Un numar de 26 din cele 27 de obiective ale Strategiei Nationale de Competitivitate a Romaniei 2014-2020 sunt neindeplinite in prezent, potrivit unui comunicat al INACO - Initiativa pentru Competitivitate

Rezultatele editiei a treia a analizei gradului de implementare a Strategiei Nationale de Competitivitate, publicata in august 2019, pe cele cinci axe strategice si cele 27 de directii de actiune, conform indicatorilor asumati de catre institutiile publice, arata regrese fata de anul trecut.

Astfel, din totalul celor 27 de obiective si directii de actiune, unul singur este realizat, sase sunt partial realizate, iar restul de 20 sunt nerealizate, in multe dintre acestea regresul fiind semnificativ fata de tintele asumate.

Aceste rezultate au fost relevate in urma unei analize realizate de INACO - Initiativa pentru Competitivitate, in cadrul proiectului "Politici publice alternative pentru dezvoltare locala competitiva" cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capacitate Administrativa 2014-2020.

Prin Strategia Nationala pentru Competitivitate (SNC) se fac eforturi de recuperare a decalajelor de dezvoltare, de imbunatatire a calitatii mediului investitional, administrativ, de sanatate, de educatie si cercetare.

Acest document strategic este coordonat de Ministerul Economiei, in corelatie cu ciclul financiar european (2014-2020) si propune un pachet de solutii pentru a scapa din ceea ce se numeste 'capcana tarilor cu venit mediu', pentru valorificarea potentialului competitiv recunoscut, real, dar incomplet pus in valoare.

In viziunea SNC, cele patru directii majore de dezvoltare in perioada 2014-2020 sunt restructurarea sectoarelor economice in directia unor pozitii competitive superioare; formarea masei critice de firme competitive prin crearea unui mediu atractiv, transparent si inovativ; integrarea marilor jucatori intr-un proiect coerent de dezvoltare a economiei; integrarea societatii intr-un proiect coerent de dezvoltare a economiei.

Cele cinci prioritati strategice propuse de SNC prin Hotararea Guvernului nr. 775/ 2015 sunt imbunatatirea mediului de reglementare; actiuni parteneriale intre mediul public si mediul privat; factori si servicii suport; promovarea sectoarelor de viitor; pregatirea Generatiei 2050 si provocari societale.

Sectoarele-cheie identificate, care sa devina motoare ale economiei, sunt: turismul si ecoturismul, textile si pielarie, lemn si mobila, constructii, industrii creative, industria auto si componente, tehnologia informatiilor si comunicatiilor, procesarea alimentelor si a bauturilor, sanatate si produse farmaceutice, energie si management de mediu, bioeconomie (agricultura, silvicultura, pescuit si acvacultura), biofarmaceutica si biotehnologii.

'Evaluarea Strategiei se va realiza la nivelul Ministerului Economiei si anual va fi elaborat un raport prin care se va urmari stadiul atingerii obiectivelor din cadrul Strategiei Nationale pentru Competitivitate. Acest raport va integra si rezultatele monitorizarii Programelor Operationale, care vor sustine implementarea Strategiei Nationale pentru Competitivitate la nivelul Autoritatilor de Management si a Organismelor Intermediare la nivelul ministerelor de linie. Rapoartele anuale de evaluare vor fi prezentate si supuse aprobarii Ministrului Economiei', se arata in Hotararea de Guvern pentru modificarea Strategiei nationale pentru competitivitate 2015-2020, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 775/ 2015.

Aceeasi strategie prevede obligatia monitorizarii si a evaluarii SNC de catre acelasi minister care a elaborat-o, respectiv Ministerul Economiei.

Cercetarea independenta a INACO vine ca urmare a faptului ca, pana in acest moment, nu s-a facut publica nicio astfel de analiza a gradului de implementare, in functie de tintele pe care acest document strategic si le-a stabilit si asumat oficial prin Guvernul Romaniei.

Totodata, economia reala transmite semnale puternice de pierdere agresiva de competitivitate in comertul exterior. Deficitul comertului exterior a depasit 6,7 miliarde euro in anul 2018, o deteriorare cu peste doua treimi fata de anul anterior, iar dezechilibrele continua sa se adanceasca accelerat in anul 2019.

In primele cinci luni ale acestui an, Romania a importat cu aproape 3 miliarde de euro mai multe bunuri si servicii decat a exportat. Deficitul comercial s-a deteriorat cu 84% fata de aceeasi perioada a anului anterior, conform ultimelor date oficiale BNR.

Deficitul comertului cu bunuri si servicii contribuie cu 87% la deficitul contului curent in acest an. Marfurile generale contribuie negativ cu peste 6,3 miliarde euro la acest deficit, iar excedentul serviciilor de peste 3,3 miliarde euro echilibreaza doar partial balanta.

Cota de piata mondiala de exporturi a Romaniei in 2018 e de 0,4%, jumatate din tinta SNC de 0,8%.

Alternativa pe care INACO o propune, in vederea atingerii obiectivelor din SNC, este Crearea Grupurilor de Initiativa Locala pentru Economia Viitorului (GILEV).

Acestea reprezinta un parteneriat intre reprezentanti ai sectoarelor public-privat de la nivel local si au misiunea de a elabora propuneri de politici publice locale alternative, conectate la economia viitorului.

In acelasi timp, stimuleaza schimbul de experienta intre actorii implicati, deschiderea si modernizarea institutiilor publice si faciliteaza construirea bugetarii locale participative.

Acest tip de bugetare creste transparenta in sectorul public si asigura ca, in cheltuirea banului public, sunt prioritare nevoile comunitatii.

Prin crearea GILEV-urilor va fi imbunatatita calitatea strategiilor economice si sociale ale Romaniei, iar aceasta va conduce la promovarea unei economii inovative, competitive, bazata pe cunoastere, dar si eco-friendly.

Sursa foto: Augustin Lazaroiu / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri