M-am ferit sa comentez derapajele constante din presa romaneasca, dintr-un respect naiv fata de aceasta breasla si de colegii mei. Dar recunosc ca am suferit cu fiecare dintre ele. Am vazut meseria asta batjocorita, umilita, tarata in noroi, in mod repetat si deliberat, am vazut institutii de presa altadata respectabile facand compromisuri greu de imaginat doar pentru audienta si bani. Am vazut depasite limite pe care speram sa nu le atingem vreodata, limite ale dezumanizarii si degradarii. Dupa momentul in care mi s-a facut rau fizic citind un articol absolut ingrozitor (despre care nu vreau sa detaliez, dar am postat aici), credeam ca nimic nu ma mai poate surprinde. Astazi, insa, scanand presa romaneasca, am aflat ca s-au terminat toate problemele acestei tari.

A trecut ceva timp de la momentul in care presa a adaptat la nivelul ei notiunea de breaking news. Ceea ce am invatat noi pe la scolile de jurnalism ca inseamna acest termen este folosit de cateva ori pe zi de mai toate publicatiile din .ro si de majoritatea televiziunilor, uneori si de cateva ori pe ora. Si nu vorbesc de publicatii tabloid, ma refer inclusiv la presa respectabila, quality...teoretic.

Astazi, 11 octombrie 2018, breaking news la TV, in presa online (inclusiv de BUSINESS) este faptul ca doi jurnalisti sunt pusi sub acuzare de DIICOT pentru consum de droguri. Cu breaking news, cu socant, cu mult CAPS LOCK peste tot.

Nici nu stiu ce ma enerveaza mai tare. Faptul ca Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (!!!) trimite comunicate de presa despre aceasta ancheta extrem de importanta in combaterea terorismului din Romania si a criminalitatii organizate: doi jurnalisti au fumat un cui la un festival de muzica. Sau faptul ca aceasta disperare dupa audienta atinge cote alarmante si toata presa ia subiectul si il trateaza cu atat de multa atentie.

Nu incerc sa insinuez ca este ok ca au facut asta, doar ma intreb, asa ca simplu cetatean care are (inca) niste pretentii de la institutiile acestei tari, de ce nu investigheaza DIICOT, mai bine, retelele de traficanti care vand droguri la festivalurile de muzica? Sau in mod uzual, nu doar punctual. Sau de ce nu urmaresc filierele care transporta masiv droguri extrem de periculoase, mult mai grave decat marijuana sau cannabis? De la mine, par sa fie usor mai grave si cu impact mult mai mare...

Sigur ca putem sa incepem cu teoria conspiratiei si sa ne amintim de unde si cum a pornit aceasta “ancheta”, cine a adus subiectul in spatiul public, cum s-a transformat un razboi de orgolii personale si profesionale intr-un subiect de interes national. Dar lasand argumentele la o parte, va propun sa scoatem putin senzationalul, breaking news-ul, literele mari si multiplele semne de exclamare si sa citim fara ele: doi oameni au fumat o tigara de cannabis amestecat cu tutun la un festival de muzica…

Faptul ca o institutie a statului face jocurile unei tabere sau alta nu e nimic nou. Asa cum nu e nou nici ca presa a capatat aceasta abilitate incredibila de a transforma un NIMIC in breaking news. Tocmai aceasta stare de complacere ne-a adus aici. Am tolerat toate aceste derapaje, le-am gasit explicatii, am cautat motive, am sperat ca nu se vor repeta.

Nu stiu cum sa formulez faptul ca “am acordat deja prea multa atentie acestui subiect” ca sa ma fac inteleasa. Nu stiu cum sa descriu senzatia de batjocura la adresa acestei bresle si acestei meserii pe care o percep. Si astazi, si ieri, si de ceva vreme incoace. Care nu e mai usor de suportat cu timpul ci, din contra, se acutizeaza si devine tot mai grea.

Ce jocuri face DIICOT in toata aceasta schema este fix problema lor si sunt convinsa ca oamenii de buna credinta condamna nivelul la care acestia au ajuns, intrand in aceasta poveste.

Cat priveste presa, in naivitatea (sau prostia, mai degraba) mea, inca mai sper ca o sa ne trezim. Ca o sa ne dam seama care e rolul nostru in societate. Ca o sa intelegem ca sunt atatea subiecte despre care suntem DATORI sa scriem. Mult mai grele, mult mai importante, cu un impact incomparabil mai mare. Ca o sa alegem sa facem compromisuri pastrand niste proportii. Ca asa-zisa stire descrisa mai sus este CEA MAI MICA PROBLEMA A TARII IN ACEST MOMENT. Ca nu ar trebui sa fie un subiect nici macar pentru publicatiile serioase de stiri, cu atat mai mult pentru cele de business. Si ca daca totusi un redactor sau editor il considera subiect, in niciun caz nu e breaking news. Si in niciun caz nu merita mai multe de 3 randuri, presupunand ca cineva ia in considerea fiecare comunicat al Diicot.

Ca in tara asta mor oameni zilnic in spitale, in accidente, mii de copii adorm nemancati, zeci de mii de familii traiesc la limita subzistentei, sute de oameni pleaca din tara zilnic, bolnavii nu au acces la tratamente. Sau ca avem copii olimpici internationali, antreprenori de succes peste hotare, tineri care fac cinste tarii, afaceri de succes care depasesc orice granite. Da, da, nimic senzational, se stie deja. Dar ceva imi spune ca despre drogurile consumate pe la festivaluri se stie deja…

As propune un exercitiu. In ultima vineri din fiecare luna sa facem in presa romaneasca de toate felurile, orientarile si culorile, ziua fara Breaking News. Sa lasam un pic deoparte preocuparile pentru non-stiri, clickbait, fakenews si senzational si sa ne preocupam, doar pentru zi, de adevaratele probleme ale tarii. Cele care, din pacate, exista, se maresc, se extind si se intind, in timp ce noi o ardem moralisti: “vaaai, au fumat iarba, soc si groaza”…

Sursa foto: Inked Pixels / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri