De fiecare data cnd afisez o campanie publicitara nepotrivita unui utilizator care nu este interesat de ea, l antrenez sa ignore viitoarea mea campanie publicitara. O declaratie interesanta pe care Usama Fayyad, responsabilul cu bazele de date de la Yahoo!, a facut-o recent pentru Cnet.com.
Si publicitatea online are un Sfnt Graal. Un serviciu ideal, care ar aduce randament maxim fiecarei campanii publicitare afisate pe Internet: personalizarea campaniilor n functie de interesul imediat al utilizatorilor.

Pentru acest scop, este nevoie de o cunoastere aprofundata a preferintelor de cumparare pe care ni le manifestam pe Internet. Tehnica la moda n aceste zile este identificarea preferintelor de cautare ale utilizatorilor individuali, pentru a se putea creiona un portret-robot al intereselor informationale sau de cumparare ale acestora. Un proces care aduce multe plusuri n privinta randamentului campaniilor publicitare, dar si temeri cu privire la respectarea confidentialitatii navigarii n Internet. n fapt, n ultima luna, America a fost scena unuia dintre cele mai mari scandaluri privind intimitatea utilizatorilor de Internet.

La finalul lunii iulie, gigantul AOL a publicat, n scopuri stiintifice si doar pentru un numar restrns de cercetatori, istoria cautarilor pentru mai bine de 650.000 dintre utilizatorii sai. Pentru sociologi, o astfel de baza de date poate sa fie extrem de utila n determinarea gradului n care societatea moderna si priveste prezentul si viitorul. Cele 21 de milioane de cautari au scos la iveala povestea anonima a unor vieti cu atribute mergnd de la obisnuit la bizar sau chiar la ilegal. Scandalul care a izbucnit a determinat compania sa-si ceara scuze cu privire la publicarea datelor si sa elimine accesul public la acestea. Din pacate pentru AOL si pentru utilizatorii n cauza, baza de date fusese deja copiata, iar informa-tiile circulau libere pe Internet.

Stiu ce cautam

Pentru cunoscatori, nu mai este o noutate. Companiile care ofera servicii de cautare pe Internet au cele mai sofisticate modalitati de a afla preferintele de navigare pe care le au utilizatorii lor. La nceputul anului 2006, Google a fost n centrul unui scandal asemanator, atunci cnd a refuzat sa dezvaluie Departamentului de Justitie al SUA informatii aleatorii din baza sa de date care cuprindea cautarile realizate de utilizatorii motorului de cautare google.com. n acest context, serviciul Google care face istoria cautarilor a fost ndelung discutat, iar implicatiile sale au fost incriminate de multi ca fiind chiar n afara legii. Google Personal Search exista nsa, si multi dintre utilizatorii Gmail.com au avut surpriza de a descoperi n paginile sale adevarate analize privitoare la propriile tendinte de cautare.

Yahoo! a lansat recent un serviciu asemanator, care nregistreaza si analizeaza cautarile utilizatorilor sai, textele citite de utilizatorii Yahoo! atunci cnd acceseaza paginile Yahoo.com, precum si mesajele publicitare pe care acestia fac click. Toate datele urmeaza a fi folosite pentru a ncadra fiecare utilizator ntr-unul dintre cele peste 300 de profile pe care Yahoo! le-a creat pentru a personaliza campaniile publicitare.

Stiu ce website-uri vizitam

Tehnica Yahoo.com nu este noua. n trecut, majoritatea companiilor de online advertising foloseau cookie-uri pentru a urmari vizitatorii proprii. Pe scurt, cookie-urile sunt niste fisiere de tip .txt care sunt plasate pe hard-disk-ul computerului dumneavoastra si care semnalizeaza website-urilor pe care intrati faptul ca reveniti acolo dupa o vizita anterioara. Ele pot stoca preferinte de navigare, precum si identificatori de acces la anumite website-uri. Retelele de publicitate online folosesc aceste cookie-uri pentru a urmari vizitatorii care navigheaza printre website-urile nrolate n retea. Aceste preferinte de navigare pot fi la fel de interesante, n analiza lor, ca si preferintele de cautare. Identitatea noastra nu este dezvaluita ntotdeauna doar prin raportare la numele, adresa ori alte date din documentele noastre. Uneori, pentru oamenii care ne cunosc, simpla enumerare a unui grup de preferinte care ne nsotesc n navigarea pe Internet este de natura a ne dezvalui adevarata identitate.

Nu mai suntem anonimi

AOL nu a dezvaluit date personale despre utilizatorii sai. A pus la dispozitia cercetatorilor toate cautarile realizate de un anumit utilizator de Internet, identificat printr-o cifra unica. Termenii cautati erau afisati n ordine cronologica, dupa cum utilizatorul i-a introdus n casuta de cautare de la search.aol.com.

Cautarile realizate de utilizatorul AOL numarul 4.331.025 ne arata ca suntem n prezenta unui barbat, locuitor al orasului Charlton, Massachusetts, care trece printr-un proces de divort, cauta un apartament si se lupta, n acelasi timp, pentru custodia copiilor sai. Iata ce a cautat el pe parcursul a trei luni, folosind AOL: apartamente charlton massachusetts, definitia custodiei, sanatate copii, slujba n administratia publica charlton, orar de vizitare a copiilor, pareri despre prietenele grase, razbunare sotie care m-a nselat, retete de peste, ce sa faci la prima ntlnire, ce si doreste o femeie, cum sa verifici pe cineva dupa numarul de nmatriculare. Am eliminat dintre termenii de cautare pe aceia care erau meniti sa-i aduca respectivului utilizator o mbunatatire a performantelor sexuale. Ramne nsa o lista destul de interesanta care, daca personajul ar face parte din grupul nostru de prieteni, ne-ar permite sa-l identificam pe utilizatorul AOL numarul 4.331.025.

Un alt utilizator AOL are o poveste cu mult mai sumbra. Razbunarea pare sa fie una dintre temele comune in cazul multora dintre utilizatorii AOL. n privinta utilizatorului numarul 17.556.639 nsa, e greu de crezut ca nu are intentii criminale, din moment ce cauta, n aceeasi saptamna, informatii privind: cum sa ti ucizi sotia, poze cu oameni morti, poze accidente de masina, cutite.

Legislatia e depasita

Google, Yahoo!, AOL, toti acesti giganti au posibilitatea de a ne urmari cautarile. E de nteles ca aceste date folosesc companiilor n cauza la personalizarea campaniilor publicitare si a continutului pe care ni-l afiseaza la navigarea prin propriile pagini. Este aproape sigur ca nu-si doresc sa ne identifice personal. Pe viitor, servicii ca e-mail-ul (Gmail, Yahoo Mail sau AOL Mail), clientii de mesagerie instanta (GTalk, Yahoo! Messenger, AOL Messenger) si celelalte servicii pentru care accesarea este legata de un cont de utilizator pot sa aduca veriga lipsa n identificarea personala a utilizatorului.

Atta vreme ct istoria cautarilor unei persoane este de natura a creiona n linii din ce n ce mai fine situatia actuala a acesteia, lucrurile ar trebui schimbate. Istoria cautarilor nu dezvaluie doar date care pot facilita identificarea persoanei, ci si date intime ale vietii acesteia, date care, odata dezvaluite, pot cauza prejudicii de imagine.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri