In 1999, Ana Maria Coman si Costin Strimbeanu au lansat Etic Lady's Fashion, un brand romanesc de haine care a inregistrat printre cele mai mari cresteri din ultimii ani in domeniu. De altfel, pentru anul acesta antreprenoarea estimeaza afaceri de 3,5 milioane de euro, cu aproape doua milioane de euro mai mult decat in 2014.

Caractero Stil, compania care detine brandul Etic Lady's Fashion, are 11 magazine dintre care opt in Bucuresti (sapte magazine si un outlet in centrul comercial Grand Arena), restul fiind in orasele Craiova, Constanta si Brasov.

„Am lansat compania in 1999, cand eram studenta la ASE. Am facut acest lucru pentru ca imi doream haine fashion la preturi accesibile, iar, la acel moment, nu erau foarte multi retaileri pe piata. Am inceput cu productie mica, de circa 100 de exemplare per model, in timp ce acum facem in jur de 600-700 de bucati pentru fiecare model”, spune Ana Maria Coman, CEO si cofondator al Caractero Stil.

Cand au deschis primul magazin, Ana Maria Coman era studenta la ASE, in timp ce Costin Strimbeanu vindea accesorii pentru fabricile de confectii.

Investitia a fost in jurul a 2.000 de dolari, iar primul magazin a fost in centrul comercial Big Berceni de la Piata Sudului, din Capitala. Ulterior, in scurt timp a mai fost deschis un magazin tot in acelasi centru. Extinderea a inceput in anii 2001-2002, cand au deschis o unitate in Cocor, iar din 2003 hainele au fost prezente si in Unirea Shopping Center- Aripa Calarasi.

Primul credit de la banca in 2014. Banii, necesari pentru extinderea Etic

Cele mai multe magazine au fost deschise insa in ultimul an. Astfel, din septembrie anul trecut au fost inaugurate sase magazine: in Craiova, Brasov si patru in Bucuresti, in centrele comerciale: Feeria- Baneasa Shopping City, Sun Plaza, Titan si Mall Vitan. Spatiul din Mall Vitan a fost relocat.

Pentru aceste deschideri, managementul a facut pentru prima data un credit bancar, pana la acel moment investiile fiind facute din profitul companiei.

Amenajarea unui magazin costa intre 80.000 si 100.000 de euro. Pe de alta parte, stocul de marfa pentru o colectie noua este de circa 2,5 milioane de lei pentru toate magazinele. Astfel, stocul de marfa pentru un magazin ajunge la circa 50.000 de euro, deci investitia totala in deschiderea unei unitati poate ajunge la 130-150.000 de euro.

„Probabil, anul viitor vom mai deschide trei magazine, dintre care unul in Bucuresti, iar celelalte in Cluj si Iasi”, afirma Ana Maria Coman. Pana la finalul acestui an nu vor mai urma alte inaugurari de locatii. Brandul targeteaza centrele comerciale intrucat chiriile sunt similare cu spatiile stradale, iar numarul de clienti este mult mai mare.

„In magazinele stradale, de multe ori oamenii intra, dar nu cumpara. In schimb, iarna daca este frig mergi intr-un centru comercial. Vara, te adapostesti de caldura tot la mall. Iar cei care intra in malluri fac cumparaturi”, a explicat Coman.

Romancele cumpara haine din magazinele Etic de 200-250 de lei pe an

Pentru acest an, managementul estimeaza afaceri de 3,5 milioane de euro, insa cifra variaza in functie de reducerile de sezon. In 2014, compania a avut venituri de 1,4 milioane de euro si un profit net de 17.000 de euro, conform Ministerului de Finante. „Clientele isi cumpara haine de la noi de aproximativ 200-250 de lei pe an. Diferentele de sume cheltuite intre Bucuresti si provincie sunt mici, in jurul a 10-15%”, afirma sefa Etic.

Colectiile de primavara-vara si cele de toamna-iarna se vand in mod egal, insa iarna valoarea bonului mediu este mai mare ca urmare a materialelor folosite. De asemenea, daca in primii ani ai companiei, in jur de 90% dintre produsele vandute erau pentru birou, acum in jur de 60% din vanzari sunt haine office, iar restul casual. Extinderea pe segmentul de haine casual a inceput in 2003-2004.

„Am ramas perceputi ca facand in special haine office, dar am incercat sa avem tot mai multe tinute casual si clientii au aflat despre acest lucru. Ce s-a schimbat din 1999, de cand am inceput, este ca femeile au devenit mult mai indraznete in privinta hainelor, chiar si a celor pentru birou”, a spus antreprenoarea.

Astfel, cel putin in ceea ce priveste designul hainelor office, produsele Etic concureaza in special cu Zara, insa preturile sunt la nivelul celor de la H&M. Mai exact, bluzele costa in general 60-70 de lei, iar pantalonii 100-120 de lei, iar la reduceri bluzele pot ajunge la preturi de 27-35 de lei, in timp ce pantalonii se vand cu 50-65 de lei.

95% dintre haine sunt produse in Romania

In jur de 95% dintre produse sunt realizate in Romania, brandul colaborand cu zece fabrici. Compania are 70 de angajati: vanzatoare din magazine, soferi, personal administrativ.

Antreprenoarea spune ca nu are in plan targetarea altor tipuri de clienti, precum segmentul barbatilor sau al copiilor. Insa isi doreste extinderea gamei de servicii oferite. Astfel, daca in ultimii ani compania a introdus realizarea de retusuri in magazin, in prezent unul dintre obiective este cresterea vanzarilor online si introducerea de carduri de fidelitate.

„Vrem ca site-ul sa ajunga sa vanda macar la nivelul unui magazin fizic. De asemenea, speram ca pentru colectia viitoare, cea de primavara-vara, sa introducem carduri de fidelitate", mai spune Ana Maria Coman.

Printre cei mai mari retaileri romanesti de haine si care au crescut foarte mult in ultimii ani se numara Nissa, Lashez, Depot 96, Moda Aliss, Poema, Etic, PNK Casual, Ma Dame. Pe de alta parte, jucatori importanti inainte de criza, precum Leonardo sau House of Art, au inchis o mare parte dintre magazine, companiile care detin aceste branduri ajungand in insolventa.

Insa companiile cele mai mari de pe piata locala de fashion sunt Inditex, H&M si C&A.

Fotografie realizata de Radu Coman

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri