Atunci cnd caracterul unui om este neclar, uita-te la prietenii lui sau Cine se aseamana, se aduna. Sunt doua proverbe, importante pentru japonezi si romani, pentru ca dezvaluie una dintre strategiile pe care le aplicam, inconstient, atunci cnd facem tranzactii n lumea reala. In Internet, lucrurile nu stau la fel pentru ca utilizatorii cu care interactionam sunt imposibil de analizat. Suntem astfel obligati sa avem incredere unii in altii. Sau putem renunta la tranzactie.

Din ce n ce mai multi antreprenori sunt de acord cu faptul ca Internetul sufera astazi de o criza de ncredere, a carei solutionare a devenit vitala pentru dezvoltarea comertului electronic. n joc sunt sume imense de bani, din moment ce doar la eBay.com mii de utilizatori vnd si cumpara, n fiecare secunda, bunuri n valoare de cel putin 1.000 de dolari. Acesta este motivul pentru care marile companii specializate n tranzactii online au investit sume imense n ultimii ani n sisteme informatice care sa joace rolul unui furnizor de ncredere. S-au dezvoltat servicii care certifica bonitatea sau seriozitatea unui comerciant si care auditeaza afaceri. Legislatia a devenit din ce n ce mai aspra, ncercand zadarnic sa limiteze nivelul fraudelor online.

Cu toate acestea, sistemul care ofera din ce n ce mai multa ncredere utilizatorilor nu are nimic de-a face cu organisme de certificare sau autoritati publice. Abordarea pe care o propune este extrem de simpla: sa lasam utilizatorii sa ne spuna cine este serios si cine nu. Aceasta este ideea care sta la baza aparitiei sistemelor de calificare (rating) a utilizatorilor implicati n tranzactii online.

eBay

n februarie 1996, eBay a lansat un sistem care le permitea utilizatorilor sa schimbe ntre ei impresii cu privire la cei cu care tranzactionasera pna atunci. Pentru a marca importanta noului produs, Pierre Omidyar, fondator al eBay, spunea ntr-un mesaj prezentat utilizatorilor www.ebay.com: Majoritatea utilizatorilor sunt onesti si au doar intentii bune. Unii oameni fac chiar mai mult dect trebuie, pentru ca vor sa fie corecti. Altii sunt pur si simplu necinstiti si nsala ncrederea noastra. E un adevar pe care l ntlnim n anunturile din ziare, n unele magazine sau chiar la vecinii de bloc. E o realitate pe care nu o putem nega. Aici nsa, n Internet, acesti oameni nu se pot ascunde. O sa i alungam si o sa-i protejam pe ceilalti de nselatoriile lor.

Strategia exprimata atunci de Omidyar este nca valabila. Odata cu explozia tranzactiilor online, am putea spune chiar ca a devenit regula principala a dezvoltarii unui sistem de comert electronic. Ratingul transparent al utilizatorilor este singura modalitate dinamica, flexibila si extrem de credibila de a conferi ncredere unei tranzactii.

Cum functioneaza eBay

Pentru fiecare tranzactie, att cumparatorul, ct si vanzatorul se pot evalua reciproc. Fiecare evaluare consta n acordarea unui calificativ (pozitiv, negativ sau neutru) celeilalte parti. Utilizatorul poate adauga scurte comentarii care sa justifice calificativul acordat. Pe baza acestor ratinguri, un utilizator capata ncrederea viitorilor parteneri de afaceri. Ratingul fiecarui utilizator este public si poate fi consultat de orice alt utilizator care doreste sa intre ntr-o tranzactie cu acesta. n cei 10 ani de la aparitie, sistemul de rating al utilizatorilor reprezinta acum o parte nsemnata a valorii de piata a eBay.

Este de nteles asadar grija cu care compania pastreaza secretul arhitecturii sale. Pentru ceilalti comercianti nsa, concurenti ai eBay, aplicatia este un bun la care nu pot avea acces. Asa ca Internetul modern a creat nevoia unor sisteme independente de rating pentru utilizatori.

iKarma

Avnd sediul n Jupiter, Florida, iKarma Inc. este o companie specializata n dezvoltarea sistemelor informatice de administrare a relatiilor cu clientii pentru diverse companii. Compania a lansat, n vara anului 2005, un sistem de rating independent pentru utilizatori. Ideea are la baza urmatorul rationament.

Utilizatorul se poate nregistra la www.ikarma.com. Odata cu nregistrarea, primeste calificativul maxim, de cinci stele. Este ncurajat sa vorbeasca despre alti utilizatori, carora le poate acorda calificative de maximum cinci stele. Ratingul unui utilizator este media tuturor calificativelor acordate de alti utilizatori. n cazul n care un utilizator considera ca i s-a acordat un calificativ care nu reflecta realitatea, poate decide sa-l conteste, printr-o procedura pusa la dispozitie de website.

RapLeaf.com

Este creatia lui Auren Hoffman si Manish Shah. A fost lansat pentru public, n versiunea beta, la 7 mai 2006. Este o aplicatie legata doar de vnzatori si cumparatori. Sistemul faciliteaza ratingul utilizatorilor, nu al companiilor. Sunt urmarite att frecventa, ct si calitatea comentariilor noi care vizeaza un anumit utilizator. Sistemul permite oricarui utilizator sa noteze activitatea unui alt utilizator, identificandu-l pe acesta prin intermediul unei adrese de e-mail sau al unui numar de telefon. Ideea este similara, ntr-o oarecare masura, celei de la eBay. Utilizatorilor le sunt acordate calificativele pozitiv, negativ sau neutru. Se pot adauga comentarii care sa justifice calificativele acordate.

eBay e mai performant

Ambele sisteme prezentate mai sus, precum si multe altele asemenea lor sufera totusi de un mare neajuns: nu sunt conditionate de o anumita tranzactie sau de o alta actiune verificabila a utilizatorului. Att n cazul iKarma.com, ct si n cazul RapLeaf.com, utilizatorii pot acorda calificative unor alti utilizatori, chiar fara sa aiba loc o tranzactie ntre parti. eBay nu permite acordarea de calificative dect de catre cumparator si vnzator si doar la momentul la care s-a ncheiat, ntr-un fel sau altul, ntreaga tranzactie.

Lipsa conditionarii de o tranzactie a posibilitatii de acordare a unui calificativ este de natura a permite abuzul n functionarea sistemului de rating. Un singur utilizator, care se nregistreaza cu mai multe identitati (trebuie sa aiba adrese diferite de e-mail), poate nclina balanta n favoarea sau defavoarea unui alt utilizator, prin calificative repetate. n acelasi timp nsa, cele doua sisteme introduc un concept interesant, care asigura independenta de un anumit website a calificativului acordat utilizatorului. Altfel spus, ratingul utilizatorului poate fi observat indiferent de magazinul online sau de spatiul n care acesta se implica ntr-o tranzactie online.