Majoritatea dintre noi avem hobby-uri si pasiuni, dar nu toti le transpunem in afaceri. Pentru Carmen Todorut, un astfel de business a luat nastere dupa ce nu a gasit anumite produse pe piata si s-a gandit sa le realizeze singura. A dezvoltat apoi o gama de accesorii care incurajeaza cititul si in doi ani a renuntat la job-ul full time pentru a se dedica acestei pasiuni care ii genereaza astazi vanzari de aproximativ 2.000 de euro.

Carmen spune ca a fost dintotdeauna pasionata de design interior. Dupa ce a lucrat 30 de ani in domeniul bancar, a decis sa renunte la postul sau pentru a se dedica micii afaceri pe care a pus pe picioare in urma cu fix doi ani, ChicCitta.“In urma cu cativa ani cautam sa cumpar perne decorative pentru canapeaua mea cea noua, dar nu am gasit ceva pe gustul meu. Atunci m-am hotarat sa le confectionez chiar eu. Am facut trei perne pe care le-am asezat pe canapea. Musafirii si familia au fost foarte incantati de ele si asta m-a determinat sa mai confectionez si altele”, spune aceasta.

Poate parea pueril, perne confectionate manual, dar pe o piata din ce in mai sofisticata, in care cererea pentru produse handmade este in crestere, Carmen a atins o nisa cu potential urias de dezvoltare. Totusi, dupa ce a realizat mai multe produse si le-a pus la vanzare pe platforma online Breslo, lucruri nu s-au miscat in directia dorita, iar pernele decorative nu s-au vandut.

“Intr-o dimineata m-am trezit cu ideea de a face buzunar la perna, dar arata anost. Ce ar fi daca ar contine un mesaj si ar fi folosit pentru carti? Am scris mesajul, trebuia sa fie scris de mana. Am confectionat sablonul si am cusut prima perna. Am facut o poza si am postat-o pe Facebook. Reactiile favorabile m-au incurajat. Dupa cateva zile am luat perna si m-am dus cu ea la o librarie. Le-a placut ideea si mi-au comandat zece bucati. S-au vandut repede si de atunci se tot vand”, povestete Carmen.

ChicCitta

In comunitatea cititorilor, Carmen si-a gasit publicul tinta si nisa pe care avea sa se dezvolte. A realizat un parteneriat cu un promotor al cititului, Victor Miron, al carui club de lectura “Cartile pe fata” a organizat un concurs ce avea ca premiu pernele lui Carmen. “Asa s-a dus vestea in mediul virtual. Comenzile au inceput sa apara si de atunci nu s-au mai oprit”, mai spune aceasta.

A realizat apoi o gama mai larga de accesorii pentru promovarea cititului, semne de carte sau huse pentru carti, dar si o serie de tablouri din materiale textile. Investitia initiala nu a existat, deoarece materialele si masina de cusut le detinea deja, dar pe parcursul anului a investit 1.500 lei, suma pe care a amortizat-o inca din primul anul. In prezent, ChicCitta are o cifra de afaceri de 8.000 lei, in crestere cu 30% fata de anul anterior, si un profit de 30% din aceasta suma. “Profitul este minim, dar e important ca mesajul ajunge la tot mai multi si asta conteaza mai mult decat orice profit. O afacere handmade nu iti ofera un profit substantial, dar daca iti place ceea ce faci si esti apreciat este o buna recompensa”, spune Carmen.

Handmade si unicat este un concept care in Romania nu este platit la adevarata valoare. In cazul unei afaceri cu perne, nu poti cere un pret mai mare decat cel din magazinele cu decoratiuni, care sunt facute in serie, industrial, pentru ca nu mai vinzi.

Toate produsele ChicCitta sunt confectionate manual, iar pernele sunt unicate, desi au existat solicitari pentru un anumit model, antreprenoarea nu confectioneaza produse identice. Realizarea unei perne dureaza in jur de doua, trei ore, iar preturile acestora porneste de la 35 lei si poate ajunge la 55 lei.

Pe langa confectionare, Carmen se ocupa si de aprovizionare, marketing, vanzare, ambalare, expediere si contabilitate. Pe aceasta din urma o realizeaza si pentru alte cateva firme, in paralel cu dezvoltarea micii sale afaceri. ChicCitta se vine online prin intermediul platformei Breslo si local in libraria Bookstory, din Cluj-Napoca. Majoritatea pernelor se vand pentru a fi facute cadou, cele mai mari vanzari au loc in perioada sarbatorilor, iar cele mai bine vandute produse sunt cele cu mesajul “Sa citim”. Lunar, Carmen vinde pana la 15 perne decorative.

ChicCitta

Despre provocarile pe care le-a intampinat pana acum, Carmen mentioneaza neincrederea oamenilor in mediul online, pe care trebuie sa o combata prin fotografii clare si detaliate ale produselor sale. “Totodata si promovarea e o provocare. Postez aproape fiecare produs pe Facebook, intr-o ambianta de lectura. Sa apelez la canale de promovare platite nu imi permit, la cifra de afaceri pe care o am”, spune aceasta.

Nu in ultimul rand, lipsa sprijinului statului este cea mai mare problema pentru un start-up precum cel al sau. “Sistemul legislativ nu ofera nicio sansa, nicio facilitate afacerilor mici din domeniul handmade. Trebuie sa te supui aceleiasi legislatii ca si o companie mare. Stiu, unde e lege nu e tocmeala, dar pana la o anumita limita a cifrei de afaceri sau in anumite domenii s-ar putea gasi solutii de relaxare fiscala, legislativa si administrativa. Sunt persoane talentate care produc lucruri minunate, unice, cu mintea si mainile lor, dar cand ar dori sa le vanda renunta din cauza celor enumerate mai sus”, spune Carmen.

Tocmai din acest motiv, antreprenoarea nu planuieste sa-si dezvolte afacerea: “Daca as dori sa ma extind ar trebui sa fac angajari, ceea ce implica un cost suplimentar si asta ar duce la cresterea pretului produselor mele. In domeniul handmade nu se pot face investitii in tehnologie pentru ca atunci dispare conceptul si farmecul lucrurilor facute manual”, incheie Carmen.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri