Claudia Chiru este invatatoare la o scoala de stat si unul dintre specialistii in educatie care contribuie activ la schimbarea mentalitatilor si a sistemului de invatamant din Romania. Cum face asta? Atat prin felul in care le preda elevilor sai, complet diferit de modelul clasic, cat si prin Scoala Alternativa de Gandire Aplicata pe care a infiintat-o, o alternativa la scoala de stat. Care ar fi primele schimbari pe care Claudia le-ar face in sistemul de invatamant daca ar fi ministrul Educatiei?

Claudia Chiru lucreaza de sase ani in invatamant si este unul dintre dascalii care vede sistemul intr-o lumina pozitiva, cu mult potential de schimbare si crestere. Dar nu a fost mereu asa. Dupa o absenta de cativa ani de la catedra, aceasta s-a hotarat sa se intoarca sa le predea copiilor, insa imaginea sistemului care i se dezvaluia a fost "inspaimantatoare". Nu s-a lasat descurajata, mai ales ca se intorsese in tara cu o viziune noua despre cum trebuie sa arata scoala, dupa un schimb de experienta la Oxford.

In 2013, Claudia Chiru a lansat SAGA Kid, Scoala Alternativa de Gandire Aplicata, care a fost gandita ca o alternativa la scoala de stat, un program educational personalizat pe nevoile si dorintele copiilor in prim plan.

"Ideea infiintarii scolii mi-a venit in urma unei discutii purtate cu sotul meu. Vorbeam despre planurile de viitor pe care le am pentru ca iesisem din concediul de ingrijire a copilului, revenisem in tara dupa cativa ani de absenta si imi cautam nordul profesional, asa ca mi-am dat seama ca ma pot intoarce la meseria mea, cea de a educa copiii. Imediat am purces in aceasta directie cu organizarea logistica si in mai putin de doua luni eram la catedra. Ajunsa in fata nativilor digitali m-am reconectat si am inceput sa vad sistemul din interior, mi-am dat seama ca este o vedere completa si complexa, insa inspaimantatoare, asa ca m-am gandit la fiul meu imediat si la ce voi face cu el cand va veni vremea de mers la scoala. Asa am inceput sa construiesc SAGA Kid, care astazi inseamna peste 400 de prezente ale copiilor anual si 17 angajati", a declarat Claudia Chiru, pentru wall-street.ro.

In prezent, Scoala Alternativa de Gandire Aplicata desfasoara programul de afterschool si programul SAGA de Vara, tabere urbane. In cadrul afterschool-ului copiii participa la proiecte precum: SAGA One-Cultura Generala, SAGA Thinking-Jocurile Mintii, SAGA TeamWork-Lucru in Echipa, SAGA Science-Experimente, SAGA Crafting-Lucru Manual, in cadrul carora sunt urmarite diverse tinte pe care dascalii le seteaza in functie de nevoile si asteptarile copiilor.

Citeste si:
Populatia de varsta scolara va scadea dramatic in urmatorii 40 de ani
INS: Populatia de varsta...

"De exemplu, in cadrul SAGA Crafing - Lucru Manual, copiii pot lucra cu mini gherghefuri, in echipa, impartindu-si rolurile si stiind exact care este puterea fiecarui individ, care este plus valoarea pe care fiecare o aporta grupului. In cadrul programului SAGA de Vara copiii desfasoara activitati saptamanale impletite cu excursii in Bucuresti si in tara, cu accent pe dezvoltarea abilitatilor din zona emotionala si comportamentala, si de asemenea, pe flexibilitate si autonomie", a explicat antreprenoarea.

Invatarea prin joc

La baza tuturor activitatilor pe care le fac copiii de la SAGA Kid stau jocul si fantasticul. In egala masura se pune accent pe dezvoltarea capacitatilor analitice si creative, astfel ca cei mici invata sa puna sub semnul intrebarii solutiile clasice si sunt incurajati sa descopere si sa inteleaga metodele si logica din spatele rezolvarii problemelor.

"Stim ca este foarte imporant sa delimitam cadrul emotional in care ne desfasuram activitatea si prin urmare toti profesorii sunt antrenati sa faca aceasta delimitare la inceputul fiecarui an scolar, apoi incepem sa cunoastem copiii si sa identificam inteligentele fiecaruia, modul in care se raporteaza la microclimatul social, modul in care comunica, forma in care o fac, lucrurile care le fac placere si cele care nu le fac placere, formam un trib, apoi incepem sa trasam obiective comune si sa stabilim modalitatile prin care vrem sa le atingem. La baza tuturor activitatilor stau jocul, fantasticul si creativitatea, chiar avem un instrument denumit SAGA WitchCraft, acest instrument actioneaza asupra copiilor cu potiuni magice care prin minune ii lecuieste de vorbit, plictis, lipsa de chef sau ciorapi neasortati", a explicat Claudia Chiru.

Toti profesorii de la SAGA Kid inteleg ca educatia este un proces complex si de lunga durata care necesita o viziune, multa determinare si munca in echipa. Recrutarea dascalilor se face folosind site-urile dedicate si Facebook. Cei care iau interviul de angajare, trec printr-o perioada de proba si apoi de training.

Citeste si:
Criza de forta de munca produce pierderi de peste 7 MLD. euro
Antreprenorii romani pierd...

O saptamana la Oxford

Unul dintre cele mai moderne programe ale scolii este SAGA Oxford, care presupune un schimb de experienta pentru copii. Timp de o saptamana, elevii romani stau in Oxford si studiaza alaturi de elevii britanici.

Copiii au un fel de a se imprieteni si comunica chiar si atunci cand nu vorbesc aceeasi limba, cunoasterea care se intampla in scolile britanice, in clasa mea si la SAGA este de cele mai multe ori intuitiva, asa ca le este foarte usor. In plus, copiii beneficiaza si de o doza de culturalizare si independenta. La Oxford, copiii traiesc o experienta de viata, stau fara parinti intr-o tara straina, se organizeaza si-si gestioneaza bugetul, intra in contact cu o alta cultura si cu un program scolar diferit, isi fac noi prieteni si isi exerseaza engleza

Claudia Chiru, fondatoarea SAGA Kid

Un alt program interesant al scolii este SAGA Grown-up, care ii invata pe parinti sa comunice mai bine cu copiii lor. "Initial l-am gandit sa fie o zona de interactiune si jocuri pentru parinti, insa s-a transformat in altceva, acum este modul nostru de a impartasi cu parintii informatii din educatie", a explicat antreprenoarea.

Citeste si:
Lista finala a beneficiarilor Start-Up Nation, publicata pe 15 iulie
Lista finala a beneficiarilor...

Cateva sfaturi pentru parintii care isi imping copiii sa faca o multime de cursuri dupa scoala, fara sa le mai lase timp liber pentru joaca? "Recomandarile mele tin intotdeauna de echilibru si de dorinta individului. Adica pentru a participa la un curs in urma caruia o persoana se bucura de beneficii reale trebuie sa aiba la baza o decizie personala cu puternica conotatie subiectiva. De exemplu daca copilul isi doreste sa participe la un curs din sfera abilitatilor estetice si la un alt curs din sfera abilitatilor fizice cred ca ar fi o varianta optima. Tot ce ne impinge catre extreme acolo ne tintuieste, in puncte cardinale opuse, care fie inseamna prea mult fie prea putin si ne destabilizeaza. Joaca libera este tot ceea ce au nevoie copiii pana spre sfarsitul clasei a IV-a si joaca aceasta are un rol fundamental in organizarea rationamentelor logice, a perceptiei si a construirii busolei interne", a declarat dascalul.

Claudia Chiru preda de cinci ani de zile la o scoala de stat din Bucuresti, iar metoda ei de predare este complet diferita de metoda clasica, cu care cei mai multi copii sunt obisnuti.

"Metoda mea de predare difera prin modul in care ma raportez la elev si prin maniera mea de a sta printre copii. Ii vad ca pe egalii mei si consider ca sunt acolo pentru a-i sustine in demersul lor, nu pentru a-i incurca sau pentru a le arata ca eu stiu mai multe decat ei. Stand alaturi de ei pe aceeasi treapta ma distrez si cresc enorm ca persoana si ca profesionist pentru ca ma intalnesc zilnic cu noi provovari si zilnic sunt surprinsa de sclipirile pe care elevii mei le au, de modul in care stralucesc atunci cand reusesc sa faca ceea ce si-au propus sau de maniera prin care aleg sa isi exprime sentimentele. Sunt surprinsi sa vada ca pot face orice isi doresc ei si astfel reusesc sa-i tin aproape si sa fac cu ei ceea ce imi traseaza programa si mai mult. Beneficiile lor sunt fara doar si poate reflectate in zona comportamentala si cognitiva pentru ca modul meu de predare antreneaza ambele emisfere cerebrale, ceea ce conform neurostiintei este varianta dezirabila pentru invatare", a explicat invatatoarea.

"Invatamantul are potential de schimbare, dar se complace in comoditate"

In ciuda imaginii destul de degradate pe care o are invatamantul din Romania, Claudia Chiru vede lucrurile diferit - exista potential de schimbare si exista profesori care sunt din ce in ce mai prezenti si activi.

Vad sistemul de invatamant intr-o maniera pozitiva, cu mult potential de schimbare si adaptare, de crestere si devenire. Il vad de asemenea complacandu-se in comoditate si cred ca reprezentantii acestei zone se vor autoexclude in scurt timp. Este o bucurie pentru mine sa particip la schimbarea mentalitatii si formei sistemului de invatamant si depun efort in aceasta directie

Claudia Chiru

Educatoarea spune ca prioritatile Ministerului Educatiei in acest moment ar trebui sa fie "continuturile, metodele, mijloacele si resursele umane".

Care ar fi modificarile pe care Claudia le-ar face in sistem daca ar fi ministrul Educatiei? "Daca as fi ministrul Educatiei as fi un soi de persoana mobila, m-as inconjura de oameni mai destepti decat mine si as fi prezenta in toate scolile din tara. Prima data as aduce inca un cadru la clasa si as gandi schimburi de experienta si zone de comunicare si interactiune profesionala in cancelarie si nu numai. As regandi spatiile salilor de clasa si organizarea fizica si logistica a scolilor. As pune directori manageri, nu profesori si as stabili un limbaj comun al educatiei copiilor romani cu metode contemporane", a conchis Claudia Chiru.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Asa da! Liceu dotat cu roboti, imprimante 3D si zeci de laptopuri