Asociația Furnizorilor de Energie din România (AFEER) își exprimă îngrijorarea că ultima formă a OUG 118/2021, votată în Senat și aflată în dezbatere la Camera Deputaților, ar putea duce la creșteri de preț sau chiar lipsă de energie.

Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER solicită participarea, alături de reprezentanții celorlalți actori din sectorul energetic, la dezbaterile din comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților ale OUG 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022.

”Limitarea efectelor creșterilor de prețuri la energie electrică și gaze naturale la clienții finali prin compensarea unor sume din facturi este o metodă corectă, venită atât în sprijinul populației, cât și al companiilor, multe grav afectate atat de criza sanitară provocată de COVID-19 cat si de criza energetica aflată în desfășurare. Totuși, ne exprimăm îngrijorarea că, prin modalitatea de aplicare a acestor compensări, se vor crea probleme în plus în sectorul energetic. De aceea am cerut să fim consultați și să participăm la dezbaterile privind OUG 118/2021 din comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, pentru a preîntâmpina aspectele neclare sau discutabile din acest act normativ”, a spus Laurențiu Urluescu, președintele AFEER.

Ce probleme indică AFFER

Una dintre neclarități se referă la modul în care furnizorii de energie electrică și gaze naturale își vor recupera sumele alocate. Legislația, inclusiv în varianta OUG 118/2021 adoptată în Senat, este destul de imprecisă, având în vedere că nu se prevede foarte clar de unde si cand se recupereaza sumele compensate.

În plus, reprezentanții Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) au declarat că este imposibil ca angajații ANRE să reușească să verifice, în fiecare lună, aproximativ 7 milioane de facturi, o condiție esențială pentru recuperarea sumelor de către furnizori. O prelungire a termenelor în care se pot recupera banii poate avea consecințe absolut nefaste: furnizorii ar putea avea probleme cu lichiditățile, ceea ce ar putea conduce la imposibilitatea plății facturilor către distribuitorii, transportatorii și producătorii de energie electrică și gaze naturale, precum și către bugetul statului (TVA și accize).

”Un blocaj financiar în plină iarnă ar fi devastator pentru siguranța sistemului energetic național.Trebuie amintit faptul că asemenea blocaje au determinat atât în România, cât și în alte state europene, de exemplu, Anglia și Cehia, insolvența sau falimentul unor importanți furnizori de energie”, a declarat Ion Lungu, director executiv AFFER.

O altă problemă se referă la amânarea plății facturilor de către consumatorii vulnerabili. Deocamdată nu se cunoaște cine sunt consumatorii vulnerabili, pentru a putea beneficia de posibilitatea de a-și amâna plata facturilor la energie electrică și gaze naturale.

OUG 118/2021 și modificările aduse în Senat la acest act normativ prevăd o marjă de 5% pentru toți operatorii din piață care vând energie și o supraimpozitare cu 80% a venitului suplimentar realizat de producători rezultat din diferenţa dintre preţul de vânzare al energiei electrice şi preţul de 450 lei/MWh.

”Această supraimpozitare poate conduce, pe termen scurt, la o creștere artificială a prețurilor de vânzare pe piața angro și la lipsa unei cantități de energie din piață. Mai mult, supraimpozitarea, care nu ține seama de profitul real al unui producător, poate conduce la intrarea în incapacitate de plată a unora dintre ei, în special a celor care utilizează combustibil fosil”, a mai spus Urluescu.

Acest mod de impozitare crește riscul privind siguranța în alimentarea cu energie electrică și gaze naturale, în prag de iarnă. Se poate accentua penuria pe piața de energie, ceea ce ar conduce la o creștere a necesarului de import din țările în care nu există această supraimpozitare. Din păcate, capacitatea de import este limitată și, în plus, se prefigurează probleme în alimentarea cu energie și la nivelul UE. În final, se poate ajunge chiar și la deconectări de consumatori.

Pe termen lung, supraimpozitarea este un puternic semnal negativ pentru investitori, periclitând încrederea acestora și angajamentele României din PNIESC cu privire la investițiile în capacități de producere a energiei electrice nepoluante sau mai puțin poluante, care să le înlocuiască parțial pe cele ce utilizează cărbunele ca și combustibil.

”Sprijinul pentru consumatorii finali reprezintă o decizie benefică, pe care o apreciem, dar considerăm că autoritățile trebuie să se limiteze la acesta, fără să intervină pe piața angro de energie electrică și gaze naturale”, a completat Ion Lungu.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri