De ce le-am permite sa ne utilizeze infrastructura?, se ntreba, n luna noiembrie 2005, Edward Whitacre, CEO AT&T (American Telephone and Telegraph), ntr-un articol publicat n Business Week. Internetul nu poate fi liber n acel sens pentru ca noi, companiile de telefonie, am facut o investitie. Si daca Google, Yahoo! sau altcineva si nchipuie ca pot folosi conexiunile noastre fara sa plateasca nimic nseamna ca sunt nebuni.

De la aceste afirmatii au trecut cteva luni. Congresul american a luat n discutie problema si a emis, saptamna trecuta, un proiect de lege extrem de contestat de furnizorii de continut pentru Internet. Actul normativ, sustinut de republicanul Joe Barton, va permite autoritatii americane de reglementare n domeniul comunicatiilor (FCC - Federal Communications Commission) sa decida n disputele implicnd accesul la Internet. nsa de-cizia va fi doar pentru fiecare caz n parte. Nu este posibila astfel editarea unor reguli generale, aplicabile tuturor disputelor de acest fel.

Sustinatorii Internetului liber vorbesc despre faptul ca legea va lipsi FCC de instrumentele de actiune n reglementarea abuzurilor care vor aparea cu siguranta n viitor. Va fi posibila astfel crearea unei piete n care companiile care controleaza accesul la Internet si vor folosi puterea pentru a bloca sau a ncetini anumite servicii furnizate prin intermediul Internetului.

Neutru sau incontrolabil?

Pe de o parte, sunt n joc miliarde de dolari. AT&T investeste cel putin 5 miliarde de dolari n instalarea si completarea propriei retele cu peste 80.000 de kilometri de fibra optica. Planurile companiei includ furnizarea de televiziune prin Internet unui numar de peste 30 de milioane de americani pna in 2008. Pentru asigurarea planurilor de viitor, marile companii furnizoare de acces la Internet valorifica orice potentiala usa deschisa.

Un raport publicat de website-ul Cnet.com arata ca din 1998 si pna n prezent AT&T, Comcast, Time Warner si Verizon Communications au cheltuit 230,9 milioane de dolari facnd lobby pe lnga politicienii din Washington. n comparatie cu aceste fonduri, Microsoft, Google, Yahoo!, Amazon.com, eBay si alti furnizori de servicii si de continut prin Internet au cheltuit doar 71, 2 milioane.

Discutia privind neutralitatea Internetului cade exact n mijlocul planurilor de viitor ale celor doua tabere. Intentia ISP-urilor este aceea de a taxa companiile furnizoare de continut si servicii pe Internet n functie de traficul consumat de utilizatorii acestora.

Pe scurt, accesul la Internet ar trebui sa fie posibil prin intermediul unor retele paralele. Una va continua sa functioneze ca si pna acum, pe baza tarifului de acces pe care l platesc consumatorii. Cealalta va conecta la Internet consumatorii interesati de servicii speciale, extrem de rapide. Costurile de ntretinere ale acestei retele secundare ar trebui suportate de catre furnizorii de continut, precum Google, MSN, Yahoo!, Skype etc.

Companiile producatoare de servicii sau continut se vad puse astfel n fata unei optiuni imposibile. si taxeaza utilizatorii pentru serviciile gratuite pna atunci ori decid sa-si mparta profiturile cu furnizorul de acces la Internet. Micile afaceri, care pornesc de la zero, au n fata chiar riscul falimentului, din moment ce nu-si pot permite sa achite costurile necesare accesului utilizatorilor la propriile servicii.

Americanii spun nu

Discutiile au mpartit publicul american n mai multe tabere. La jumatatea lunii ianuarie 2006, Federatia Consumatorilor din America a dat publicitatii un studiu care demonstra ca peste 70% din americani sunt ngrijorati de perspectiva ca furnizorul de acces la Internet poate bloca sau filtra accesul la anumite website-uri ori servicii. Erau amintite aici n principal serviciile de VoIP (telefonie prin Internet) oferite de Skype si accesul la unii vnzatori online cu facilitati multimedia ale navigarii, cum ar fi cazul Amazon.com.

Studiul n sine nu e o surpriza. Niciun utilizator de Internet nu ar fi ncntat de situatia n care este mpiedicat sa-si viziteze site-urile favorite din Internet. ntr-un caz real, atunci cnd un ISP a ncercat sa bloche-ze accesul utilizatorilor la serviciile Skype anul trecut, o multime de utilizatori s-au plns catre FCC, iar aceasta a stopat comportamentul abuziv al furnizorului de Internet.

Orice analiza trebuie totusi sa mai aiba n vedere si alte aspecte. Dincolo de blocarea accesului, America dezbate n acest moment moralitatea si legalitatea deciziei unui ISP de a taxa suplimentar accesul la servicii de Internet mult mai rapide.

Platesti mai mult, obtii mai mult

Solutiile par sa fie sugerate chiar de publicul american. ntr-un alt sondaj, dat publicitatii la 17 ianuarie 2006 de catre American Consumer Institute, problema este abordata dintr-o alta perspectiva. Peste 84% din americani sunt de acord sa aiba posibilitatea de a opta pentru servicii de Internet mai rapide, mai sigure si mult mai fiabile. Altfel spus, daca AT&T doreste sa ofere utilizatorilor MovieLink.com posibilitatea de a descarca filme la o viteza superioara, acestia ar fi interesati de noul serviciu, chiar daca trebuie sa plateasca n plus pentru el.

Furnizorii de continut pe Internet nu agreeaza deloc ideea ca utilizatorul sa plateasca mai mult pentru servicii de mai buna calitate. In multe cazuri, spun ei, utilizatorul ar putea renunta pur si simplu la acele servicii. Iar alternativa ar fi plata consumului de catre furnizor, pentru a mentine serviciul gratuit pentru utilizator. Nimeni nu a luat in calcul aceste costuri pana acum. Interesant este faptul ca ISP-urile folosesc contra-argumente preluate chiar din ograda contestatarilor.

Google, spun furnizorii de acces la Internet, cstiga bani buni de pe urma unui instrument asemanator. Platesti mai mult, obtii mai mult. Google poate fi acuzat, la rndul sau, ca nu este neutru atunci cnd vine vorba despre plasarea unor mesaje publicitare n paginile de rezultate ale cautarilor. Daca un advertiser doreste sa se pozitioneze n rezultatele cautarilor, indiferent de situatie, alege AdWords pentru a fi listat mai bine.

Acuzati de populism

De aceea unii considera ca adevarata discutie priveste libertatea concurentiala ntr-o piata libera. Pentru impresionarea opiniei publice si a Congresului american, sustinatorii neutralitatii Internetului au deturnat ideea spre un concept cu mult mai populist: accesul nengradit al utilizatorului la diverse website-uri. Companiile ar trebui sa fie libere sa-si aleaga propriile modele de afaceri si sa le adapteze la economia concurentiala. Reglementarea neutralitatii Internetului este necesara, nsa doar n masura n care nu contravine libertatii de expresie a companiilor.

IPTV sa fie miza?

O analiza si mai interesanta a situatiei are n vedere batalia intensa pentru controlul asupra unui serviciu de mare viitor: conceptul de Internet Protocol Television (IPTV), televiziunea pe Internet. Pentru dezvoltarea si furnizarea acestui serviciu, retelele de acces la Internet au nevoie de mbunatatiri majore. Multe dintre conexiuni necesita investitii pe care companiile n cauza vor decide sa le realizeze doar n masura n care le considera recuperabile ntr-un viitor mai mult sau mai putin ndepartat. La modul cum se prezinta lucrurile acum, ISP-urile par a nu avea multe sanse de control asupra televiziunii pe Internet.

Altii au decis deja sa investeasca n viitor. Google, spre exemplu, vrea sa scape America de cabluri. Din ce n ce mai multe actiuni sugereaza ca Google se pregateste sa ofere americanilor Internet wireless gratuit. Compania a naintat cereri pentru patentarea a trei solutii de furnizare a Internetului wireless. Pentru ndeplinirea scopului, compania a ales sa lucreze prin intermediul unor parteneri care sa-i permita o dezvoltare a retelei ntr-un timp extrem de scurt.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri