Daca un strain va intra ţn curte neinvitat si se apuca sa fotografieze, sunteti ţndreptatit sa-l dati afara si sa-i cereti daune. Dar daca acelasi strain ţnchiriaza un elicopter si face poze casei dumneavoastra de la ţnaltime cu un aparat dotat cu zoom puternic? In principiu, e vorba tot de violarea intimitatii.
Practic, aceasta poate fi dovedita numai daca poza este publicata. Din fericire, nu sunt multi cei care ţsi pot permite un asemenea äarsenalô tehnic. Din nefericire, acum nu mai e nevoie de investitii serioase pentru spionarea secretelor. Doar exista Google Maps. Un proiect care va pozeaza casa. Si arata imaginile, gratuit, pe Internet.

Hartile ţn format digital, combinate cu imagini ale zonelor cartografiate, reprezinta ultima moda ţn materie de serviciu online de localizare a persoanelor sau companiilor. Google, Yahoo!, Microsoft si Amazon alearga cot la cot, ţncercÔnd sa ocupe o felie cÔt mai mare din tortul care poarta numele de äharta onlineô.

Cum a scazut productivitatea muncii in SUA

Cei de la Yahoo! au fost primii, oferind, inca de acum cativa ani, un set de harti care pot fi consultate online. Nu foarte detaliate si menite mai degraba sa fie un suport necesar informatiilor din turism gazduite de portalul american, hartile de la Yahoo! au ramas aproape necunoscute pentru marele public.

╬n 2005, Google a lansat serviciul gratuit Google Maps. Exemplul a fost urmat imediat de cei de la Microsoft (MSN Maps) si Amazon (Amazon Maps). In cazul Google, imagini preluate prin intermediul satelitilor erau mixate cu harti digitale, oferindu-se astfel utilizatorului de Internet o privire de ansamblu a globului pamÔntesc. Amazon.com foloseste imagini preluate prin intermediul unor masini care se plimba prin orasele-tinta, iar msn.com - imagini preluate prin intermediul avioanelor. Americanii au fost atÔt de fascinati de subiect, ţncÔt, timp de mai multe zile, productivitatea muncii a scazut simtitor. Angajatii erau ocupati sa studieze Playboy Mansion-ul lui Hugh Heffner si sa le compare cu propriile case sau cu proprietatile vecinilor.

Aceasta este partea amuzanta a lansarii. Dupa efervescenta inceputului, au aparut insa si primele semne de ţngrijorare. Acuratetea hartilor oferite de Google era atÔt de mare, ţncÔt lideri militari ai unor state precum Italia ori Israel au cerut excluderea unor imagini cu baze militare. La fel, Amazon a decis sa retraga imagini ale unor locuinte cu risc social, cum ar fi adaposturile destinate victimelor violentei domestice. Microsoft a ţnlaturat anumite imagini cu Casa Alba.

Carne proaspata pentru advertiseri

Deocamdata, ofertantii de servicii de localizare online sunt cautati din simpla curiozitate. De obicei, la prima vizita, omul tasteaza ţn cÔmpul de cautare propria adresa si ţncearca sa-si vada casa din satelit. Explorarea continua cu cladirile foarte cunoscute din lume - e un alt fel de a calatori.

Perspectivele sunt insa extraordinare. Daca mergeti la maps.google.com (serviciul acopera deocamdata doar anumite state) si cautati ärestaurantô ţn änew yorkô, veti gasi sute de rezultate ale cautarii, care va mentioneaza sute de restaurante ţn orasul cu pricina. Sunt precizate, pentru fiecare rezultat, rute de trafic auto, orare de functionare, adrese web, precum si comentarii ale altor utilizatori.

Din ce ţn ce mai multi mici ţntreprinzatori din SUA ţsi deseneaza propriul logo ori propriul mesaj publicitar pe acoperisul cladirii unde functioneaza. E simplu de ţnteles ca, atunci cÔnd Google arata poza strazii tale pe Internet, ai nevoie sa te poti identifica mai usor. Astfel, mogulii publicitatii mondiale si-au ţntors fata catre un alt public: ţntreprinzatorul local, magazinul de la coltul strazii, bacania de la parterul unui imobil. Toate aceste afaceri, prea mici pentru a-si permite bugete publicitare importante, prea localizate pentru a-si dori o campanie publicitara nationala sau chiar la nivelul ţntregii localitati, au devenit brusc interesante, gratie hartilor online.

Daca-i digitala, musai e si mobila

Aceste servicii ne pot ajuta sa vedem daca destinatia de vacanta pe care am ales-o este ţntr-adevar un hotel pe plaja sau un hotel aflat lÔnga o autostrada. Cei care doresc sa-si cumpere un teren sau o casa pot vedea mult mai usor pozitia viitoarei investitii, precum si punctele forte ori punctele slabe ale acesteia. Uneori, serviciul poate fi util pentru a localiza mecanicul auto sau magazinul de computere aflat cel mai aproape de casa.

Si aceste beneficii nu sunt totul. Imaginati-va ca serviciile ţn cauza ar fi transferate pe un telefon mobil. Unii spun ca aceasta tehnologie ar putea pune mari probleme ţn viitor sistemelor de GPS. Google a demarat deja discutiile cu Research in Motion Ltd., producatorul dispozitivelor Black Berry. Pe viitor, aparatele BlackBerry vor fi echipate cu software precum Google Talk (serviciu de mesagerie instanta) si Google Local (serviciu de localizare pe harta).

╬n acelasi timp, toata lumea alearga dupa acei parteneri care ar putea oferi serviciilor de localizare online date despre cÔt mai multi comercianti locali. Logic, cele mai rÔvnite colaborari sunt cu asa-numitele servicii de tipul äpagini auriiô. Recent, Yahoo! si Pagini Aurii au anuntat un plan prin care comerciantii inclusi ţn Pagini Aurii vor fi plasati pe hartile oferite de serviciul de localizare al Yahoo!. MSN.com si Verizon au, la rÔndul lor, o ţntelegere asemanatoare privind pozitionarea pe hartile MSN.com a comerciantilor listati ţn website-ul Verizon, superpages.com.

Varianta beta pentru omul-cobai

In materie de software, s-au cam dus vremurile in care comerciantii ţsi testau produsele cu oameni destinati a gasi toate erorile care ar fi putut fi strecurate ţn procesul de creatie, pentru a avea o imagine a modului ţn care vor evolua lucrurile dupa lansarea pe piata. Astazi, procesul de testare a fost ţnlocuit de un alt concept: ävarianta betaô. Adica se ofera gratuit produsul nefinisat, cei interesati fiind pe post de cobai. Deodata, publicul s-a vazut pus ţn fata unui paradox: nu-si poate adapta propriul comportament la avalansa tot mai mare a ofertelor gratuite. De multe ori, utilizatorul modern nu poate spune cu siguranta ca utilizeaza un produs software pentru ca este cel mai bun de pe piata. Admite doar ca s-a obisnuit cu acesta si, din lipsa de timp, n-a fost interesat sa testeze si alte produse.

Acest fapt explica oarecum atitudinea celor patru mari competitori ai Internetului modern. Se investeste puternic in creativitate, pentru ca migratiile masive de clienti se produc doar la aparitia unui serviciu nou. Totodata, se urmareste atent concurenta si se lanseaza cat mai rapid servicii echivalente celor ofertate de competitori, cu scopul de a nu pierde din propriul public.

Pentru dezvoltatorii de servicii si produse online, timpul este crucial. Succesul sau insuccesul unei initiative online se masoara ţn abilitatea sa de a gasi si acapara bugete de publicitate din ce ţn ce mai mari. Iar serviciul de localizare online poate aduce multi bani de la o piata ţnca neacoperita pÔna acum.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea Special »



Setari Cookie-uri