Operatorii de salubritate au incetat sa mai aspire si sa spele strazile din Bucuresti la 1 noiembrie, conform contractului care prevede ca iarna sa se desfasoare lucrari de deszapezire. Contractele cu primariile sunt incheiate in baza unei normative nationale din 1973. De obicei, o masina de aspirat aduna in sase ore trei tone de praf, iar in lipsa acestui serviciu (pe langa alte cauze) nivelurile de PM10 si PM2,5 sunt foarte ridicate, scrie Green Report.

In perioada 1 martie si 1 noiembrie, operatorii de salubritate desfasoara in toate sectoarele, in baza contractelor pe care le au cu primariile, operatiuni pentru combaterea prafului – care presupun maturarea, aspirarea si spalarea strazilor. Contractele cu primariile sunt incheiate dupa o directiva din 1973 („Normativ unic republican pentru activitatea de salubrizare a localitatilor”).

Apoi, de la 1 noiembrie, firmele de salubritate se pregatesc cu solutie de deszapezit si cu pluguri. Insa, in aceasta iarna, in Bucuresti temperatura minima a fost de -8 grade Celsius, cea maxima – de 17 grade, iar precipitatiile au fost – pana acum – foarte slabe.

„In Bucuresti, de aproape trei luni nu s-a mai facut nimic, pentru ca la 1 noiembrie a incetat aceasta spalare. In schimb, clima s-a schimbat. Uite ca n-a mai venit zapada. Mai mult de atat, sunt 10 grade acum si bate soarele. Nu s-a mai facut nimic pentru ca primariile nu dau o directiva, pentru ca altfel vine Curtea de Conturi si cere banii inapoi: «Cum ai putut sa speli in ianuarie, ca e iarna?». Nu se uita nimeni ca sunt 10 grade afara, e soare si e praf. E un aer nerespirabil in oras. E normal sa existe praful asta daca nu se face nimic. Orasul a ramas intr-o situatie inedita. N-are zapada, n-are cine retine mizeria, dar nici nu mai spalam de trei luni. Noi, ca operatori, suntem blocati in chestia asta”, a declarat Dan Ceausescu, director de marketing Urban SA.

In sectorul 6, Urban SA are patru masini care matura si aspira si sase masini care spala zilnic strazile, in perioada 1 martie – 1 noiembrie. In timpul unei actiuni de curatare, primele merg masinile care au doua perii rotunde si care, dupa ce pulverizeaza un jet fin de apa – pentru a nu ridica praful – aduna nisipul si pietrisul pe langa bordura, care sunt apoi absorbite cu un aspirator puternic. Acest procedeu se numeste maturat mecanizat. In spatele masinilor de maturat si aspirat merg cele de spalat, cu cisterne. Acestea au cate o bara in fata, cu orificii, din care ies jeturi de apa cu presiune. Jeturile din extremitati sunt mai puternice si indreptate spre rigola, astfel incat spala pe langa borduri si impinge apa murdara pana la primul canal. Spalatul se repeta uneori si a doua si a treia zi, daca este cazul.

Masinile de aspirat descarca la groapa de gunoi, la fiecare sase ore, in jur de trei tone de noroi care s-a format din praful, nisipul si pietrisul de pe carosabil, cu apa. Acest amestec este folosit ca strat acoperitor pentru deseurile de la rampa.

„Iarna faci deszapezire. Ne-am cumparat sare, pe masini am montat pluguri si stam cu ele in parcare, cand afara sunt 10 -15 grade si soare si strada e nespalata si plina de praf. E total defazat. Uite, iarna nu mai e cum era odata. Institutiile nu se pot adapta rapid la niste situatii din teren”, a mai spus Ceausescu.

Potrivit acestuia, situatia s-ar rezolva daca Ministerul Mediului ar face o directiva catre primarii.

Particulele in suspensie, la niveluri ridicate

„Particulele in suspensie reprezinta un amestec complex de particule foarte mici si picaturi de lichid. Ele reprezinta un grup complex de poluanti care variaza in functie de dimensiune, forma, compozitie si origine. Particulele produse de traficul rutier includ emisiile de carbon provenite de la motoare, bucati mici de metal si cauciuc din uzura si franarea motorului, precum si praful de pe suprafetele rutiere. Altele includ reziduuri din constructii si industrie, precum si polen si particule de sol”, explica site-ul aerlive.ro.

Particulele mai mici de aproximativ 10 micrometri, denumite PM10, si cele mai mici decat cele de 2,5 microni (PM2,5) sunt deosebit de periculoase pentru ca se pot infiltra in caile respiratorii si adanc in plamani si sa provoace probleme de sanatate, cum ar fi cancer pulmonar, boală cardiacă ischemică, accident vascular cerebral, infecții respiratorii și boală pulmonară obstructivă cronică.

Citeste articolul integral pe Green Report.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri