Cardurile de energie sunt de fapt un ajutor de la stat, în valoare de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie, căldură, gaze, dar și pentru lemne sau butelii, care se acordă unor categorii de români: pensionari, persoane cu dizabilități ce au venituri mici, beneficiari de ajutor social și familii care primesc alocație de susținere. Acest sprijin financiar se va acorda, începând din luna februarie 2023, prin cardurile de energie, distribuite de Poșta Română - și tot prin Poștă se vor putea face și plățile. Sună complicat? În acest articol găsiți toate informațiile despre cardul de energie.

Conform anunțului oficial, pe 25 ianuarie 2023 se va da startul ”procesului de printare și împlicuire a cardurilor de energie”, acordate de Guvernul României persoanelor vulnerabile în sprijin pentru plata facturilor la energie. Cardurile se vor distribui de la 1 februarie 2023, iar banii pentru ajutorul de încălzire vor intra pe ele de la 20 februarie, a anunțat ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş. Trebuie precizat de la început că aceste carduri de energie nu sunt defectiv carduri, ci niște cupoane de hârtie.

Câți bani se primesc prin cardul de energie?

Valoarea totală a ajutorului de stat dat prin cardul de energie este de 1.400 de lei pe loc de consum sau gospodărie. Banii vor fi împărțiți însă în două tranșe de 700 de lei fiecare, care se vor acorda în februarie și septembrie 2023. Sprijinul acordat populației vulnerabile pentru compensarea prețurilor la energie, cum se numește oficial acest ajutor, poate fi utilizat până la 27 decembrie 2023 (data inițială era 31 decembrie).

Prima tranșă, cea din februarie, se poate utiliza pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023. A doua tranșă a ajutorului se acordă în luna septembrie 2023 pentru perioada 1 iulie 2023 – 27 decembrie 2023. Pentru ambele se folosește un singur card de energie.

Cine va primi cardul de energie pentru plata facturilor la curent, căldură și gaze?

Conform Agerpres, vor beneficia de cardul de energie următoarele categorii de români:

  • pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum si pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
  • persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
  • familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei, în conformitate cu Legea nr. 277/2010, cu modificările și completările ulterioare;
  • familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul social, în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.

Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de un singur card de energie. Chiar dacă sunt mai mulți beneficiari într-o gospodărie/loc de consum, ajutorul se acordă per loc de consum, astfel că venitul pe membru de familie trebuie să fie sub 2.000 lei.

Persoanele care nu s-au încadrat în momentul acordării primei tranșe (până la 30 iunie), dar se încadrează de la 1 iulie, vor primi carduri de energie, dar numai pentru tranșa a doua (adică doar pentru suma de 700 de lei).

Cum se primesc cardurile de energie pentru plata facturilor la curent, căldură și gaze?

Nu trebuie să depuneți nicio cerere pentru a primi cardurile de energie. Lista beneficiarilor este alcătuită de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și transmisă Poștei Române. Poșta emite cardul de energie, care este un practic un voucher fără valoare nominală, cu valabilitate doar pe teritoriul României și doar în rețeaua Poștei Române. Prin acest card i se conferă titularului dreptul de a beneficia de ajutorul financiar pentru compensarea preţului la energie.

Dacă mai mulți beneficiari au aceeași adresă de domiciliu și sunt cuprinși în lista făcută de Minister, se va emite un singur card de energie pe care vor figura toți beneficiarii care au aceeași adresă. Nu se pot emite mai multe carduri pentru aceeași adresă de domiciliu. Autoritățile spun că este o problemă cu benficiarii cardurilor de energie care au domiciliul fără nomenclator stradal, în mediul rural, mai ales. Ar fi peste 550.000 de astfel de situaţii, conform ministrului Boloș, iar această problemă ar fi fost rezolvată printr-o modificare de ultimă oră a ordonanței.

Cardurile de energie sunt tipărite și distribuite de Poșta Română, în baza listelor transmise de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale. Ca urmare, ele se vor primi automat prin poștă, mai precis prin corespondență cu confirmare de primire. Distribuirea cardurilor de energie începe de la 1 februarie 2023 și ar urma să se încheie pe 28 februarie. Cei care s-au încadrat doar de la 1 iulie (deci nu se încadrau în prima tranșă, dar între timp veniturile lor au scăzut, s-au pensionat etc.) vor primi cardul de energie între 1 și 30 septembrie.

În cazil celor pe care poștașul nu îi găsește acasă, cardul de energie poate fi ridicat de la oficiul poștal de care aparțin.

Cum arată cardul de energie?

Click pe imagine pentru a o mări.

Ce se întâmplă dacă s-a pierdut cardul de energie?

Cardul de energie este gratuit, dar numai la prima emitere. Dacă este pierdut, costurile de reemitere și distribuire vor fi suportate de către beneficiarul acestuia.

E important să fie păstrat cardul peste vară, deoarece același card se va folosi și în tranșa a doua

Ce se poate plăti cu cardul de energie?

Din suma totală de pe card se pot achita facturi de energie electrică, energie termică centralizată (căldură) și facturi de gaze naturale. Se pot achita inclusiv facturi restante, nu doar cele pentru luna în curs.

De asemenea, cu cardul de energie se pot plăti butelii de gaze, lemne pentru foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire. Dar, atenție, cardul poate fi utilizat doar în rețeaua Poștei Române. Deci nu se pot plăti online facturile pe site-ul sau prin aplicația furnizorului, de exemplu, cu ajutorul cardului de energie. Se vor putea însă face plăți online prin aplicația electronică a Poștei Române.

Când intră banii pe cardurile de energie

Banii vor intra efectiv în conturile Poștei Române în februarie - mai precis, pe 20 februarie. Deci facturile nu vor putea fi plătite efectiv cu cardul de energie chiar de la 1 februarie, conform ministrului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloș, al cărui minister realizează tabelele centralizatoare ce sunt trimise către Poștă.

Trebuie precizat clar că acest card nu are efectiv bani pe el, ci doar atestă că persoana respectivă beneficiază de ajutorul de stat pentru compensarea prețurilor la energie. Ca urmare, nu se poate plăti cu el cum s-ar plăti cu un card normal sau cu cu un card de tichete de masă, de exemplu.

Cum se plătesc facturile la electricitate și gaze cu cardul de energie?

După ce primește cardul, fiecare beneficiar al ajutorului de la stat va putea decide ce facturi va plăti, fie că sunt curente sau restante. Plata se va face prin mandat poștal, la oficiile Poștei Române sau chiar la factorul poștal, beneficiarul primind o dovadă de plată. Ulterior, Poșta va opera plățile respective către furnizorii de energie sau gaze naturale.

Pentru folosirea cardurilor de energie, poștașii vor fi dotați cu cititoare optice, pentru a putea scana facturile, astfel ca beneficiarii să nu mai fie nevoiți să meargă la poștă. Dat fiind că există și un termen de livrare a cititoarelor, doar de la 20 februarie încolo mecanismul de plată cu cardul de energie la poștași va începe să funcționeze efectiv. Iar plățile se vor putea face doar de la 1 martie.

Într-o modificare a ordonanței privind cardul de energie (care nu a fost încă adoptată de Guvern), se prevede că plata se va putea face prin transmiterea electronică a documentelor necesare în formatul permis de aplicația electronică pusă la dispoziție de Poşta Română. Logarea în aplicație se va face pe baza seriei cardului de energie și a unei adrese de mail.

Cum se plătesc lemnele de foc cu cardul de energie?

Pentru cei care au cumpărat lemne de foc este nevoie de documente justificative, cum ar fi factura şi documentul de plată. Acestea intră în sistemul de decontare, iar apoi beneficiarii pot ridica sumele cheltuite pe lemnele de foc de la poştaş sau oficiile poştale - în limita sumei de bani prevăzută de cardul de energie.

Deci, practic, beneficiarul achită lemnele de foc, peleții sau alt material de încălzire din banii lui, iar apoi statul îi decontează, prin Poșta Română, pe baza cardului de energie.

Cum se plătește factura de căldură la bloc cu cardul de energie?

Lucrurile sunt mai complicate în cazul plăților cu cardul de energie pentru căldură la bloc, în cazul celor racordați la sistemul centralizat (deci nu și al celor care stau la bloc, dar au centrale de apartament). Dificultatea este că aici nu există efectiv o factură pentru fiecare apartament, ci una per imobil, care apoi se împarte la locatari. Răspunderea pică pe administratorii de bloc: ei trebuie să facă calculul defalcat și, pe baza acestuia, să emită un certificat de validare a datoriei.

Acest certificat de validare a datoriei va funcționa efectiv ca o factură, permițându-le beneficiarilor de carduri de energie să plătească prin mandat poștal căldura pe luna respectivă. Ministerul a anunțat că va trimite modelul certificatului respectiv către toate asociațiile de bloc în următoarea perioadă.

Ce documente sunt necesare ca să plătești cu cardul de energie prin mandat poștal

Pentru efectuarea unei plăți prin mandat poștal, beneficiarii cardului de energie trebuie să prezinte, la ghișeu sau poștașului, următoarele documente:

  • cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
  • actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
  • documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada datoriei curente și/ sau restante față de furnizorul de energie (adică facturi); în cazul în care este vorba de plata căldurii pentru apartamente racordate la sistemul centralizat, este nevoie de certificatul de validare a datoriei, neexistând efectiv o factură;
  • în cazul în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decât cel trecut pe cardul de energie, este nevoie și de contractul de furnizare la domiciliul declarat împreună cu o declarație pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea prețului la energie la domiciliul unde locuiește.

În cazul plăților pentru căldură făcute de beneficiarii cardului de energie, suma stabilită de administrator va fi virată de Poşta Română în contul asociaţiei de proprietari, iar apoi asociaţia de proprietari virează banii către furnizorul de energie termică, a explicat ministrul Boloș.

Sursa foto: Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri