Īntr-o lume īn care sunt la mare moda productiile cinematografice consumatoare de sume imense de bani si necesitānd echipe numeroase de profesionisti, adolescentul cu o camera video fara pretentii poate crea materiale extrem de amuzante. Este o realitate care prinde din ce īn ce mai multi adolescenti si īi conecteaza direct la viitorul īn care stirea sau evenimentul video sunt create direct de utilizatorii de Internet.

YouTube.com este exponentul unei idei de afaceri care va cuceri Internetul, la fel cum s-a intamplat pāna acum cu textele scrise īn blogul personal sau fotografiile publicate īn galerii online. Cu audiente-record, tinerii de la YouTube.com danseaza īn desuuri, fac playback pe melodiile favorite sau pur si simplu īsi expun cu nonsalanta cele mai trasnite idei. Utilizatorii īnzestrati cu talent pot beneficia astfel de un gen de recunoastere pe care Internetul o ofera noilor generatii si care creste odata cu acestea: „Celebru pe Internet”.

Istoricul

Īn spatele proiectului YouTube stau Chad Hurley si Steve Chen si cautarea lor continua privind o modalitate de a trimite videoclipuri prietenilor. Au renuntat la trimiterea materialelor prin e-mail, pentru ca nu folosea decāt īn cazul fisierelor cu dimensiuni reduse. Mai mult, īn cazul īn care destinatarul nu avea media player-ul potrivit, videoclipul ramānea de nevazut.

Ideea geniala apare odata cu inventarea unui sistem care sa permita incarcarea online a videoclipurilor, astfel īncāt acestea sa poata fi vazute de toti cei interesati. Singurul software necesar trebuia sa fie banalul browser de Internet. Steve Chen, programator la origine, a folosit tehnologia Flash de la Macromedia (acum achizitie Adobe), pentru a lasa utilizatorii sa ruleze videoclipuri prin intermediul browserelor. Chad Hurley, expert īn meniul de navigare al aplicatiilor destinate Internetului, a dezvoltat o interfata care permite utilizatorului sa īncarce extrem de usor videoclipul īn website, sa-l īnsoteasca de un text descriptiv si sa-l includa īn categorii predefinite (tag-uri).

Raspāndire virala

YouTube ne ofera o modalitate extrem de simpla de a sorta videoclipurile pe care dorim sa le vedem. Avem de ales īntre a naviga la īntāmplare, printre ultimele filmulete introduse īn site, printre cele mai discutate, cele mai recente sau cele mai vizualizate videoclipuri. Īntr-un mod ingenios, creatorii YouTube au permis oricarui webmaster sa includa si sa ruleze din paginile propriului website videoclipuri YouTube, fapt care a dus la explozia fara precedent a popularitatii website-ului. Īn primul an al existentei sale, YouTube a eclipsat competitori extrem de puternici, ca FireAnt, Google Video, Revver, Grouper si VideoEgg. Multe dintre aceste website-uri sunt sustinute financiar de companii cu greutate īn businessul online.

Bun inseamna scump

Pentru un proiect de genul YouTube este foarte importanta infrastructura. Nu se poate oferi un serviciu de prezentare online a unui videoclip (video streaming), daca acesta nu ruleaza pe servere extrem de puternice. Aceste cerinte īnseamna, de cele mai multe ori, bani. Īn vara anului 2005, YouTube a fost aproape sa devina victima propriului succes. Prea multi utilizatori foloseau serviciul si īncarcau un numar din ce īn ce mai mare de videoclipuri online.

Ajutorul a venit īn noiembrie 2005 de la Sequoia Capital, care a finantat proiectul cu 3,5 milioane de dolari. La īnceputul lunii aprilie 2006, fondul american de investitii a recidivat, oferind YouTube alte 8 milioane de dolari. Aceasta a doua finantare obtinuta de la Sequoia Capital este un semn clar ca proiectul are perspective interesante. Pentru cei care nu stiu, Sequoia a facut investitii similare īn proiecte precum Google, Yahoo!, Cisco Systems sau Oracle, aproape de momentele de īnceput ale acestora.

Succesul YouTube tinde sa creasca exponential. Potrivit declaratiei lui Hurley citata de Associated Press, īn aprilie 2006, numarul videoclipurilor postate zilnic depaseste 35.000. Īn aceeasi luna, statistica vorbeste despre un nivel de vizionare de peste 35 de milioane de videoclipuri zilnic, majoritatea avānd o durata cuprinsa īntre 30 de secunde si 2 minute. Problemele īncep totusi sa devina si ele din ce īn ce mai presante.

Asemanat cu Napster

Compania a īntāmpinat unele probleme datorate faptului ca o mare parte a continutului īncarcat īn website se afla sub protectia dreptului de autor. Unii s-au grabit chiar sa asemene website-ul cu Napster, din perspectiva fisierelor video care sunt publicate fara permisiunea autorilor. Pentru a īmpiedica īncalcarea dreptului de autor, YouTube a decis recent sa limiteze la 10 minute durata de play a fisierelor īncarcate, pentru a īmpiedica astfel īncarcarea īn website a unor filme sau emisiuni tv. Mai mult, YouTube a implementat propria politica de rezolvare a plāngerilor, bazata pe analiza fiecarui caz raportat si a scapat, pāna acum cel putin, de actiunile īn instanta ale studiourilor hollywoodiene, pentru care este un „cetatean corporatist cu bune intentii”.

Cum castiga bani?

Compania s-a gāndit deja la un mod de a scoate bani din videoclipurile īncarcate īn website. Se spune ca, pe viitor, YouTube ar putea integra īn videoclipuri mesaje publicitare, afla-te īn legatura cu subiectul materialului vizionat de utilizator. Īn acelasi timp, s-au deschis colaborari cu mari companii, precum E! sau MTV, pentru a promova noi videoclipuri īn sectiunea „Featured Videos”. Īn aceeasi sectiune se īncarca deja videoclipuri de prezentare (trailer) ale unor noi aparitii cinematografice (Clerks II sau Scary Movie 4 sunt prezentate acum pe YouTube).

Pe viitor īnsa, companiile ar putea licentia materiale de promovare destinate direct publicului YouTube.com. O prima īncercare este popularizarea compilatiei „Queen Stone Cold Classics”, produsa de Hollywood Records, prin intermediul videoclipului integral al „Bohemian Rhapsody“, prezentat integral pe YouTube.