Sa facem impreuna un exercitiu de imaginatie. Sa cautam pe Internet un ärestaurant cu specific romanescô
Google ne ofera peste 60.000 de rezultate. Filtrarea acestora se face potrivit unor criterii obiective, care tin seama de aparitia cuvintelor cautate ţn paginile unui website, de popularitatea unui anumit website ţn rÔndul webmasterilor etc. Aproape aceleasi rezultate ne sunt afisate daca vom cauta äcel mai bun restaurant cu specific romÔnescô. ╬ntre cele doua sintagme este o diferenta majora.

Algoritmul de cautare ţnsa nu poate sa le diferentieze. El nu poate decÔt sa ramÔna obiectiv, riscÔnd chiar sa piarda prin aceasta atitudine. Nu acelasi lucru s-ar ţntÔmpla daca, ţn locul acestor formule de cautare, am putea folosi experienta unor oameni care au ţncercat diferite restaurante cu specific romanesc. ╬n acest caz, probabil ca restaurantul cautat este locul desemnat de majoritatea utilizatorilor ca fiind cel mai bun. Pe a-ceasta idee se bazeaza o tendinta relativ noua ţn evolutia ideii de cautare pe Internet: äcautarea socialaô. Adica acel gen de filtrare a rezultatelor cautarii ţn functie de opinia altor utilizatori (subiectiva, prin excelenta) cu privire la modul ţn care diverse website-uri corespund criteriilor de cautare.

Marele cÔstig al unui astfel de serviciu este dat de sporirea gradului de ţncredere pe care utilizatorii ţl au ţn utilitatea si acuratetea rezultatelor cautarii pe Internet. ╬n ultimii ani, tehnicile de optimizare a pozitionarii unui website ţn cadrul listelor de rezultate furnizate de search-engine-uri au adus cautarea traditionala ţn fata unui obstacol greu de trecut: oamenii cauta deseori acul ţn carul cu fÔn. Aproape orice cautare are ca efect returnarea a zeci de mii de rezultate. Din acestea, ţn medie, doar o mica parte sunt rezultate cu adevarat relevante.

Era astfel nevoie de un serviciu care sa scuteasca timpul pierdut al utilizatorului. Initiativele nu au ţntÔrziat sa apara. Ideea originala s-a transformat subit ţntr-o goana dupa trecerea cautarii de la o activitate pasiva la un proces interactiv. Se pare ca, dupa ani intregi ţn care tehnologia a fost considerata elementul fara de care nu se poate construi un Internet util, oamenii au revenit cu picioarele pe pamÔnt.

Este interesanta, ţn acest sens, declaratia lui Patrick Crane (vicepresedintele departamentului de marketing de la Yahoo!) acordata Internetnews.com cu cÔteva zile ţn urma: äNoi credem ca Internetul gazduieste doar o mica parte din cunostintele lumii. Restul acestora, nefolosite ţnca, se afla ţn milioanele de ani de evolutie a speciei umane. Experienta umana este tinta noastraô.

Filtrul prietenilor e relevant

Serviciile de cautare sociala pot fi descrise foarte bine prin sintagma de äcomunitati ale cautatorilor pe Internetô. Simplist vorbind, fiecare utilizator poate cauta pe Internet website-uri relevante pentru un anumit subiect. Cautarea sociala da posibilitatea tuturor utilizatorilor sa faca publice listele lor de website-uri relevante pentru un anumit termen cautat. Alti utilizatori pot consulta aceste liste si pot alege sa le ţmbunatateasca prin experienta lor. Astfel se poate ajunge la un serviciu care are la baza opiniile utilizatorilor de Internet, fara interventia unui algoritm obiectiv de cautare.

Utilizatorii construiesc propriile rezultate

Modul ţn care se realizeaza partajarea informatiilor ţntre utilizatori difera de la o initiativa la alta. Eurekster.com (lansat la finalul anului 2004) a inventat un termen: äswickiô. Acesta desemneaza cautarea personalizata, creata si publicata de utilizator, cu privire la un termen sau sintagma de care acesta este interesat. Un pasionat de fotbal poate crea swicki-ul äfotbalô care sa listeze toate website-urile relevante pentru acest joc. Utilizatorul alege ce website-uri pot fi incluse ţn lista sa de rezultate. Prin publicarea acestui swicki, autorul da posibilitatea altor utilizatori sa completeze sau sa corecteze lista sa de rezultate.

Scopul declarat al Eurekster.com este sa creeze liste personalizate si aflate ţntr-o permanenta perfectionare, cu privire la orice subiect interesant pentru utilizatorii de Internet. ╬n piata de Internet se vorbeste din ce ţn ce mai serios despre discutiile dintre Eurekster.com si Microsoft Corp. Viitorul va aduce cu siguranta o preluare a Eurekster.com de catre unul dintre gigantii IT mondiali.

O alta initiativa este StumbleUpon.com, creatia unor canadieni care au pornit de la o idee simpla. Scrii un termen de cautare si apesi butonul ästumbleô. Apoi esti redirectionat la un website pe care ceilalti utilizatori l-au considerat relevant pentru cuvÔntul-cheie cautat de tine. Ideea duce mai mult cu gÔndul la un motor de recomandare decÔt la un motor de cautare. ╬nsa are la baza aceeasi subiectivitate umana, care se dovedeste la mare moda. Exemple de servicii de cautare sociala sunt si Prefound.com, Answerbag.com si altele.

Yahoo MyWeb

Dintre toti competitorii pe aceasta piata, Yahoo! are o pozitie privilegiata. Cei peste 200 de milioane de utilizatori ţnregistrati ai Yahoo.com pot constitui un suport eficient pentru dezvoltarea unor servicii de cautare sociala. ╬n plus, compania nu da semne ca ar vrea sa se rezume la utilizatorii sai.

Anul trecut, spre exemplu, Yahoo! a achizitionat doua servicii importante: Flickr.com (locul unde sunt publicate fotografii dintre cele mai diverse) si del.icio.us (locul unde sunt publicate bookmark-urile/favorites-urile unui numar extrem de mare de utilizatori). Pentru completarea ofertei sale, Yahoo! a lansat ţn 2005 serviciul Yahoo MyWeb. Aici utilizatorii pot salva pagini web (pe acelasi sistem de favorites) si le pot plasa pe categorii de informatie ţn functie de anumite ätagô-uri descriptive. Potrivit unor statistici neoficiale, Yahoo! are la acest moment aproape un milion de pagini salvate. Aceste pagini sunt grupate ţn aproape 200.000 de categorii de interes.

Google Co-Op

Competitorii Yahoo! nu dau nici ei semne ca ar sta degeaba. Este si cazul Google, care a ţnceput sa includa opiniile comunitatii ţn cautari speciale precum Google Health, Google Travel sau Google Lifestyle. Mai mult, Google a lansat un serviciu special de cautare sociala. Google Co-op (www.google.com/coop/) este acel serviciu care ar trebui sa ofere utilizatorilor de Internet posibilitatea de a ţmbunatati cautarile realizate cu privire la subiecte familiare acestora.

Un utilizator care este doctor, spre exemplu, si are experienta ţn tratarea unui anumit tip de afectiune poate folosi structurarea oferita de Google (Google Health prezinta afectiunile ţn urmatoarele capitole: descriere, simptome, diagnostic, tratament, factori de risc) ca äsa legeô de fiecare capitol acele website-uri pe care le considera relevante pentru fiecare capitol ţn parte
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea Special »



Setari Cookie-uri