Cu luni n urma, un comunicat al Clubului Romn de Presa punea pe jar Internetul romnesc. Privind retrospectiv, ar trebui sa concluzionam ca putini oameni au interpretat corect importanta acelui text: era nceputul discutiei privind rolul Internetului n crearea si difuzarea imaginii publicatiilor traditionale din Romnia.
Plecnd de la reglementarea dreptului de autor n Romnia, comunicatul CRP a definit modul n care se poate interpreta ideea de scurte extrase din articole, folosite pentru revista presei. S-a stabilit astfel ca preluarea fara cost a unor materiale de presa se poate realiza doar n limita a 500 de semne, dar fara a depasi jumatate din articolul sau stirea n cauza.

Au urmat articole n presa, discutii pe Internet, amenintari si acorduri de colaborare. De la acel moment, Internetul a readus presei romnesti un lucru care i lipsea de multa vreme: nevoia de inovatie tehnologica. A nceput perioada n care ziarele colaboreaza cu Internetul.

Discutia e veche

n ultimul timp, presa traditionala a ajuns la o concurenta bazata pe instrumente deloc folositoare industriei n sine. Pretul a devenit un factor important n alegerea ziarului de catre cititori. Desi nu reflecta cu adevarat cos tul publicarii unui ziar. n acest razboi, veniturile din publicitate sunt vitale pentru supravietuirea publicatiei si pentru completarea veniturilor. Or, pentru a genera venituri din publicitate, mai ales n Internet, website-ul unei publicatii are nevoie de utilizatori.
Hulite acum cteva luni, aratate cu degetul de multi dintre publisherii traditionali, website-urile de tipul revista presei pot fi un sprijin n procesul de renastere a publicatiilor traditionale. Acest gen de website-uri popularizeaza numele unui ziar si i cstiga cititori noi, rupnd adesea din audienta unor publicatii concurente.

De ce au succes?

Cred ca succesul se datoreaza n primul rnd echipei editoriale a website-ului, care monitorizeaza presa si selectioneaza cele mai importante stiri ale zilei, punndu-le la dispozitia cititorilor ntr-un singur loc. n functie de gradul de interes al unei stiri, acestia ajung mai departe si citesc articolul integral pe site-ul publicatiei respective, explica Mihai Seceleanu, managerul une reviste a presei online.
Caderea tirajului pentru unele ziare n format traditional nu este influentata direct de aparitia website-urilor care preiau articole. Pentru multe publicatii, analiza traficului nregistrat de website-urile proprii aduce n atentie faptul ca, printre generatorii de trafic, un rol important l au paginile virtuale de tipul revista presei. Astfel, pentru cele mai vizitate cinci website-uri ale unor cotidiene din Romnia (cu exceptia celor sportive), un procent de 10 pna la 25% din trafic este generat de website-urile de tipul revista presei (conform statisticilor publicate de www.trafic.ro).

Internetul e obligatoriu

Ziarele clasice trebuie sa nceapa sa considere Internetul acela un mediu de afaceri pe care sunt obligate sa l foloseasca. Prezenta online nu este un moft, ci o necesitate generata mai ales de ideea mentinerii n atentia unui public nou, aflat ntr-o crestere accelerata n ultimii ani. Dincolo de articolele publicate, un website al unui publisher traditional are nevoie sa devina o adevarata destinatie online. Continutul nu mai este garantia unica a succesului unui website. El trebuie completat de facilitati de citire si alertare a utilizatorului, precum si de personalizarea tipului de articole pe care acesta doreste sa le citeasca. Altfel, n cazul n care publicatia nu reuseste sau nu si permite sa creeze un astfel de spatiu online, trebuie sa-si lege imaginea de un website care face acest lucru. n aceasta idee am putea observa ca, pentru Romnia, la momentul actual, website-urile de tipul revista presei aduc publicatiilor traditionale mai multe beneficii dect pierderi.

Ce ne asteapta?

Una dintre tendintele clare este mbinarea continutului propriu cu acela preluat. Modelul care ii fascineaza pe multi este nsa Aktualne.cz, cotidian exclusiv online lansat la finalul anului 2005, cu 60 (!) de reporteri angajati dintre care 15 cu o experienta de presa de minimum 10 ani. Aktualne.cz este deja liderul incontestabil al publicatiilor de profil din Cehia.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri