Postările despre facturi de regularizare enorme stârnesc reacții aprinse pe rețelele sociale. Așa că am vrut să aflăm de la președintele Protecției Consumatorului, Horia Constantinescu, ce a descoperit ANPC atunci când a investigat plângerile referitoare la astfel de facturi.

Unul dintre cele mai cunoscute cazuri este cel al lui Mihai Șora, care a postat pe Facebook o factură la energie electrică de 6096,99 lei. Ulterior, Enel Energie Muntenia a precizat că este o factură de regularizare ”care reflectă consumul real înregistrat în perioada respectivă (octombrie 2020 - august 2022), când nu s-au putut efectua citiri de contor, din cauza lipsei de acces în locuință”.

Aceasta este în general situația cu asemenea facturi, a explicat și Horia Constantinescu, președintele ANPC, într-un interviu wall-street.ro. În opinia sa, consumatorul trebuie educat de către furnizori, dar trebuie și el să economisească și să citească indexul la timp, deoarece ”regularizarea naște monștri financiari”.

Contoarele inteligente ar rezolva problema regularizării facturilor

Mai precis, unii consumatori casnici nu trimit indexul sau nu permit accesul celor care citesc regulat contorul și se ajunge la situații de acest fel. De altfel, recent ANPC a cerut, ca soluție pentru diverse reclamații referitoare la facturi, urgentarea introducerii contoarelor inteligente. Calendarul implementării lor nu depinde de distribuitor, ci de ANRE, care stabilește politica de investiții și direcțiile principale de investiții ale distribuitorilor.

Retail jobs

”Am stat personal de vorbă cu directorul unei companii de furnizare pentru că apăruse o factură în presă. S-a interesat, timp de 2 ani de zile respectivul consumator transmisese indexuri mai mici. Când a venit citirea faptică a contorului, a apărut regularizarea. Apăruse discuția la un moment dat că operatorii economici fură cetățeanul. Operatorul e de stat. Cine fură pe cine?”, spune Horia Constantinescu despre un astfel de caz.

Cum se ajunge la facturi lunare cu 4 zerouri

Ca să explicăm cum se poate ajunge la facturi chiar și cu 4 zerouri: prețul plafonat la energie se aplică doar celor care au avut un consum mediu de energie în 2021 de cel mult 300 kWh pe lună. Ori un index transmis greșit sau deloc poate însemna că se ajunge la un astfel de consum.

Prețul neplafonat, care se facturează în acest caz, variază însă foarte mult de la un furnizor la altul - între 0,69 lei și 16,46 lei pe kilowat, în clipa de față. Astfel, o factură pentru un consum modest, de 100 kWh, poate ajunge și la peste 1.600 de lei dacă în anul trecut nu s-a transmis corect indexul la energie electrică.

Citeste si:
Declarație pe proprie răspundere pentru facturile la energie,...
Declarație pe proprie...

Citește și: Hidroelectrica are cele mai mici facturi la energie electrică și în octombrie. De ce e importantă alegerea furnizorului, chiar dacă prețul e plafonat

”Sunt situații încă în analiza noastră și altor autorități, a apărut și situația cu 30.000 lei. Operatorii economici toți și-au manifestat disponibilitatea reeșalonării unor astfel de facturi. Respectivul nu a contestat și se pregătește să achite, deci cumva și-a asumat situația”, explică Horia Constantinescu, care susține că sunt de fapt puține astfel de cazuri, dar sunt mediatizate foarte mult.

Facturi mai clare, educarea consumatorului

Președintele ANPC spune că e nevoie și de facturi mai clare. La un moment dat, afirmă el ”îți trebuia doctorat în matematică ca să înțelegi cum să citești o factură, unii poate o țineau cu capul în joc crezând că e scrisă în altă limbă”.

Citeste si:
Furnizorii de energie cer statului să-și respecte angajamentele
Furnizorii de curent cer...

Pe de altă parte, și educarea consumatorului, atât în privința economisirii cât și a transmiterii indexului, este foarte importantă, consideră Horia Constantinescu.

”S-a spus «ce vine mă ăla să ne zică să citim contorul»? Am mai fost odată aproape bătut când am zis «stingeți lumina în camera din care ieșiți». Oamenii spuneau «dar ce, suntem pe vremea lui Ceaușescu»? Probabil trebuia să zic «aprindeți lumina în camera din care ieșiți». Vorbim de o lipsă de educație a raportului comercial între un operator economic și un consumator, lucru care ar fi trebuit să fie făcut de către operatorii economici. Să informeze permanent asupra modului de calcul”, conchide președintele ANPC.

Citeste si:
Sfaturile ANPC pentru Moș Nicolae: Ce recomandă autoritățile să...
Sfaturile ANPC pentru...

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri F