Toata viata noastra este despre a invata. Inca din copilarie primim lectii elementare, ni se transmit modele de comportament si idei. Pe masura ce devenim adulti, complexitatea lucrurilor invatate creste semnificativ si, mai ales daca ne gandim la o afacere pe cont propriu, trebuie sa cautam sa invatam din ce in ce mai mult. Nu doar notiunile teoretice sunt importante, pentru ca antreprenoriatul este un drum lung si complicat, conteaza si lectiile despre viata.

Entrepreneur.com a facut o selectie cu cele mai importante lectii invatate de alti antreprenori, mai experimentati, pe care le putem invata de la ei.

1. Deciziile emotionale sunt o idee proasta

Chiar daca esti un startup la inceput de drum sau ai facut deja primul milion, va trebui sa iei permanent decizii importante. Si daca esti implicat in businessul tau, e foarte usor sa te lasi purtat de emotii.

Tom Villante, CEO-ul Yapstone, un fintech important din SUA, spune ca majoritatea antreprenorilor sunt predispusi sa ia decizii in momente intense si le recomanda sa se mai gandeasca, sa faca un pas in spate si sa analizeze situatia la rece. O decizie bazata pe logica, si nu pe sentimente, se va dovedi intotdeauna mai buna.

2. Esecul are mai multe beneficii decat iti poti imagina

Auzim foarte des expresia „accepta esecul”, urmata de multe ori de sentimentul ca este uman sa gresesti si ca nu ar trebui sa ne simtim foarte rau. Esecul poate avea mult mai multe beneficii decat ne putem imagina. Nu doar ca ne da oportunitatea sa gresim, dar e foarte posibil ca la urmatorul proiect sa fim mult mai intelepti si mai experimentati.

3. Frica nu va disparea niciodata

Frica este unul dintre motivele principale pentru care multi oameni nu devin antreprenori. Si tu ai citit statistici care spun ca 90% din startup-uri esueaza dupa primul an – doar aceste cifre ii pot speria foarte multi. Dar daca esti intr-adevar pasionat de ceea ce faci, sunt sanse mari sa reusesti.

Frica poate sa stea in calea progresului, ne opreste din a lua decizii si ne afecteaza increderea. Specialistii spun ca este imposibil sa te astepti de la un antreprenor sa scade de frici, insa ar fi bine sa inveti sa le gestionezi si sa extragi ce este constructiv din aceste sentimente.

4. Nu iti oferi serviciile gratis

Multe startupuri au ca model initial de business oferire de servicii gratuite, in special aplicatiile sau platformele sociale. Problema este ca poti ajunge sa epuizezi toate resursele, inainte de a incepe sa produci efectiv.

Cand iti definesti modelul de business, trebuie sa identifici ce problema vei rezolva. Odata ce aceasta idee este clara, construieste o solutii pentru care oamenii sa vrea sa plateasca. Este ok sa incepi cu putin, Mark Josephson, bitly.com, sugereaza sa te focusezi intai pe primii zece clienti. Construieste ceva ce ar putea fi cumparat de 10 oameni. Apoi replica modelul pentru 20, 40, 100 si asa mai departe.

Fii cu ochii pe bugetul tau, nu iti epuiza toate resursele si nu oferi nimic gratis.

5. Executia este tot ce conteaza

Oricine poate avea o idee grozava sau o strategie teoretica foarte buna. Dar daca aceste doua nu vin la pachet cu o executie de prima clasa, totul se va narui foarte repede.

„Informatia fara executie este inutila”, sustine Donny Gamble, fondator al Idea Hacks.
Acestea sunt doar cateva din nenumaratele lectii pe care le vei invata in calatoria antreprenoriala. Pe masura ce evoluezi, nu te opri niciodata din invatat si fa-ti timp pentru a impartasi experientele tale cu alti colegi antreprenori. Chiar daca nu realizezi, propriile tale experiente pot contribui pozitiv la succesul altora.

Sursa foto: Shutterstock/dotshock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri