Dor de romanesc

Dor de romanesc

Nicoleta Chirica are, la aproape 30 de ani, un business care se apropie de profitabilitate in acest an. Totul dupa un singur an de la lansare si la o distanta de cativa ani de cand antreprenoarea s-a trezit pur si simplu facand genti in sufragerie. Ea lucra la momentul respectiv in telecomunicatii.

"Inceperea acestei afaceri a presupus depasirea multor provocari, insa cel mai important pas a fost identificarea modalitatii de a-mi transforma pasiunea intr-un business si conturarea unei viziuni clare. Odata ce am definit aceste doua lucruri nu au mai existat regrete, priviri in trecut sau blocaje. Am avut o motivatie constanta in feedback-ul primit si am invatat din orice noua experienta, pozitiva sau negativa. Nu m-am gandit deloc sa ma opresc, deoarece antreprenorii merg inainte, cauta solutii si se reinventeaza constant", spune antreprenoarea.

Dupa ce anul acesta ar putea aduce afaceri de peste 100.000 de euro pentru Iutta, Nicoleta Chirica vorbeste pentru 2015 despre dezvoltarea business-ului atat pe plan local, cat si la nivel international. Strategia, care include extinderea liniei de productie si a gamei de produse, va presupune un buget de investitii de circa 150.000 de euro.

"Antreprenoriatul pe piata locala este un act de curaj, insa are o serie de consecinte benefice. Mai multi intreprinzatori inseamna sansa unui mediu de business sanatos si prosper. Exista un trend antreprenorial real si acest lucru nu poate decat sa ne bucure. Au fost si sunt aspecte dificile, cum ar fi lipsa unei educatii antreprenoriale solide, absenta unor programe de promovare si finantare pentru tinerii antreprenori si lipsa accesului la investitori", adauga Nicoleta Chirica, subliniind totodata necesitatea unor scoli de antreprenoriat, workshop-uri tematice de calitate, accesul la educatie financiara, programe de mentorat, mai multe proiecte pentru start-up-uri, acces la investitori si disponibilitate din partea acestora sa investeasca in business-uri aflate la inceput de drum.

Un mesaj pentru antreprenorii romani de 1 decembrie? "Credem ca din bob cu bob se face o recolta, ceea ce inseamna ca e necesar fim rabdatori si perseverenti, sa formam comunitati, sa invatam ce ne e de folos, fiecare in parte si unii de la ceilalti, si sa intelegem ca bunastarea se obtine printr-un strop de talent si multa munca".

Cornete boieresti

Cornete boieresti

Camelia Ghican, o fosta economista in varsta de 50 de ani, a facut anul acesta primii pasi in antreprenoriat investind circa 5.000 de euro intr-o afacere cu dulciuri realizate dupa o reteta veche de mai bine de 100 de ani. Acum, Casa Ghican lucreaza la foc automat un desert rafinat, dupa o reteta veche de mai bine de 100 de ani, care se servea la Casa Regala si palatele boierilor Ghica. Dulciurile sunt realizate manual, din ingredient naturale, fara E-uri sau aditivi.

"Deschiderea acestei afaceri pentru noi a inceput cu tatonari privind piata dulciurilor traditionale, incercand mai multe variante: prajituri de casa, cozonaci, torturi. Distributia si patrunderea pe acest segment a fost dificila pentru noi, deoarece nu aveam fonduri destinate promovarii produselor. Cel mai dificil moment din activitatea noastra a fost chiar la inceputuri, cand nu reuseam sa ne acoperim cheltuielile de regie. In ciuda tuturor acestor dificultati, nu ne-am gandit nici o clipa sa renuntam, ci dimpotriva am cautat solutii pentru depasirea situatiilor grele", isi aminteste antreprenoarea.

Anul acesta se va incheia cu afaceri de 200.000 de lei, potrivit estimarilor Cameliei Ghican, pentru 2015 antreprenoarea vorbind de afaceri in crestere pana la 250.000 de lei si un buget de dezvoltare de 15%. In functie de cerere, antreprenoarea ia in considerare accesarea de fonduri europene, cresterea capacitatii de productie prin marirea spatiului si noi angajari.

"Oamenii de afaceri de varsta mijlocie care au experienta si curajul de a se lansa in antreprenoriat, nu stiu de fapt ce inseamna acest lucru, iar cei tineri care invata in scoala, nu au suficient curaj si experienta sa se lanseze intr-o activitate antreprenoriala. Pentru ca mediul de afaceri sa devina unul mai prietenos cu antreprenorii romani, mai flexibil, parerea noastra este ca oamenii ar trebui mai mult informati, instruiti si sprijiniti prin toate sursele", considera Camelia Ghican.

Mesaj pentru antreprenorii romani de 1 decembrie: "Le dorim sa fie sanatosi, consecventi si optimisti!"

Designul floral ca un stil de viata

Designul floral ca un stil de viata

La 12 ani Darius Dadoo avea o colectie simpatica de cactusi si plante de ghiveci. Deja doi ani mai tarziu descoperea florile dintr-o perspectiva profesionala, lucrand in gradina si serele unei florarii. A urmat apoi designul floral si ceea ce initial a fost un job s-a transformat intr-un stil de viata. In 2011, la doar 22 de ani, Darius Dadoo a fost desemnat cel mai bun florist din Romania. Designerul s-a nascut la Sibiu si tot acolo a pus bazele in 2008 afacerii Maison Dadoo, careia ii dedica in prezent mai mult de 14 ore pe zi.

"Vad in ultimii 2 ani ”un val” de mici anteprenori care avand un job corporatist (in cele mai multe cazuri) renunta si aleg sa isi foloseasca propriile ”skill-uri” in beneficiul altora, facand in acelasi timp din aceasta ocupatie un mod de a-si castiga existenta. Fiind in domeniul serviciilor, cred ca unul dintre punctele ”sensibile” este ca avem de a face cu oameni - fapt care mie unul personal imi place foarte mult - insa uneori aceasta interactiune poate deveni si mai putin placuta. As putea sa spun ca daca de cele mai multe ori ne ajuta foarte mult si ne stimuleaza sa mergem mai departe, sunt si momente in care interactiunea devina atat de dificila incat as spune ca as renunta. Pe de alta parte sunt experiente din care invatam cu totii si mergem mai departe, mai experimentati", considera Darius Dadoo.

Afacerile pentru anul trecut au atins pragul de 320.000 de euro, business-ul dublandu-se de la an la an, in ultima perioada. Chiar daca 2015 se apropie cu pasi repezi, antreprenorul nu si-a creat anumite asteptari. Insa a creionat deja strategia pentru anul viitor: o prezenta mai mare in mediul online, cu accent pe social media. In acest sens, compania lucreaza la refacerea site-ului, bugetul, care cuprinde atat partea tehnica cat si continutul, ridicandu-se la 3.000-5.000 euro.

Un mesaj pentru antreprenorii romani de 1 decembrie: "Sa munceasca la fel de mult in continuare, sa fie cat mai prezenti in afacerea lor si desigur sa isi acorde in aceasi masura timp lor si familiei/prietenilor".

Basmele prind viata pe Facebook

Basmele prind viata pe Facebook

Corneliu si Silviu Gavrila spun povesti pe obiecte din piele intr-un atelier situat in nori. Mai exact la etajul 11 al unei cladiri din Bucuresti. Acolo gandesc zecile de modele de genti cu un puternic iz traditional. Comenzile sunt multe, iar uneori cei doi frati nu fac fata cererii venite in special printr-un canal cat se poate de modern: Facebook. FurgaMurga este un basm, dar si numele unei afaceri pornite in urma cu mai bine de 20 de ani din pasiunea pentru lucrul autentic, bine lucrat al celui mai mare dintre fratii Gavrila, Corneliu. Ca si afacere FurgaMurga a prins contur abia in urma cu cinci ani, odata cu cooptarea in echipa a lui Silviu, fratele cel mic.

"In urma cu aproape 20 ani cand am inceput nu exista nici macar un cod CAEN unde ne puteam integra (am fost asimilati initial cu atelierele de reparatii incaltaminte si vopsitorie geci din piele) si o multime de neclaritati ce tineau de lipsa de legislatie si profesionalism la nivelul administratiei locale, iar din acest punct de vedere nici acum nu credem ca s-a schimbat prea mult. Nu a fost usor si au fost si momente in care ma gandeam (pe atunci eram singur) daca nu ar fi mai in regula sa-mi caut o slujba la stat sa ies si eu la ora 16.00 si sa am un weekend linistit. Cred ca inertia mea m-a ajutat sa merg mai departe. Pana sa-mi dau seama de criza o si depasisem - e si asta un avantaj", spune Corneliu Gavrila.

Problemele au inceput sa apara la scurt timp, odata cu criza, cand clientii de pana atunci (companii multinationale care faceau cadouri de sarbatori angajatilor si clientilor) si-au redus semnificativ bugetele si se indreptau catre produse cu un pret mai mic, in timp ce furnizorii de materie prima (piele, in primul rand) isi mareau pe zi ce trecea pretul odata cu cresterea cursului euro si cu scaderea productiei lor. Atunci au trebuit sa se reorienteze spre comenzile personalizate ce veneau din mediul online.

In sprijinul celor care doresc sa incerce "gustul" antreprenoriatului ar trebui simplificate la minim cerintele pentru intreprinderile mici, in felul asta "mult mai multi ar incerca sa faca ceva pe cont propriu lucru care ar fi benefic pentru economia romaneasca". "Nu poti sa ceri aceleasi lucruri pentru o fabrica cu 100 de oameni si un atelier cu 2-3 oameni, care mai trebuie sa si lucreze din plin pentru mentinerea in viata a afacerii", considera Corneliu Gavrila.

Un mesaj pentru antreprenori de 1 decembrie: "Sa-si faca treaba cat mai bine si sa mearga inainte!"

Performanta in retail: povestea unui antreprenor vrancean

Performanta in retail: povestea unui antreprenor vrancean

De profesie inginer electromecanic, Feliciu Paraschiv, 46 de ani, a navigat timp de 7 ani in peste 150 de tari. Astfel, a descoperit fata comertului din Africa sau Asia si, in 1995, a pus bazele companiei Paco Group, in prezent un business de 10 mil. euro in comertul local.

"Daca privesc in urma si mi-arunc doar o privire sumara peste umar va spun ca a fost foarte usor, dar daca privesc inapoi si rememorez momentele prin care am trecut la deschiderea, cresterea si consolidarea companiei observ ca a fost foarte greu si foarte dificil. Nu stiu daca am trecut printr-un moment de cumpana efectiv, nu stiu sa fi fost pe punctul de a renunta complet, dar stiu sigur ca sufeream mult de o lipsa de know-how, aveam nevoie de cunostinte din mai multe domenii de activitate incepand cu contabilitate si terminand cu frigotehnie, electricitate, marketing, management. Pe unele le aveam, pe altele a trebuit sa le invat. Sa renunt complet nu cred ca mi-am pus problema serios vreodata, am avut o dorinta de a reusi extrem de puternica", isi aminteste antreprenorul.

Cu o cifra de afaceri de 9,3 mil. euro in 2012, Paco Group este una dintre cele mai importante retele de local key accounts din Moldova. Pentru anul acesta compania vizeaza atingerea pragului de 10 mil. euro, respectiv un avans al profitului de 7%, inferior cresterii din 2012, de 16%. Pentru anul viitor Feliciu Paraschiv priveste cu optimism, o atitudine care ar trebui sa se regaseasca in "fisa de post a unui antreprenor", estimand o usoara crestere a cifrei de afaceri.

In privinta aspectelor care ar trebui imbunatatite pentru un mediu de afaceri "mai prietenos" pentru antreprenorii romani se numara reducerea aparatului birocratic. "Am facut in aceasta vara o extindere a unui spatiu comercial, o constructie banala, doar parter la unul din supermarketurile noastre si am umblat dupa acte, autorizatii, aprobari, semnaturi, nu mai putin de sapte luni. Constructia a durat pana la finalizarea completa cu cele mai mici detalii exact o luna, apoi am mai umblat inca o luna pentru alte finalizari ale investitiei, adica tot hartii, procese verbale, instiintari, taxe diferite de platit in locuri diferite. Acum inteleg perfect de ce se realizeaza asa greu investitiile in Romania, de ce oamenilor le e frica sa investeasca: pana obtii aprobarile, actele necesare, hartiile, autorizatiile pentru a realiza un produse finit in Romania, el va fi facut deja de altcineva in China", argumenteaza antreprenorul.

Un mesaj pentru antreprenorii romani de 1 decembrie: "Pentru toti antreprenorii romani si pentru cei care ar vrea sa isi deschida o afacere, le doresc multa bafta, multa putere de munca si foarte mult curaj. Ma inclin si ma plec in fata lor cu respect pentru decizia de a o lua pe calea antreprenoriatului si ii sfatuiesc sa nu renunte indiferent de greutatile care le apar in cale. Ca un ultim sfat sau mai bine spus ca o rugaminte, sa incerce sa stabileasca parteneriate si legaturi de afaceri cu antreprenori romani pentru consolidarea mediului de afaceri romanesc, poate suna putin nationalist, dar avem nevoie sa ne unim fortele pentru a realiza un mediu de afaceri romanesc foarte solid si puternic".

Sursa foto: Romania, Shutterstock.com