Doar unu din zece manageri stie cum sa delege corect sarcinile in cadrul unei echipe, scrie Forbes, care citeaza un reputat profesor de economie din Marea Britanie. De ce le este liderilor atat de greu sa faca acest lucru? Una dintre explicatii ar fi ca vor sa detina controlul, lucru care nu ii face lideri eficienti. Din contra.

30% dintre manageri cred ca pot delega sarcinile intr-o echipa, iar dintre acestia, doar unul din trei este considerat de catre subalterni un lider care stie sa imparta responsabilitatile.

"A delega corect" este o calitate importanta pentru un lider sau un team-manager. In momentul in care imparte responsabilitatile subordonatilor sai, nu doar ca economiseste timp pretios (atat pentru el, cat si pentru cei din echipa), le creste oamenilor moralul, increderea in ei si nivelul de productivitate. Mai exact, atunci cand deleaga sarcinile, liderul stabileste un cadru de munca foarte clar pentru cei cu care lucreaza. Este foarte important ca managerii sa selecteze oamenii potriviti pentru jobul potrivit, sa le dea sarcini care sunt in acord cu abilitatile si calitatile fiecaruia. In felul acesta, angajatii vor sti la ce sa se astepte si ce au de facut. Mai departe, rolul managerului este sa se asigure ca fiecare angajat a inteles care ii sunt responsabilitatile.

Cat de multe sarcini ar trebui sa delege un sef subalternilor sai? Dupa ce imparte responsabilitatile, liderul ar trebui sa renunte de tot la control? Cum poate liderul sa fie sigur ca produsul final va fi cel la care se asteapta toata lumea? Acestea sunt numai cateva dintre intrebarile la care managerii vor sa afle raspunsul. Nu exista reteta perfecta, insa exista cateva reguli dupa care fiecare lider de proiect se poate ghida.

Alege sarcinile pe care vrei sa le delegi

Un lider ar trebui sa se ocupe doar de sarcinile "critice" sau de cele pentru care are competente. Asadar, un lider ar trebui sa delege sarcinile pe care nu stie sa le faca si care nu sunt in zona lui de interes.

Citeste si:
Lectii de leadership invatate din Game of Thrones
Lectii de leadership invatate...

Alege cea mai buna persoana pentru fiecare rol

Asculta si observa. Cunoaste-ti subalternii, invata ce le place sa faca, ce performante au. Aceste informatii te vor ajuta in momentul in care va trebui sa delegi sarcinile. Imparte sarcini oamenilor care livreaza munca bine si repede. Nu imparti responsabilitati oamenilor doar pentru ca sunt mai putin ocupati decat altii. Ce inseamna asta? Lucreaza impreuna cu echipa de resurse umane pentru a recruta oamenii de care compania are nevoie. Nu angaja oameni doar pentru ca accepta un salariu mai mic sau pentru ca v-au fost recomandati de catre prieteni sau rude.

Sfaturi pentru liderii care nu stiu sa delege eficient sarcini

oatawa / Shutterstock

Ai incredere in oamenii cu care lucrezi

Relatiile de munca (si nu numai) trebuie sa se bazeze pe incredere. Asta inseamna ca atunci cand delegi cuiva ceva de facut, sa lasi persoana respectiva sa lucreze in felul ei. Nu iti impune propriul stil de lucru, poate nu se potriveste cu personalitatea angajatului. Desgur, la final, produsul trebuie livrat asa cum a fost intelegerea, insa asta nu inseamna ca cea mai buna metoda de lucru este cea gandita de liderul echipei. Fiecare angajat trebuie lasat sa isi puna amprenta pe munca pe care o face.

Citeste si:
Ce este delegarea?
Ce este delegarea?

Asigura-te ca oamenii au inteles ce au de facut

La inceput de drum, liderul trebuie sa se asigure ca oamenii au inteles ce misiune au si care sunt instructiunile. Atunci cand face asta, managerul trebuie sa gaseasca cel mai bun mod de a le explica oamenilor ce au de facut. Riscul este ca, explicand prea in detaliu, oamenii sa se simta insultati, dar si sa nu explice suficient, este posibil ca unii subalterni sa nu inteleaga ce au de facut.

Stabileste de la inceput deadline-ul

Termenul pana la care trebuie terminat proiectul trebuie stabilit inca de la inceput. De asemenea, este util ca perioada de lucru sa fie sparta in intervale mai mici si stabilite termene intermediare. Acest lucru ii da liderului o imagine clara despre cum evolueaza munca fiecarui om, unde trebuie sa intervina, ce mai poate fi imbunatatit.

Ofera feedback

De fiecare data cand delegi sarcini, nu uita sa oferi feedback. In felul acesta, te vei asigura ca angajatii iti livreaza exact ceea ce le-ai cerut, dar ii si ajuti sa devina mai eficienti.

Sfaturi pentru liderii care nu stiu sa delege eficient sarcini

Citeste si:
Cum iau deciziile liderii de succes
Cum iau deciziile liderii de...

Shutterstock / Copyright: By George Rudy

Evita sa preiei din sarcinile angajatilor

Exista situatii in care unii subalterni incearca sa scape, din diferite motive, de unele sarcini. Nu accepta sa le preiei responsabilitatile decat in cazuri extreme. Fiecare angajat trebuie sa invete sa fie responsabil, in caz contrar, e liber sa plece in alta echipa/companie.

Spune "multumesc"

Subalternii te ajuta sa economisesti timp si iti furnizeaza proiecte valoroase. Nu uita sa spui "multumesc!".

Un team-leader nu trebuie sa se concentreze doar pe propria echipa. In fond, o companie este compusa din mai multe departamente care trebuie sa colaboreze pentru a livra cel mai bun produs. Astfel un manager trebuie sa invete la randul lui si sa ii invete pe subalternii sai sa colaboreze cu toti colegii, fie ca este vorba de cei de la resurse umane, vanzari, contabilitate, design, tehnic. Colaborarea intre departamente presupune o viziune comuna despre cum trebuie facute lucrurile, presupune respect reciproc si intelegerea foarte bine a rolului pe care fiecare coleg il are intr-un proiect.

Colaborarea dintre departamente vine cu o multime de beneficii pentru fiecare angajat si, in final, pentru intreaga companie. Angajatii din departamente diferite, care colaboreaza foarte bine, isi pot face o imagine foarte clara despre organizatia pentru care lucreaza, vor intelege mai bine modul de lucru al altor departamente si vor avea acces la mult mai multe informatii care i-ar putea ajuta in proiectele la care lucreaza.

In plus, munca intre echipe poate elimina riscul, destul de des intalnit in companii, ca departamente diferite sa lucreze la aceleasi proiecte. Echipele se pot completa si pot lucra mult mai eficient impreuna, decat daca ar face-o separat.

In momentul in care departamentele vorbesc despre munca lor, nu doar ca ii vor ajuta pe colegii lor cu idei, dar vor primi si un feedback din partea acestora, ceea ce ii ajuta sa corecteze greselile, acolo unde este cazul. In plus, atunci cand departamentele colaboreaza pentru un proiect, ajung sa se cunoasca mai bine, se creeaza o comunitate de oameni cu aceleasi pasiuni si cu aceleasi scopuri.

Citeste si: Cum atragi lideri intr-o organizatie?

Sursa foto: Shutterstock.com / Jirsak

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Google a incercat sa demonstreze ca nu are nevoie de manageri