Creșterea prețului la energie a generat facturi prea mari pentru consumatorii casnici, unele dintre ele chiar absurde. Mihai Culeafă, președintele ANPC, și Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, au explicat cum trebuie să procedeze oamenii care se confruntă cu situații neplăcute. Pentru început, aceștia au precizat că, deși eronate, facturile ar trebui plătite.

”Sunt situații și situații...în primul rând, facturile ar trebui plătite. Sunt familii care își permit facturi de 300 de lei, iar la recalculare, banii în plus revin familiei în cauză. Dar sunt și facturi de zeci de mii de lei, unde, în mod cert, există erori. Astfel de sume nu pot fi achitate, iar oamenii ar trebui să se adreseze furnizorului, pentru început, pentru o rezolvare amiabilă”, a declarat Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, într-o intervenție la Digi24.

În asemenea cazuri, răspunsul de la furnizor ar trebui să revină în maximum 15 zile. În lipsa acestui răspuns, oamenii se pot îndrepta către ANRE.

Cum știm că beneficiem de compensare sau plafonare

Vicepreședintele ANRE a precizat că înainte de a se adresa furnizorului pentru facturi fără compensare și plafonare, consumatorul ar trebui să se asigure că se încadrează în aceste măsuri.

Compensarea semnifică 29 de bani/ KWh și se aplică unui consum între 30 și 330 KWh.

Plafonarea apare în momentul în care prețul pentru un KWh, cu toate componentele lui, depășește valoarea unui leu.

Citește și: Un furnizor de gaze cere ANRE suspendarea licenței de funcționare (wall-street.ro)

”Consumatorii ar trebui să fie atenți la secțiunea energie activă, care nu ar trebui să sară de 52 de bani/KWh”, a explicat vicepreședintele ANRE.

Când se aplică penalități pentru neplata facturilor

Mihai Culeafă, președintele ANPC, a precizat că, în curând, va apărea o OUG conform căreia penalitățile nu vor fi trecute în factură. Până la acel moment, Nagy Zege a lămurit care sunt etapele cheie ale plății unei facturi.

Vezi și: Controale ANPC la furnizorii de energie și gaze: facturi emise fără compensare (wall-street.ro)

”Sunt circa 40% dintre consumatorii din România care au rămas în piața universală, unde regulile plății facturilor sunt stabilite de ANRE. Pentru cei care au ales piața concurențială, aceste norme sunt stabilite prin contract”, a explicat acesta.

Reprezentantul ANRE a menționat că termenul pentru plata facturii este de 15 zile, după care urmează o perioadă de grație de 30 de zile, fără penalități. Practic, sunt 45 de zile în care consumatorul are timp să achite factura. Din cea de-a 46-a zi intervine un preaviz de debranșare de 20 de zile lucrătoare (aproximativ o lună), timp în care intervin penalitățile.

La finalizarea acestui termen, alimentarea cu energie va fi întreruptă.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri