Este imbucurator sa vedem ca afacerile de familie care au o prezenta puternica in Europa (peste 14 de milioane de afaceri de familie in UE) si care asigura o mare parte din locurile de munca (peste 60 de milioane de locuri de munca in sectorul privat, respectiv in medie 40-50% din toate locurile de munca) continua sa contribuie in mod activ la economiile regionale. Barometrul Afacerilor de Familie Europene a fost realizat pe baza raspunsurilor oferite in cadrul unui sondaj on-line la 1.401 chestionare, care au fost completate si primite de la afaceri de familie din peste 25 de tari europene, inclusiv Romania; aceasta a patra editie a fost deschisa intre 1 mai si 5 iulie 2015.

La doi ani dupa prima lansare a Barometrului Afacerilor de Familie Europene, numarul de societati care sunt optimiste in estimarile lor s-a ridicat la 75%. Desi sondajul arata o incredere generala exprimata de companiile de toate dimensiunile, firmele mici sunt usor mai putin optimiste decat cele mari: in timp ce 66% dintre companiile mici au o previziune pozitiva asupra viitorului afacerii lor, acest procent se ridica la 81% in cazul companiilor mari .

Cu toate ca indicatorii de performanta sunt pozitivi, cresterea concurentei, mentionata de 37% dintre respondenti, a ajuns pe primul loc in lista provocarilor majore cu care se confrunta afacerile de familie. De loc surprinzator, "Razboiul pentru Talente", o tendinta in crestere in ultimii doi ani, continua sa fie un factor cu o putere semnificativa de influenta asupra viitorului succes. Afacerile de familie sunt constiente ca angajarea oamenilor potriviti, cu calificarile adecvate este cheia succesului, iar 33% dintre ele sunt preocupate de capacitatea companiei de a concura pentru a recruta si mentine personal calificat. In 2013, aceasta problema nici macar nu se numara printre primele cinci provocari, insa anul trecut a urcat pe locul doi, unde a si ramas. Acesta poate fi un semn de alarma pentru unele afaceri, avand in vedere ca dificultatea de a concura pentru cele mai bune talente poate impune limitari asupra performantelor viitoare ale afacerilor de familie.

Alexandru Massaci, director, private clients services, KPMG in Romania, afirma: Asa numitul “Razboi pentru Talente” a urcat rapid in topul ingrijorarilor majore ale antreprenorilor din Europa. Daca in anul 2013 “Razboiul pentru Talente” nici nu figura printre primele 5 motive de preocupare pentru intreprinderile familiale, anul trecut a devenit o tema serioasa, care se mentine in top si a creat o tendinta. In Romania procentul angajatorilor care declara ca reusesc din ce in ce mai greu sa identifice angajati/candidati cu potential este mai mare chiar decat media globala. Problema identificarii/recrutarii talentelor are multiple fatete: lipsa calificarilor tehnice; lipsa experientei; lipsa abilitatii de comunicare; pozitia geografica nefavorabila a unor intreprinderi familiale, lipsa apetitului candidatilor pentru mobilitate sau angajare part-time sau - in cazul pozitiilor de management - lipsa unor competente intelectuale foarte importante pentru definirea personalitatii si valorilor individuale, contribuie la limitarea competitivitatii intreprinderilor familiale. In plus, 35% dintre respondenti sunt de parere ca reglementari in sensul flexibilizarii pietei muncii ar putea duce la o crestere a afacerii. In detaliu – 35% au votat pentru o legislatie mai permisiva a muncii; 28% pentru reducerea costurilor ne-salariale ale muncii, iar 23% pentru reducerea poverii administrative/birocratice.

Numirea unui director general din afara familiei pare sa nu mai fie o prioritate pentru intreprinderile familiale in prezent, (preocuparea a cazut de pe locul 1 pe locul 5 in lista prioritatilor in ultimii 2 ani), in ciuda presiunii facute de specialisti pentru implementarea unei guvernante corporative in intreprinderile familiale care au un anumit grad de dezvoltare. Explicatia ar putea fi ca se prefera pregatirea unui succesor din cadrul familiei pentru a prelua fraiele managementului (conform rezultatelor sondajului KPMG, 26% dintre lideri planuiesc sa treaca managementul afacerii la generatia urmatoarea). Problema recrutarii si mentinerii talentelor este strans legata de competitivitate si dorinta de a mentine o crestere sustenabila a afacerii - sa nu uitam ca in Europa in fiecare an apar circa 1.2 milioane de afaceri noi…”

Sondajul arata, de asemenea, ca intreprinderile de familie isi planifica strategia de viitor pe termen lung. In acest an, 41% dintre companiile intervievate au in plan o schimbare strategica in urmatoarele douasprezece luni. Din acest grup, 26% intentioneaza sa transmita managementul afacerii la generatia urmatoare, iar 20% intentioneaza sa transfere proprietatea (respectiv, prima si a treia optiune in clasamentul schimbarilor preconizate). Aceste cifre sunt in concordanta cu rezultatele editiilor precedente si confirma ca determinarea de a transfera afacerea catre generatia urmatoare este inca extrem de importanta pentru afacerile de familie.

