Psihologii au descoperit boli noi ale omului modern. Conceptul de banner-blindness a ajuns sa fie cosmarul webmaster-ului. E vorba despre tendinta de a ignora anumite spatii publicitare din paginile unui website, chiar si n situatia n care mesajul n cauza contine informatie interesanta pentru utilizator.
Publicitatea online s-a transformat n sursa cea mai importanta de profit pentru multe website-uri. Utilizatorul a devenit constient de faptul ca, n schimbul gratuitatilor pe care le primeste, trebuie sa accepte sa vada n paginile web reclame diverse. Totusi, acest principiu pare deja revolut. Utilizatorii au nceput sa dea semne de nerabdare. Vor lucruri gratuite si nu sunt dispusi sa plateasca ceva n schimb. Website-urile care le-au agresat simturile, ncarcndu-si paginile cu prea multa reclama, se vad parasite de comunitatile de utilizatori care roiau n jurul lor pna mai ieri.

Ce ramne de facut n aceste conditii? Cum se pot mpaca tendintele utilizatorului cu solicitarile advertiserilor? Ramane clar stabilit ca din publicitatea online se pot cstiga bani frumosi. n acelasi timp nsa, trebuie constientizat faptul ca administrarea unui website care afiseaza publicitate online este o adevarata arta, pe care, din pacate, foarte putini webmasteri au ajuns sa o deprinda.

Campaniile CPM

CPM = Cost per Mia de afisari (suma de bani pe care o plateste un advertiser pentru fiecare o mie de afisari ale reclamei sale). CPC = Cost per Click (suma de bani pe care o plateste advertiserul pentru fiecare click al unui utilizator pe reclama sa).

n cazul campaniilor CPM, advertiserul cumpara un anumit numar de afisari ale propriilor bannere sau mesaje text ntr-un website. Statistici recente au aratat faptul ca afisarea mesajelor text n regim CPM este mult mai eficienta dect afisarea bannerelor n format CPM. n fapt, timpul mediu n care este vizualizat un mesaj publicitar de tip text este de 7 secunde, n vreme ce timpul mediu de vizualizare a unui banner grafic este de 1,6 secunde.

De regula, pretul platit de advertiser pentru derularea unei campanii CPM variaza foarte mult n functie de target-ul website-ului pe care se deruleaza campania, de caracterul de nisa al website-ului n cauza etc. Pretul poate sa porneasca de la 50 de centi si sa ajunga pna la zeci de euro pentru mia de afisari. n privinta ratei de click a utilizatorilor care vizualizeaza aceste campanii, opiniile sunt mpartite. O rata buna de click este de minimum 1%. Acest lucru nseamna ca un utilizator face click pe acel spatiu publicitar cel putin o data la fiecare o suta de afisari.

Chiar daca rata de click a utilizatorilor este redusa n cazul unei campanii CPM, nu toti advertiserii desfasoara campanii pentru a atrage utilizatori. Chiar si un anunt pe care utilizatorul l vizualizeaza, dar pe care nu face click poate sa joace un rol important n promovarea imaginii unei companii. Specialistii definesc acest tip de campanii publicitare ca fiind menite sa aduca brand recognition, adica popularizarea unei anumite marci n rndul utilizatorilor de Internet.
n Romnia, Netbridge Investments, prin www.boom.ro si Arbomedia, prin www.arbomedia.ro, pot fi puncte de plecare n obtinerea unor relatii de colaborare cu advertiseri care desfasoara campanii CPM.

Campaniile CPC

Reprezinta una dintre modalitatile cele mai raspndite de publicitate online. Reclama este afisata n acelasi mod ca n cazul campaniilor CPM, dar diferenta consta n faptul ca advertiserul plateste pentru fiecare click nregistrat. De regula, advertiserul este multumit cu acest tip de campanii publicitare, pentru ca are o evidenta exacta a numarului de utilizatori pe care i va atrage pe website-ul la care face publicitate. Bugetul este alocat n functie de pretul stabilit pentru fiecare click, advertiserul avnd n acest fel controlul asupra ntregului buget alocat campaniei online. n Romnia, www.neogen.ro poate fi un bun punct de plecare pentru mai multe informatii legate de publicitatea CPC.

Tipuri de mesaje publicitare

Bannerele (reclame grafice) sunt cele mai raspndite formate publicitare online existente la acest moment. Dimensiunile lor variaza n functie de modul n care a fost conceput designul website-ului n care sunt afisate. Majoritatea marilor advertiseri impun formate standard de bannere, conform specificatiilor IAB (Interactive Advertising Bureau). Astfel, exista bannere dreptunghiulare si pop-up-uri (300x250 pixeli, 250x250 pixeli, 240x400 pixeli, 336x280 pixeli, 180x150 pixeli), bannere si butoane (468x60 pixeli, 120x90 pixeli, 120x60 pixeli, 728x90 pixeli), precum si bannere verticale Skyscrapers (160x600 pixeli, 120x600 pixeli, 300x600 pixeli).

Sfatul nostru este sa tineti cont de aceste formate publicitare atunci cnd concepeti designul website-ului. Dimensiunile prea mari ale unei pagini web, la care se adauga dimensiunile mari ale reclamelor afisate n acea pagina sunt ingredientele perfecte ale unui esec sigur n a convinge utilizatorii sa se ntoarca la website-ul dumneavoastra. Retineti ca, n Romnia, cele mai ntlnite formate de bannere sunt cele leaderboard 728x90 pixeli, bannerele skyscraper de 160x600 pixeli, bannerele full-banner 468x60 pixeli si bannerele 300x250 pixeli.

Mesajele text sunt un alt format publicitar destul de raspndit. n lume, Google este nca regele nencoronat al publicitatii prin intermediul mesajelor text. Serviciile sale, AdSense si AdWords, au adus ncasari de miliarde de dolari pentru Google si au ajutat multe website-uri sa cstige de pe urma traficului nregistrat.

Webmasterii mai fac si greseli

Si cele mai multe dintre ele au de-a face cu lacomia. Daca aveti un website bun, cu utilizatori care se ntorc n fiecare zi, continut interesant, gnditi-va de doua ori nainte de a ncheia contracte de publicitate. Nu va culcati pe urechea cstigului usor, pentru ca fntna abundentei poate seca n orice moment.
Altfel spus, nu faceti precum webmasterii care:

1. ncarca prea mult primul ecran al computerului (ce vede utilizatorul cu rezolutia ecranului de 800x600 de pixeli) cu publicitate, reusind, n cele mai multe cazuri, sa enerveze prin timpul marit de ncarcare a paginii si afisarea unui continut util insuficient.

2. Devin dependenti de fondurile pe care le pun la dispozitie advertiserii. Aceasta eroare se ntlneste, din pacate, foarte des n Romnia. Multi renunta la a construi un mecanism propriu de obtinere a profiturilor, axndu-si n totalitate proiectele pe bugetul obtinut din publicitate. n acest fel, renegocierea contractelor de publicitate este echivalenta cu punerea sub semnul ntrebarii a insasi existentei website-ului si afacerii online care se bazeaza pe el.

3. Accepta includerea n pagina a unor bannere enervante pentru utilizator. Cazul cel mai ntlnit este cel al bannerelor overlay sau al bannerelor expansive (care se ntind pe toata pagina ori de cte ori utilizatorul le atinge cu mouse-ul). Mai nou, datorita cresterii conexiunii medii la Internet a utilizatorului romn, au nceput sa fie folosite bannere cu insertii video, a caror ncarcare solicita de multe ori nervii utilizatorilor, din cauza timpului marit de asteptare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri