIN o companie de asigurari poate verifica daca o masina a avut o dauna totala in trecut, un service auto poate comanda piesele auto potrivite pentru reparatii, iar politia poate identifica eventualele vehicule furate. Dar, cel mai important, un cumparator poate verifica informatiile oferite de catre un vanzator de masini second-hand.

Cu toate acestea, mai putin de 10% din totalul masinilor rulate comercializate in Romania, anul trecut, au avut istoricul verificat, restul de 90% fiind cumparate pe "incredere", doar in baza informatiilor furnizate de vanzator, potrivit unei analize a pietei auto second hand realizata de autoDNA.ro pe baza rapoartelor de verificare a istoricului masinilor emise in 2017.

Din totalul verificarilor efectuate pe autoDNA.ro, anul trecut, platforma a avut informatii despre date tehnice, istoric de furt si lista dotarilor din fabrica pentru aproape toate masinile, precum si date despre istoric (avarii sau kilometri) in mai mult de 50% din cazuri.

"In Romania, sunt aduse masini de unde vrea clientul. Astfel, ca, probabil, 80% vin din Germania, deoarece asa ii place romanului sa auda, dar de fapt sunt din Belgia, Franta, Olanda s.a.m.d.. Am avut, de exemplu, cazul unui client, cu o masina adusa din Germania si cumparata de la un dealer. A verficat-o la noi si informatiile noastre aratau ca un ITP fusese efectuat in Estonia. Deranjat, ne-a spus ca masina sa nu a ajuns niciodata pe acolo si ne-a cerut banii inapoi, dar informatiile erau reale", a spus Razvan Pavel (foto), managing partner autoDNA.ro.

Razvan Pavel

Specialistul a adaugat ca exista un traseu "bine stabilit" pentru masinile avariate din Europa de Vest sau chiar din Statele Unite, care ajung sa fie reparate in tarile baltice si reinmatriculate ulterior in Germania. "Am solicitat informatii suplimentare de la partenerul din Polonia si istoricul masinii a fost urmatorul: a avut dauna majora sau totala in Germania si cum nu a mai avut voie sa fie inmatriculata, a fost cumparata si reparata in Estonia. Apoi au inmatriculat-o tot in Estonia si cu noile documente de circulatie au putut sa o exporte din nou in Germania, iar de acolo a ajuns in Romania".

Razvan Pavel este inginer auto si are o experienta de trei ani in cadrul Registrului Auto Roman (RAR), facand parte din echipa care a implementat sistemul de Inspectii Tehnice Periodice (ITP) sub umbrela RAR la preluarea acestei activitati de la Ministerul Transporturilor. De asemenea, Razvan Pavel a lucrat 12 ani in pozitii de top management la companii de asigurare precum Allianz si Groupama si are peste 6 ani de experienta in brokeraj de asigurari online, fiind omul care a convins eMAG sa vanda asigurari auto.

Platforma de verificare online a istoricului masinilor autoDNA.ro activeaza pe piata din Romania din 2015, sub forma de franciza, avandu-si sediul central in Polonia. In cei peste 10 ani de activitate la nivel international, autoDNA.ro a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori din Europa pentru date despre istoricul automobilelor.

Decodificarea unui numar VIN

  • Primul indicator indica tara in care a fost construit vehiculul. De exemplu, pentru Romania este U, iar pentru SUA avem A1, 4 si 5;
  • Cel de-al doilea arata numele producatorului. De exemplu, A este pentru Audi, Jaguar sau Mitsubishi. B este pentru BMW sau Dodge. C este pentru Chrysler s.a.m.d.;
  • Cel de-al treilea indica tipul de vehicul sau seria de fabricatie;
  • De la indicatorul patru pana la opt ofera informatii despre modelul vehiculului, cum ar fi tipul caroseriei, tipul motorului, transmisia sau alte parti, in functie de producator;
  • Cunoscut drept o "cifra de control", a noua pozitie este rezultatul unui calcul realizat indicatorilor anteriori. Astfel, poate fi verificat daca un VIN este invalid, caz in care cifra de control nu se potriveste cu rezultatul formulei;
  • Cel de-al zecelea indicator desemneaza anul modelului vehiculului. Literele si numerele de la 0 la 9 sunt utilizate pentru a desemna anul. De exemplu, 2014 este E. Acestea se schimba odata la 30 de ani. Literele I, O, Q, U si Z nu sunt folosite niciodata;
  • Cea de-a unsprezecea pozitie indica locul de fabricatie in care vehiculul a fost asamblat. Fiecare producator de automobile are propriile coduri.
  • Pozitiile de la 12 pana la 17 constituie un numar creat de producator. Numarul poate indica, de exemplu, ordinea in care vehiculul a iesit de pe linia de asamblare.

"Este foarte important sa verifici numarul VIN la o masina second hand, pentru ca altfel cel care iti vinde masina poate sa iti spuna orice poveste. Daca masina respectiva a avut trei sau patru proprietari inainte, istoricul se pierde. Informatiile care ajung la tine constituie doar ceea ce iti spun ultimul proprietar, iar aceata pot fi, asemenea, incomplete. Nici daca mergi cu seria de sasiu in mana la reprezentanta auto, nu prea poti obtine date despre istorcul masinii cumparate, decat daca esti deja proprietar", arata Razvan Pavel.

Cu toate acestea, informatiile oferite de reprezentante pot induce in eroare. "Aici este una dintre practicile samsarilor. Cand cumpara masina, dau kilometrajul inapoi si se duc apoi la reprezentanta pentru a schimba un bec. Acolo, masina ajunge sa fie inregistrata cu noul kilometraj si cu reparatia, dupa care pun masina la vanzare. Vanzatorul poate sa mearga, inainte de tranzactie, la orice reprezentanta si sa solicite un raport pentru perioada cat este el propietar si apare ca a avut o singura reparatie", mai spune managerul.

Masinile rulate pot fi verificate in patru moduri: online (istoric daune si kilometri), reprezentante (istoric service), ateliere service independente si mecanici independenti care se deplaseaza unde se afla masina vizata de client. "Cele patru metode de verificare sunt complementare pentru ca nicio metoda nu poate furniza momentan date 100% complete despre istoricul masinilor rulate, insa cresc enorm gradul de transparenta si ajuta clientii de automobile rulate sa evite tepele atat de des intalnite in piata auto. Fiecare metoda de verificare are specificul ei, iar verificarea online este de departe cea mai accesibila si cea mai rapida", spune Razvan Pavel.

Sursa: autoDNA.ro

El a oferit exemplul unui Fiat 500 Abarth aflat la vanzare pe un site de specialitate din Romania, dar, pentru care, in anunt nu era specificata nici o dauna anterioara. De fapt, conform raportului autoDNA, masina venea din SUA unde a avut raportata o dauna in valoare de 10.295 dolari in noiembrie 2016.

Intr-un alt caz, spune Razvan Pavel, a fost implicat un BMV X1 vandut ca nou in tara in 2015. "La a doua vanzare in Romania, persoana care l-a cumparat a ales sa verifice la noi masina. A aparut ca masina avusese o dauna totala din Belgia, de care nici primul proprietar din Romania nu stia. Ceea ce este uluitor, este faptul ca nivelul de dragadare al masinii era urias, in conditiile in care a stat in apa cateva zile. Erau ruginite si fuliile de la motor care sunt din fonta. Avea strat de noroi si pe tapiterie si la motor, dupa ce fusese lovita de jur imprejur".

Seful autoDNA mai spune ca Volkswagen, BMW si Audi sunt cele mai verificate marci, in timp ce cel mult 1% dintre clientii de masini rulate Renault, Dacia, Fiat sau Peugeot le verifica istoricul online.

Si companiile de asigurari verifica istoricul masinilor cu ajutorul VIN in baza proprie de date inainte de incheierea unei polite CASCO. Dar, in conditiile in care nu exista o baza da date comuna, multe fraude in asigurari sunt realizate cu masini asigurate la mai multe companii de asigurari in acelasi timp.

"Foarte multe masini care au avut dauna totala in Europa de vest ajung sa fie reparate pe CASCO in tarile din est. Teoretic, rata de frauda, in cazul masinilor aduse din straintate si asigurate pentru prima data in Romania, ajunge undeva la 25-30%. Foarte multe masini aduse de afara au dauna totala. Ca o repara aici sau in Tarile Baltice, este dificil de spus. Totul depinde de resurse si costuri. De multe ori, kilometrajul este dat inapoi si masina, cu dauna totala, asigurata la o suma mai ridicata decat valoarea epavei. Chiar daca am lucrat in industria asigurarilor, nu imi imaginam ca dimensiunea problemelor pentru masinile care vin de afara poate sa fie asa de mare", adauga seful autoDNA.

Comertul cu masini rulate a devenit salbatic in 2017, pe fondul dorintei clientilor din Romania de a avea o masina, dar si pentru ca acest lucru a fost mai accesibil ca niciodata, prin disparitia timbrului de mediu, dupa cum arata urmatoarele cifre (date DRPCIV si estimari autoDNA.ro): Piata masinilor aduse din alte tari a crescut cu peste 85% in 2017, la circa 550.000 unitati si numarul de tranzactii cu masini deja inmatriculate in Romania s-a dublat (+100%) in 2017, la circa 500.000 cazuri.

"Raportul nostru nu constituie o dovada daca masina este buna sau nu. Noi incercam sa oferim niste indicii cumparatorilor despre viata ascunsa a masinii, astfel incat, sa stii daca a avut daune, mai mici sau mai mari, unde sa te uiti la elementele importante de la masina, precum sistemul de airbag-uri. In unele cazuri avem si poze de la momentul daunelor. Este important sa vezi cum arata masina acum cinci ani de zile, atat la interior, cat si la exterior. Am avut cazuri de masini schimbate total", a incheiat Razvan Pavel.

Sursa foto: Robert MacMillan / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri