Modul de gandire antreprenorial nu ar trebui sa fie specific doar fondatorilor de companii, ci si managerilor, politicienilor sau diplomatilor, crede profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena.
Antreprenoriatul si educatia. “Am creat Institutul de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business in urma cu 12 ani. In 2001 nu exista nici macar o institutie de educatie specializata in antreprenoriat, de altfel o realitate specifica unversitatilor europene. Subiectele care aveau legatura cu antreprenoriatul erau respinse atunci, iar abordarea antreprenoriala lipsea din oferta educationala. In prezent, avem 100 de angajati in cadrul Institutului, ceea ce releva o crestere a importantei pe care antreprenoriatul o are in mediul universitar.”

“La Institute for Entrepreneurship and Innovation au absolvit 1000 de studenti in 12 ani, iar multi dintre absolventi sunt interesati sa pastreze legatura cu universitatea, sa ne ajute in dezvoltarea programului si a proiectelor. Dupa absolvirea MBA-ului, ei au fondat aproximativ 150 de companii prin care au fost create 1500 de locuri de munca.”

“Un mod de gandire antreprenorial nu ar trebui sa fie specific doar fondatorilor de companii, ci si managerilor, politicienilor sau diplomatilor.”

Managementul schimbarii si antreprenoriatul.“Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economia stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

Cultura esecului in business.
“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea componenta a inovatiei care contine si elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit si o diminuare a inovatiei.”

“Antreprenorii fac foarte multe greseli, insa una particulara este lipsa interdisciplinaritatii din modul de construire a unui start-up. De exemplu, se intampla ca un inginer IT, care a gasit produsul dorit de piata, sa nu fie in stare sa-si dezvolte businessul printr-o strategie sanatoasa. Acest lucru se poate intampla alaturi de un partener specializat in dezvoltarea afacerii.”

Legatura dintre inovatie si antreprenoriat. “Studiile arata ca sansele unui succes in antreprenoriat cresc pe masura ce fondatorii companiilor sunt mai experimentati intr-o anumita industrie, insa situatiile in care incepatorii inoveaza mai mult sunt tot mai numeroase. Incepatorii au o capacitate mai mare de a inova. Inovatiile disruptive au loc atunci cand un model deja stabil este provocat si in cele din urma depasit de unul nou. Acest lucru se poate intampla datorita schimbarilor tehnologice, a unei inovatii in modelul de business si mai ales in randul antreprenorilor aflati la inceput de drum.”

“In Austria, ca in multe tari europene, am avut o traditie lunga si puternica in favoarea unei cariere in sectorul public. Nu avem o mostenire foarte bogata in ce priveste antreprenoriatul, desi multi ganditori ai stiintei de profil sunt din Austria: Peter Drucker, Joseph Schumpeter, spre exemplu. Daca in urma cu 10-20 de ani o cariera de functionar public era cel mai atragator lucru pentru un student, acum lucrurile s-au schimbat considerabil: acesta este tot mai preocupat de o abordare antreprenoriala.”

“Companiile austriece, mai ales cele din industria tehnologica, au constientizat utilitatea inovatiei ca centru de business. In trecut inovatia era acceptata ca fiind utila si atat. Firmele inteleg acum ca vor iesi din business fara o reinventare constanta si fac tot posibilul ca 80% din venituri sa fie generate din produse si servicii mai tinere de 5 ani. Un model deja stabil va fi depasit la un moment dat si treubie inlocuit de unul nou. Organizatiile sunt conservatoare prin natura lor, asa ca e nevoie de manageri carora se le pese ca produsele nu se canibalizeaza, care sa stie ca succesul din prezent nu inseamna implicit o crestere si in viitor.”

Viitorul antreprenoriatului.“Asistam la o schimbare a perceptiei: tinerii constientizeaza ca succesul individual tine tot mai mult de initiativele antreprenoriale. Avem o noua atitudine: antreprenoriatul devine o activitate naturala. Generatiile noi sunt interconectate, prin social media, gandesc global si barierele locale au disparut. “

“Desi activitatea antreprenoriala este mai putin intensa in Europa decat in Statele Unite ale Americii, este posibil ca urmatoarea <<lovitura tehnologica>> de talia Google sau Facebook sa aiba loc in Europa.”

“Devine tot mai evident ca avutia noastra depinde in mod direct de antreprenoriat, o constientizare care influenteaza studentii, media, dar si politicienii. Am vazut o constientizare a antreprenoriatului si in randul politicenilor. Ministrii sunt tot mai deschisi fata de initiativele noastre, ceea ce nu se intampla in urma cu 10 ani nici in Austria.”


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri