Fiti sinceri, informati-va si diferentiati-va sunt cateva dintre sfaturile pe care le ofera atat antreprenorilor cat si managerilor din companii, Ana-Maria Gavrila, fondatoarea companiei de branding personal Brand AdVenture si cea care pana in iunie a fost timp de cinci responsabilul de relatii cu presa pentru Deloitte Romania, unul dintre cele mai mari jucatori din domeniului auditului si consultantei financiare.
Ana-Maria Gavrila are experienta de 11 ani in comunicare, dintre care sase in presa la Mediafax, Bucharest Business Week si Investor Media Grup. Din martie 2008 s-a angajat ca manager de relatii publice la Deloitte, de unde a plecat in aceasta vara pentru a fonda compania de branding personal Brand AdVenture.

„A fost o decizie neasteptata, mai ales pentru mine. Nu am crezut niciodata ca voi face o astfel de alegere. Ca jurnalist, am scris adesea despre antreprenori si afaceri incepute de la zero. Le admiram determinarea, dar nu ma imaginam pornind pe acelasi drum. In urma cu aproape jumatate de an, am cunoscut o comunitate de antreprenori care nu doar ca mi-au dat curaj, m-au inspirat de-a dreptul. Invat foarte multe de la ei, in fiecare zi. Cu cat sunt mai tineri, cu atat pare ca invat mai multe”, explica antreprenoarea.

Ea adauga ca viata intr-o corporatie este o scoala foarte importanta...poate cea mai importanta pentru un antreprenor la inceput de drum.

Adesea, marketingul se ascunde in spatele unui brand de compania, dar succesul depinde de oameni

„Iti ofera structura, disciplina, iti dezvolta simtul responsabilitatii si un sistem de valori la care iti vei raporta intotdeauna munca”.

Fostul responsabil de relatii publice al Deloitte Romania spune ca a lansat o afacere in domeniului brandingului personal pentru ca ii place sa lucreze cu oamenii si este un „mare fan al autenticului”.

“Adesea, marketingul, in toate formele lui, se ascunde in spatele unui brand de companie. Dezvoltam strategii, bugetam campanii, cautam acel slogan irezistibil, dar uitam ca succesul depinde pana la urma de oameni. Ei trebuie sa convinga consumatorul final, iar acesta nu mai cumpara atat de usor mesajele frumoase de marketing”, afirma Gavrila.

Fondatoarea Brand AdVenture mizeaza pe trei categorii de clienti: manageri tineri din corporatii, antreprenori care abia si-au lansat businessul si oameni din domeniul comunicarii.

“Sunt foarte multi oameni talentati in companiile din Romania. Managementul investeste semnificativ in ei, insa, de cele mai multe ori, doar pentru dezvoltarea abilitatilor tehnice. Vorbim adesea despre <<soft skills>>, dar nu le intelegem rolul foarte bine si neglijam aceasta parte esentiala care chiar face diferenta pe piata muncii si in afaceri. CV-ul te ajuta si el pana la un punct, dar dupa aceea trebuie sa iesi in evidenta. Pe de alta parte, antreprenorii au nevoie ca de apa de branding personal: cei care sunt la inceput de drum au adesea idei bune, stapanesc partea tehnica, stiu sa vanda, dar nu stiu de unde sa inceapa. Se vorbeste tot mai mult despre start-up-uri si devine tot mai greu sa le diferentiezi. De asemenea, oamenii de comunicare de cele mai multe ori isi construiesc o cariera si o reputatie solida proiectand si implementand strategii de comunicare pentru companiile in care lucreaza, dar prea putini reusesc sa isi contureze in mod constient propria identitate”, afirma Ana Maria Gavrila.

Primii clienti estimeaza ca ii va castiga la finalul acestui an, inceputul lui 2014

Ea adauga ca deocamdata nu are clienti, dar poarte discutii si, cel mai probabil, va incepe cateva proiecte spre finalul anului sau chiar din 2014. In acelasi timp, Gavrila nu a facut estimari deespre veniturile pe care le-ar putea avea anul viitor, pentru ca acestea depind de tipul proiectelor pentru care va lucra.

"Cand un potential client ma intreaba ce fac, ii raspund ca ii structurez creativitatea. Pare ciudat, venind din partea unui om de comunicare. Consider insa ca suntem cu totii creativi si ca nu exista PR mai eficient decat cel pe care ti-l faci pe cont propriu. Specialistul in branding personal te ajuta sa te comunici cat mai eficient. Este esential ca fiecare persoana sa inteleaga de unde porneste cu propria imagine si unde vrea sa ajunga. Rolul meu este sa gasesc impreuna cu el/ea pasii care sa il/o ajute in acest sens".

Mai exact, un specialist in branding personal transforma strategia de PR de companie in una pentru o persoana, cu tot ce inseama asta: comunicare scrisa si orala, relatii cu presa, prezentari de afaceri si discursuri publice, abilitati de networking, dezvoltare de business.

“Dincolo de aceste sesiuni individuale, mi-am propus sa organizez si sesiuni deschise de training prin care participantii sa inteleaga ce este brandul personal si cum poate ajuta sau dauna unei afaceri, unui proiect, unei cariere”, mai spune Ana-Maria Gavrila.

De ce ar trebui sa apeleze insa un manager ori antreprenor la un specialist in branding personal?

"Am participat de curand la dezbaterea dintre un antreprenor la inceput de drum si doi manageri...de comunicare!. In doar cinci minute, audienta a identificat pe de o parte un om simplu, pasionat de ceea ce face, cu un discurs informat si argumentat, iar de cealalta parte doua expuneri impersonale si rigide, care nu transmiteau nimic interesant. Ghiciti catre cine s-au indreptat, la final, toate intrebarile din audienta?",explica fondatoarea Brand AdVenture.

Se vorbeste tot mai mult despre brandul personal…insa cat de deschisi sunt romanii catre servicii de branding personal?

“Recent, citeam un studiu despre piata serviciilor de PR din Romania: consultanta de branding personal era ultima in clasamentul serviciilor cerute de clienti, cu un procent de 5%. Daca intrebam insa oamenii specializati in comunicare, si ma refer atat la oamenii de PR si marketing, cat si la jurnalisti, aproape fara exceptie vor raspunde ca este o nevoie uriasa. Contextul o impune, din punct de vedere economic (criza, competitivitatea, nevoia de diferentiere), tehnologic (noile canale media), dar si social, pentru ca mentalul colectiv este inlocuit de nevoia de afirmare a individului, mai ales la generatiile tinere”.

Ana-Maria Gavrila, despre brandingul personal:

"Brandul personal este un concept mai putin cunoscut si inteles pe plan local. In esenta, el inseamna perceptia pe care lumea o are despre tine. Ca paranteza, Jeff Bezos, fondatorul Amazon, spunea la un moment dat ca <<brandul personal este ceea ce se spune despre tine cand tu nu esti de fata>> .Daca oamenii au o parere buna despre tine si vorbesc despre asta, inspiri incredere, iar reputatia ta sporeste. Intr-o ecuatie de afaceri, un brand personal bun inseamna business".

Sfaturi de branding personal de care trebuie sa tina cont un antreprenor ori manager de corporatie:

1. Incepeti cu o analiza a imaginii voastre. Pentru ca fiecare are un brand personal, dar intrebarea este unde vreti sa va duceti brandul, in ce directie vreti sa-l dezvoltati.
Astfel, primul pas este sa va evaluati brandul. Puteti trimite un chestionar prietenilor prin care sa va raspunda ce parere au despre voi. Ii puteti intreba care sunt primele trei cuvinte care le vin in minte cand se gandesc la voi, care va sunt calitatile si defectele, care sunt experientele care le vin minte in legatura cu voi.
Pentru chestionare anonime si gratuite, puteti folosi instrumente precum Google Drive sau SurveyMonkey.
Dupa ce primiti rezultatele, concentrati-va pe calitati.

2. Trebuie sa va dati seama in ce domeniu sunteti buni, sa va alegeti o nisa si sa va diferentiati. Practic, veti fi recunoscut ca fiind foarte bun pentru un anumit segment. Pe cand daca va veti implica in foarte multe lucruri, nu o sa aveti succes.
De exemplu, trebuie sa fii cel mai bun consultant in industria medicala, pe zona farmaciilor. Asa va veti specializa mai usor si veti fi mai usor de identificat.

3. Luati-va doua, trei exemple concrete de branduri personale si uitati-va la povestea lor: vedeti cum au evoluat, ce le-a diferentiat, ce inseamna ele pentru voi. Cand te gandesti la exemple concrete, iti dai seama care sunt calitatile acelui om si, de aici, poti sa contruiesti.

4. Fiti autentici, sinceri…neaparat. Nu incercati sa mintiti si nu incercati sa vindeti ceva ce nu puteti sa oferiti. Sa fii sincer conteaza cel mai mult.

5. Informati-va.
Fiti la curent cu tot ce se intampla…nu doar la noutatile din domeniul vostru, ci la ce se intampla in general.
Daca nu sunteti informati, veti fi rupti de realitate si nu va veti putea adapta.

6. Nu neglijati ceea ce inseamna felul in care va prezentati in fata oamenilor.
De la cum va imbracati, cum scrieti, cum vorbiti pana la abilitati tehnice. In tot ce faceti trebuie sa fiti persoane accesibile.

7. Monitorizati-va in permanenta brandul.
Intotdeauna! Este foarte important sa vedeti cum evolueaza imaginea voastra.

Sursa foto: Fotografia a fost realizata de Ana Maria Ioras.

Sursa foto: Ana Maria Ioras

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri