Puteti spune ca simtiti macar un minim de rusine pentru lucrurile pe care le-ati facut? Google, Yahoo, Cisco si Microsoft au raspuns recent la ntrebarea congresmanului Tom Lantos, n cadrul audierilor pe care o subcomisie a Congresului le-a stabilit pentru ntelegerea compromisurilor pe care companiile americane le-au facut pentru a accede pe piata chineza.
Miza acestor audieri este extrem de interesanta pentru analisti. Republicanul Christopher Smith a initiat un proiect de lege ce reprezinta prima ncercare serioasa de a rescrie regulile de baza care trebuie respectate de companiile americane atunci cnd interactioneaza cu guverne straine.

S-a mai spus ca, daca proiectul este adoptat, se va schimba dramatic modul n care americanii vor face afaceri cu tari precum China, Iran, Vietnam si alte state care cenzureaza accesul la informatie. n acelasi timp, legiferarea proiectului ar putea obliga companiile americane sa-si stabileasca centre de comanda pentru pietele respective, sub forma unor entitati straine, n afara teritoriului american. Un proiect de pe urma caruia tari cu specialisti IT recunoscuti, asemenea Romniei, ar putea profita. Sa fie oare o sansa pentru noi?

Cnd istoria ne bantuie

Americanii iubesc democratia. Multe dintre lucrurile pe care administratia SUA le face n ultimul timp sunt puse pe seama popularizarii, chiar si fortate, a termenilor minimalisti ai democratiei. Dincolo de teorie nsa, istoria corporatiilor americane este plina de exemple n care regulile democratiei apar si dispar, n functie de situatie.

Imediat dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, unele companii americane au fost acuzate de colaborari cu Germania nazista. S-a facut referire la cartea lui Edwin Black IBM si Holocaustul pentru a aminti istoria aliantei strategice dintre IBM si Germania nazista, ca exemplificare a necesitatii actualului proiect de lege. Metaforic, el acuza autoritatile chineze de atrocitati virtuale. n fond, China are un mod particular de a cenzura accesul national la Internet.

Un scut informatic

Se numeste firewall (n traducere libera zid de foc). Tehnic, poate fi asemanat unui scut, a carui principala activitate consta n filtrarea informatiilor pe care chinezii le scriu si le gasesc pe Internet (e-mail-uri, pagini web, convorbiri VoIP etc.). Guvernul chinez dispune de cel putin 12 agentii guvernamentale menite sa impuna respectarea regulilor catre furnizorii de servicii de Internet si furnizorii de continut pentru Internet. Sistemul de cenzura se aplica n aceeasi masura Internet-caf-urilor, dar si rapoartelor de trafic nregistrate de ISP-uri.

Ministerul Securitatii Publice din China angajeaza periodic 30.000 de oameni a caror slujba consta n monitorizarea continutului de Internet. Pentru comparatie, asa cum constata recent Business Week, personalul CIA din interiorul SUA este de aproximativ 16.000 de oameni. Acelasi minister a realizat un sistem de raportare a informatiilor periculoase. Oricine poate da telefon sa reclame un vecin care desfasoara activitati subversive pe Internet. Sunt vizate multe categorii de website-uri, de la cele pornografice la cele de informatie politica.

Companiile, att cele chineze, ct si cele straine, trebuie sa sprijine efortul Guvernului. Toate ntreprinderile virtuale primesc la nfiintare o lista confidentiala cu sute sau mii de termeni a caror aparitie trebuie sa o urmareasca. Lista se schimba n timp, n functie de evenimente. Unii spun ca schimbarea se face aproape n timp real, din moment ce recent pe lista s-au inclus evenimentele de la Dongzhou, unde o masa mare de oameni a fost controlata de autoritati prin utilizarea armelor de foc.

Pentru companiile straine, n special, regulile sunt si mai stricte. Potrivit Departamentului de Stat al SUA, la intrarea pe piata chineza, trebuie acceptata si semnata Declaratia publica privind autodisciplina ntreprinzatorului pe piata chineza de Internet. Prin semnarea documentului, companiile trebuie sa se angajeze ca nu vor oferi accesul publicului la informatii care ncalca legea sau popularizeaza superstitii ori obscenitati sau pot pune n pericol securitatea nationala ori stabilitatea sociala.

Americanii i ajuta

Autoritatile chineze au beneficiat de ajutorul a doua mari companii americane (Cisco Systems si Juniper Networks) pentru ultimul upgrade major (denumit CN2 de catre specialisti) al firewall-ului. Modificarea din 2004 a mbunatatit semnificativ capacitatea guvernului chinez de a monitoriza folosirea Internetului. Despre Cisco se spune ca ar fi furnizat guvernului chinez si rutere menite a face fata atacurilor de Internet dezvoltate prin intermediul virusilor si viermilor de retea si, n acelasi timp, menite a bloca un anumit tip de continut accesibil pe Internet.

Pe masura ce China si-a aratat adevaratul potential, marii jucatori ai serviciilor online au gasit util sa-si anunte prezenta. Se estimeaza ca n 2005 numarul utilizatorilor chinezi de Internet ar fi de peste 100 de milioane. Pentru orice companie nsa, piata chineza se traduce prin viitorul pe care l ofera cei peste un miliard de potentiali clienti. Compromisurile pe care le-au facut companiile americane sunt foarte interesante. Chinezii stiu de ce.

Yahoo da acces la conturi de e-mail

Oficialii Yahoo n-au negat niciodata faptul ca au furnizat autoritatilor chineze informatii care le-au permis acestora sa identifice si sa aresteze jurnalisti care au facut publice informatii interzise, cu privire la aniversarea masacrului din piata Tiananmen.

Dupa valuri de proteste din partea opiniei publice americane si mondiale, s-a emis un comunicat de presa al companiei, prin care se afirma ca scopul sau primordial consta n accesul liber la informatie si comunicatii, indiferent de locul n care se afla utilizatorul de Internet. Din pacate pentru ei, la putina vreme dupa emiterea acestui comunicat, au aparut din nou zvonuri cu privire la ajutorul dat de Yahoo n identificarea altor disidenti chinezi.

Google gaseste ce vrea

Google, rival al Yahoo din multe puncte de vedere, a avut de la nceput o pasiune pentru piata chineza. Pna n 2004, Google a ntmpinat rezistenta serioasa a unui competitor local, croit dupa chipul si asemanarea sa. Baidu.com indexase deja peste 300 de milioane de pagini ale unor website-uri scrise n limba chineza, iar Google parea sa nu aiba nicio sansa de a dobndi suprematia acestei piete. n 2004 nsa, Google a cumparat o parte din actiunile Baidu. Apoi, n 2005, s-a lansat modelul Google dedicat chinezilor: google.cn. Utilizatorii acestui motor de cautare, situati n China, au putut observa n scurta vreme care era pretul pentru care Google reusise performanta de a-si deschide propriul birou virtual n tara lor. Rezultatele cautarilor erau cenzurate astfel nct sa dispara orice referire la subiectele tabu ale lumii chineze: actiunile disidente de orice fel, Taiwanul si problemele sale etc.

Microsoft pedepseste blogger-ii

Microsoft a considerat, la rndul sau, ca acea parte a lumii nu poate fi ignorata atunci cnd vorbim de consumatorul viitorului. Si ei au lansat propriile servicii targetate pentru piata chineza. Bill Gates a explicat ca n aceste vremuri nu mai exista posibilitatea unei companii sau a unui individ de a ascunde informatii guvernelor nationale. Si Microsoft a nchis jurnalul unui utilizator care publica n blog-ul sau critici la adresa guvernului chinez.

Doar o batalie politica

Cu toate acestea, este greu de crezut ca legea propusa de Smith are sanse de a trece n forma actuala de Congresul american. Adevarata miza a acestor discutii, la fel ca si miza cererilor Departamentului de Justitie cu privire la furnizarea de catre motoarele de cautare a unor termeni pe Internet, consta n ntelegerea faptului ca ntre guvernul american si industria IT se poarta negocieri dure. Pentru a miza pe o cooperare ct mai buna a companiilor IT, administratia americana ncearca sa restabileasca raportul de forte, dezechilibrat serios n ultima vreme.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri