Anul trecut, n perioada Sarbatorilor de iarna, Amazon.com a atins maximul istoric al tranzactiilor ntr-o singura zi: 2,8 milioane de produse vndute! Adica 32 de comenzi ferme n fiecare secunda. Adaugam ca produsele n cauza au fost expediate catre consumatori din peste 200 de tari si avem cu adevarat amploarea fenomenului. E clar: tipii de la amazon.com sunt ntelesi cu Mos Craciun!
n Romnia, comerciantii si ascund neputinta de a profita de febra cumparaturilor online, iscata de luna cadourilor, n spatele dificultatilor tehnologice insurmontabile. De fapt, totul tine de versatilitatea ntreprinzatorului, de constientizarea adresabilitatii permanente si generale a afacerilor online.

Agentii Mosului


Internetul a adus n peisajul businessului modern anumite tendinte care se evidentiaza mai bine ca oricnd n preajma Sarbatorilor.
E-mail-urile trimise lui Mos Craciun sunt unele dintre generatoarele cele mai importante de vnzari. Copii si chiar adulti din toata lumea i scriu lui Mos Craciun. Mai nou, posta electronica a luat chiar fata celei clasice. Si Mosului trebuie ca ii este mai comod sa-si parcurga inbox-ul decat sa tot faca drumuri pana la cutia postala si apoi sa deschida atatea plicuri. Iar comerciantii nu au dect de cstigat de pe urma contabilizarii dorintelor pe care trebuie sa le indeplineasca Mosul. De fapt, aceasta contabilizare nu se rezuma la perioada Sarbatorilor, ci se intinde pe durata intregului an. Ati adaugat vreodata n cosul de cumparaturi produse fara sa finalizati procedura de achizitionare? Ati adaugat vreodata produse n lista dorintelor (wish list)? I-ati solicitat unui comerciant online sa includa n oferta sa un anumit produs? Daca raspunsul este afirmativ, se poate spune ca, din punctul de vedere al comerciantului, tocmai i-ati scris lui Mos Craciun. Iar el nu ar trebui sa ntarzie sa va rasplateasca pentru ca ati fost cuminte.

Idei pentru daruri

Urmarea fireasca a scrisorilor catre Mos Craciun este lista de cadouri sugerate. Comerciantii online din strainatate au pus la punct sisteme complexe, pliate pe preferintele cunoscute ale destinatarilor. Spre exemplu, Amazon.com ofera clientilor sai idei de cadouri, modalitati practice de organizare a mpartirii cadourilor (trimitere prin posta direct catre destinatar, trimitere cu un curier etc.). Daca veti cauta la www.amazon.com/ gp/gift-central/, folosind numele persoanei sau adresa acesteia de e-mail, rezultatele vor fi mai mult dect impresionante. O cautare dupa Gheorghe a returnat 130 de liste ale dorintelor organizate de utilizatori cu acest nume. Daca aveti un cunoscut printre ei si doriti sa-i faceti un cadou, iata ocazia perfecta. Cadoul l puteti cumpara, binenteles, tot de la Amazon.com. Daca nu regasiti persoana cautata printre cele care si-au deschis liste ale dorintelor la Amazon.com, nu disperati. Tot prin intermediul comerciantului online i pu-teti sugera persoanei n cauza sa-si deschida o astfel de lista.

Felicitare de valoare

Cnd nu stiu ce sa cumpere cuiva de Sarbatori, unii apeleaza, simplu, la plicul cu bani, pe principiul ca darul mai reusit este cel pe care omul si-l face singur. Amazon.com s-a gndit si la asta, inventand certificatul de cadou. Acesta poate fi o scrisoare, o felicitare electronica sau o felicitare traditionala avnd o anumita valoare-credit, ntre 5 si 5.000 de dolari americani. Puteti achizitiona un astfel de certificat de la Amazon.com si l puteti trimite persoanei careia doriti sa-i faceti un cadou. Odata primit, destinatarul certificatului si poate alege cadoul dorit, in limita creditului inclus. Certificatul de cadou trebuie utilizat n maximum 18 luni de la data la care a fost achizitionat. El nu poate fi folosit dect pentru achizitionarea unor produse listate n www.amazon.com, si nu poate fi transformat in cash.

Un comerciant online care ofera servicii de identificare a cadourilor dorite ar trebui sa aiba n vedere si alte unelte de navigare pe care multi utilizatori le gasesc utile. Astfel, cel mai mare succes n rndul utilizatorului obisnuit de Internet l au filtrele de pret, care permit navigarea dupa categorii de preturi: sub 30 de euro, intre 30 si 40 de euro si tot asa. Internautii gasesc interesante si mpartirea sugestiilor dupa categorii ale destinatarilor (el, ea, copii, parteneri de afaceri etc.) sau dupa evenimentul care ocazioneaza cadoul. Amazon.com merge chiar mai departe si colaboreaza cu diverse reviste extrem de cunoscute, pentru a oferi si mai multa ncredere utilizatorului. Aceste reviste ntocmesc regulat ghiduri de cadouri destinate propriului public (reviste pentru femei, reviste auto, reviste dedicate adolescentilor, amatorilor de film, carte etc.). Amazon.com preia integral ghidurile respective si ofera spre vnzare celor interesati produsele de care se aminteste acolo.

Marile magazine online ofera, de asemenea, un serviciu de ambalare a cadoului, conform dorintelor clientului, precum si un serviciu de personalizare a felicitarii care nsoteste cadoul.

Mos Craciun cu sanie in pana

n Romnia, oferta online de cadouri este nca destul de restrnsa. Unii comercianti ncearca sa urmeze modelul Amazon.com si ofera servicii de identificare a unui posibil cadou. Ne lipseste nsa integrarea cadoului n mecanismul imens pe care ntreprinzatorii occidentali l-au gndit n cele mai mici detalii: un cadou de Craciun trebuie cumparat n preajma Craciunului si livrat de Craciun.

La noi, plata online este la un nivel incipient, iar magazinele online nca nu lucreaza cu propriile depozite si sisteme de distributie. De aceea, utilizatorii se plng uneori de ntrzieri n livrarea comenzilor. Cu toate acestea, estimarile vnzarilor online din preajma Craciunului 2005 confirma cresterea exploziva a comertului electronic n Romnia. Multe magazine apreciaza deja ca volumul vnzarilor a crescut semnificativ n ultimele zile si ca se apropie de un maximum istoric n saptamna dintre Craciun si Anul Nou.

Afacere in crestere

Previzionand anul 2006 din perspectiva afacerilor pe Internet din Romnia, urmarim trei factori: (1) cresterea gradului de implementare a sistemelor de plata online, care va duce implicit la (2) cresterea vnzarilor online, dar si la (3) cresterea semnificativa a bugetelor alocate publicitatii online. Ar mai fi de adaugat faptul ca sectorul n cauza beneficiaza si de alte avantaje majore: dinamism, grad redus de penetrare a coruptiei, baze noi de marketing etc. Toti acesti factori vor duce, dupa opinia noastra, la o explozie a cifrei de afaceri nregistrate de initiativele online n 2006. Asadar, la finalul anului urmator, e foarte posibil sa regasim comertul online n varful topului afacerilor de succes.

n loc de Post-Scriptum

Avem si noi o lista a dorintelor pentru 2006, personalizata pentru cititorii nostri. Ea contine, de fapt, o simpla intrebare: Ar fi posibil sa aveti mai multa ncredere n Internetul romnesc?.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Special »



Citește și
ROBOR, vedeta ultimelor 30 de zile
Setari Cookie-uri