Legea comertului electronic s-a modificat. A doua oara de la data adoptarii sale. Multi oameni au considerat ca aceasta modificare va elimina carentele vechii reglementari. Din pacate, modificarile punctuale operate asupra textului legii vizeaza, ţn ansamblu, doar cÔteva cuvinte. ╬ndeajuns de putine ţncÔt sa consideram ca modificarea poate fi trecuta cu vederea. E doar o alta cerinta a Uniunii Europene.
Aceasta situatie ar trebui totusi sa dea de gÔndit pe viitor. Este adevarat faptul ca in ultima vreme se prefera mai mult varianta autoreglementarii, ţn defavoarea actelor normative impuse de guvernele nationale. Cu toate acestea, cadrul legislativ trebuie sa poata sustine dezvoltarea sectorului pe care ţl reglementeaza, si nu sa fie neutru spre defavorabil acestei tendinte. Legislatia romÔneasca privind comertul electronic sufera, ţn primul rÔnd, prin lipsa unei practici de interpretare si aplicare. Consecinta directa este inconsecventa autoritatilor ţnsarcinate cu implementarea obligatiilor legale si, implicit, pierderea ţncrederii mediului de afaceri ţn eficienta constructiei legislative ţn ansamblul ei.

Mentalitatea romaneasca

Domenii ä.roô. Statistici neoficiale vorbesc despre un numar de 130.000 de domenii ä.roô ţnregistrate. Altfel spus, sase romÔni dintr-o mie sunt proprietari ai unui nume de domeniu ä.roô.

Utilizatori online. ╬n luna aprilie 2006, peste cinci milioane de romÔni au accesat internetul cel putin o data, potrivit monitorizarii efectuate de Trafic.ro pe website-urile ţnscrise ţn sistemul sau de clasificare. PÔna la sfÔrsitul anului 2006 se estimeaza o crestere de pÔna la 50% a numarului de utilizatori activi de Internet.

Plati online. Cristian Badea, Chief Information Officer al GECAD ePayment, afirma ca, äţn 2005, prin intermediul platformei ePayment s-au efectuat 4.500 - 5.000 de tranzactii lunar iar media pe tranzactie a fost de 60 de euroô. Este doar unul dintre exemplele de cifre ţnregistrate de procesatorii romÔni de plata online. Produsele care au mai mare cautare ţn magazinele online romÔnesti si care au implementat solutia de comert electronic ePayment intra ţn urmatoarele categorii: servicii online de acces la continut, componente de calculator, carti, telefoane mobile, electrocasnice.

Publicitate online. Se vorbeste despre o piata romÔneasca de publicitate online de peste 3 milioane de euro ţn 2005 si de 1,5 - 2 milioane de euro ţn primul trimestru al anului 2006.

Email communication. Radu Ionescu, Managing Director Kinecto, declara ca, äpentru anul 2006, estimam dublarea/triplarea pietei, nu atÔt prin cresterea bugetelor alocate de companiile care deja fac acest lucru, cňt mai degraba prin alocarea de catre tot mai multe companii a unor bugete pentru acest domeniu. Cred ca vor intra si industrii noi, pe lÔnga cele traditionale, ca training sau auto. Deja se simt si o rafinare a serviciilor, si o abordare si a altor instrumente decÔt newslettereleô.
RomÔnia virtuala evolueaza, desi ţn unele situatii evolutia este strÔns legata de mentalitatea utilizatorului romÔn de Internet. Este mai ales cazul platilor online, unde va fi nevoie de mai multa ţncredere din partea romÔnilor pentru a se transforma ţn obisnuinta. Din pacate, lansarea proiectului äGhiseul Virtualô, care ar fi putut impulsiona platile online, este amÔnata la nesfÔrsit de autoritatile romÔne.

Si exemplele pot continua, de la lipsa unor stimulente de impozitare pentru tranzactiile online, pÔna la intransigenta autoritatilor fiscale, care analizeaza serviciile informatice cu atentie sporita. Ecommerce-ul romÔnesc pare a fi obligat sa-si gaseasca singur un drum.

Comunicari comerciale

Una dintre problemele cu care se confrunta zilnic un utilizator de Internet este reprezentata de comunicarile comerciale nesolicitate. Legea trateaza ambiguu acest concept, iar Norma Metodologica este un exemplu de reglementare nerealista. Pe scurt, daca primiti un e-mail publicitar de la o companie careia nu i-ati permis anterior sa va trimita astfel de mesaje, va puteti plÔnge autoritatilor. ╬n practica ţnsa, plÔngerea dumneavoastra are sanse destul de putine de reusita. ╬n multe cazuri, expeditorul poate sa demonstreze faptul ca are acordul dumneavoastra. Tehnic, acest lucru este posibil. Alteori expeditorul este aparat chiar de lege care prevede, printre altele, ca o companie care trimite gratuit comunicari comerciale nesolicitate ţn numele unei alte companii nu intra sub incidenta legii.

╬n ansamblul sau, reglementarea comunicarilor comerciale este neclara. äLegislatia este destul de vaga ţn a delimita ce ţnseamna źspam╗ de comunicari cu permisiune. Spre exemplu, chiar astazi am primit de cinci ori de la aceeasi companie un mesaj prin care ţmi cer acceptul pentru a-mi trimite oferta lor. Si saptamÔna trecuta am mai primit acelasi mesaj de nu stiu cÔte ori. Legal, ei sunt acoperiti. ╬nsa ţn practica, eu ţi consider spammeri. ╬n plus, foarte multe comunicari pot fi interpretate ca fiind necomerciale si pot sa nu intre sub incidenta legii ţn forma actualaô, spune Radu Ionescu. ╬n concluzie, ne-am fi asteptat ca recentele modificari sa aiba ţn vedere si comunicarile comerciale.

Se modifica un cuvant


Cu toate acestea, desi problema este una reala, modificarea actuala a legii se concentreaza asupra unui singur cuvÔnt al articolului care defineste si reglementeaza comunicarile comerciale. Se ţnlocuieste sintagma äprofesii liberaleô cu sintagma äprofesii reglementateô, ţn formularea potrivit careia comunicarile comerciale realizate de un membru al unei profesii reglementate sunt permise numai cu respectarea legii de organizare a profesiei, a demnitatii, independentei, demnitatii, secretului profesional si corectitudinii fata de clienti si fata de ceilalti membri ai profesiei.

Daca ar fi sa analizam legislatia RomÔniei ţn ansamblul sau, regasim si alte acte care limiteaza posibilitatea de publicitate a unor profesii reglementate. Spre exemplu, ţn cazul avocatilor, posibilitatea de a se face publicitate este conditionata de anumite situatii si limitata doar la presa scrisa. La fel, ţn cazul contabililor, publicitatea este conditionata de respectarea unor principii de etica profesionala. ╬n multe alte profesii reglementate, publicitatea se face conditionat. Prin urmare, legea privind comertul electronic nu face decÔt sa dubleze prevederi ale altor acte normative si sa aplice amenzi pentru nerespectarea sa.

Suntem pionieri

Acest articol nu are menirea de a desfiinta cadrul legislativ romÔnesc privitor la comertul electronic. Majoritatea actelor normative din domeniul comertului electronic sunt suficiente pietei romÔnesti, asa cum se prezinta ea astazi. Nu ar trebui totusi sa pierdem din vedere faptul ca, pe lÔnga adoptarea actelor normative, o economie are mare nevoie de organisme apte sa aplice legislatia ori sa o clarifice atunci cÔnd este
cazul. ╬n RomÔnia, aceste organisme sunt ţnca ţn faza de pionierat.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea Special »



Setari Cookie-uri