Dincolo de aceste exemple amuzante, viitorul capata de la o zi la alta o singura directie. n trecut, documentele au migrat de pe hrtie pe computerul personal. Astazi asistam la migratia computerelor spre retea. Din ce n ce mai multe servicii online sunt menite sa nlocuiasca functiile pe care pna mai ieri le ndeplinea computerul personal.
Cu luni n urma, va povesteam despre nclestarea marilor companii din Internetul mondial cu privire la patrunderea pe piata chineza. Batalia se poarta n continuare, dar interesul publicului a scazut ndeajuns de mult nct sa fie nevoie de un alt subiect care sa provoace discutii aprinse. Si noutatea nu s-a lasat asteptata: o achizitie Google, care muta lupta pe un teren neasteptat.

Comparnd mere cu pere

Cautati pe www.google.com cuvntul vacanta si veti putea observa, n dreapta rezultatelor cautarii, o lista de reclame care va propun vacante de vis. Ideea se numeste reclama contextuala si se apropie de perfectiune pentru cei mai multi advertiseri. Mai ales cnd plata se face per click, doar atunci cnd utilizatorul a accesat campania publicitara si, implicit, website-ul advertiserului.

Solutia nu este nsa un panaceu care i garanteaza advertiserului afisarea reclamei doar catre publicul interesat. Spre exemplu, daca veti cauta pe Internet cuvntul windows, Google nu are de unde sa stie daca sunteti interesati de ferestre sau de sistemul de operare de la Microsoft. Iar consecinta este aceea ca afisarea unei campanii publicitare la un producator de geamuri-termopan nu are niciun fel de relevanta pentru un utilizator interesat doar de sistemul Microsoft Windows XP. n aceasta situatie, motoarele de cautare sunt obligate sa afle ct mai multe informatii despre dumneavoastra. Sursele pot fi diverse. Cum ati aflat deja, Personal Search History de la Google este un serviciu creat special pentru a afla tendintele si preferintele de navigare ale utilizatorilor.

Mai aproape de utilizator

n unele cazuri nsa, aceste servicii nu sunt suficiente. Ele nu ating, spre exemplu, acel utilizator care foloseste mai multe computere si nu are un cont la google.com, desi Google are nevoie de o piata publicitara din ce n ce mai mare. Asa a aparut, la momentul potrivit, Gmail.com. O solutie gratuita de webmail, care le oferea utilizatorilor posibilitatea de a pastra o multime de e-mail-uri n conturile de peste 2 GB spatiu alocat. Pretul platit este afisarea unor campanii publicitare contextuale, lnga textul unora dintre e-mail-urile primite.

Gmail.com se adreseaza nsa doar unui numar relativ mic de utilizatori. Iar Google gndeste la scara mondiala. Acesta este motivul pentru care, n luna martie 2006, si-a ndreptat atentia spre Writely.com, un editor de text online, care poate nlocui cu succes Word-ul din versiunea Microsoft Office.

Cine este Writely?

A fost lansat n august 2005 de catre compania Upstartle. A functionat ca un serviciu gratuit, aflat n faza de testare. Planul initial era ca va continua sa fie si pe viitor un serviciu gratuit pentru utilizatorii obisnuiti. Pentru companiile si utilizatorii care doreau functionalitati avansate, serviciul putea fi oferit pe baza unor abonamente modice. Dupa anuntarea achizitionarii sale de catre Google, Writely a suspendat nregistrarea unor noi utilizatori, asteptnd integrarea n lumea serviciilor Google. Pentru utilizatorii deja nregistrati, serviciul functioneaza n continuare.

Writely.com ofera multe dintre facilitatile deja cunoscute de utilizatorii Microsoft Word. Poate sa recunoasca si sa editeze documente n diverse formate: Microsoft Word (.doc), Rich Text (.rtf) si OpenOffice (.odt, .sxw). Se pot crea documente noi, n oricare dintre formatele de mai sus si se pot exporta direct n computerul dumneavoastra. Printre alte multe avantaje, Writely ofera si un mediu colaborativ de lucru, n care fiecare document poate fi editat n paralel de mai multe persoane.
Pentru un editor de text nsa, lipsesc totusi multe facilitati. Cele mai importante pe care le-am gasit noi sunt: posibilitatea de a adauga un header si un footer documentelor, posibilitatea de a adauga numerotarea paginilor, asezarea textului pe coloane, comentariile de subsol, precum si un control mai fin al paragrafelor si caracterelor textului.

Plata n click-uri

Cu toate acestea, Writely este o adevarata mina de aur pentru un integrator de servicii de talia lui Google. Compania va mentine serviciul gratuit si va cstiga chiar mai mult oferind Writely n acest fel. La un moment dat, utilizatorii vor observa n paginile Writely.com mesaje publicitare aflate n directa legatura cu textul documentului la care se lucreaza. Publicitatea contextuala va fi cu siguranta, si n acest caz, pretul gratuitatii serviciului. Exemplul Gmail.com este elocvent in acest sens.