In ansamblu, rezultatele sondajului nostru reflecta cresterea increderii companiilor in viitor, iar tendintele pozitive ale tuturor indicatorilor de performanta ai afacerii sunt confirmate de rezultatele imbunatatite. In conditiile in care 58% dintre respondenti au raportat o crestere a cifrei de afaceri, 26% au indicat ca si-au mentinut cifra de afaceri, iar 16% au raportat o scadere a cifrei de afaceri (jumatate comparativ cu situatia de acum doi ani), viitorul pentru majoritatea afacerilor de familie pare stralucit.

Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG in Romania, afirma: “Barometrul Afacerilor de Familie Europene, lansat de KPMG si EFB arata ca 41% dintre cei intervievati planifica o schimbare strategica pentru urmatoarele 12 luni. Este vorba despre introducerea in managementul intreprinderilor a unor membri de familie ce apartin generatiei urmatoare (26% dintre respondenti), vanzarea afacerii (21%) ori trecerea proprietatii asupra activelor sau a partilor sociale ale intreprinderii familiale catre generatia urmatoare (20%). Se constata o crestere in preferinte pentru vanzare prin comparatie cu anii anteriori. Tendinta poate fi contextuala tinand cont de schimbarile rapide din jurul nostru. Din sondaj reiese, de asemenea, ca se prefera vanzarea catre un tert in defavoarea unui alt membru al familiei sau a unui angajat. Afacerile de familie sunt in general constiente de factorii care le fac puternice si le ajuta sa supravietuiasca in conditii de piata din ce in ce mai dificile sau chiar neasteptate: folosirea valorilor caracteristice unei familii si trecerea afacerii la generatia urmatoare, la momentul oportun. Dorinta de a prezerva numele de familie si a pastra afacerea pentru generatiile urmatoare presupune strategie pe termen lung, rabdare, valori comune si ethos.

Din punct de vedere al guvernantei corporative sau al celei de familie, se observa o crestere a mecanismelor si practicilor de acest fel: 63% dintre respondent au Consiliu directoral; 23% - Consiliu de familie; Plan de succesiune pentru Directorul General/CEO (22%); Constitutie de familie (19%); Reguli de implicare a membrilor de familie in afacere (14%), semn ca afacerile de familie sunt din ce in ce mai constiente de necesitatea unei bune guvernante. “

“In ciuda provocarilor cu care se confrunta intreprinderile din Uniunea Europeana, este din nou incurajator sa vedem ca societatile de familie raman increzatoare in viitorul lor. Exista totusi, inca, o ingrijorare persistenta in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca si "razboiul pentru talente". Afacerile de familie demonstreaza un angajament continuu pentru crearea locurilor de munca si cresterea economiei in Europa; factorii de decizie politica trebuie sa contribuie la randul lor printr-o mai bunaa intelegere a contributiei vitale pe care o are acest sector de activitate la economia europeana", a afirmat Roger Pedder, Presedinte EFB.

Christophe Bernard, Global Head al departamentului pentru Afaceri de Familie din cadrul KPMG spune: “Este intr-adevar imbucurator sa vedem ca la un interval de noua luni de la Barometrul nostru anterior afacerile de familie sunt tot mai increzatoare in viitor si demonstreaza o crestere pozitiva a tuturor indicatorilor majori de performanta. Sustinute de aceasta incredere, afacerile de familie nu se bazeaza in mod pasiv pe succesul lor anterior, asteptand aparitia unor noi oportunitati de afaceri. Ele demonstreaza o vointa puternica si adaptabilitate la mediul in continua schimbare: se pregatesc in mod activ si integreaza generatia urmatoare in roluri de management, recunoscand din ce in ce mai mult nevoia de experienta si talente din exterior”.

European Family Business - EFB este federatia asociatiilor nationale care reprezinta intreprinderi de familie cu o indelungata traditie, inclusiv intreprinderi mici, mijlocii si mari. EFB are o cifra de afaceri totala de 1 trilion de Euro, ceea ce reprezinta 9 % din PIB-ul european. Misiunea EFB este de a insista pentru elaborarea politicilor care recunosc contributia fundamentala a afacerilor de familie in economia Europei si de a crea conditii echitabile de comparatie cu alte tipuri de societati.

Centru Global de Excelenta pentru Afacerile de Familie din cadrul KPMG sustine activitatea si experienta firmelor membre KPMG in Afaceri de Familie, oferindu-le posibilitatea de a furniza asistenta specializata clientilor. Aceasta initiativa transfrontaliera urmareste pozitionarea firmelor membre KPMG pe primul loc in calitate de consultanti pentru afacerile de familie. KPMG isi desfasoara activitatea in 155 de tari si are 162.000 de oameni care lucreaza in firmele membre din intreaga lume. Firmele membre independente ale retelei KPMG sunt afiliate la KPMG International Cooperative ("KPMG International"), o entitate elvetiana.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri