Alina Mirea este Partener Deloitte Romania.

Potrivit studiului, urmatoarea generatie de antreprenori se asteapta ca in urmatorii doi-trei ani sa aiba loc evolutii semnificative pe piata in care activeaza, un sfert dintre ei fiind de parere ca nu vor pierde cota de piata in favoarea unor noi competitori.

In Romania, unde ne aflam la a doua generatie de antreprenori, afacerile de familie ajunse la maturitate dupa ce au parcurs mai multe etape de dezvoltare si au traversat cateva crize se confrunta cu o problema noua: succesiunea. Unii antreprenori de succes au constatat ca varianta numirii unei persoane din afara familiei la conducerea firmei nu a fost intotdeauna cea mai buna alegere, alegand sa preia din nou fraiele companiei dupa o perioada de retragere din pozitiile executive. Aceasta este insa doar o solutie temporara, care rezolva partial problema succesiunii unor afaceri infloritoare: cui lasam mostenire un business pe care l-am crescut de la zero, prin forte proprii, transformandu-l de la stadiul de idee intr-o afacere de succes?

Studiul Deloitte arata ca afacerile de familie au marele avantaj de a fi agile si rapide si se pot adapta mult mai repede la nevoile pietei decat alti competitori mari, cu proceduri greoaie si un centru de decizie aflat, uneori, in afara tarii in care opereaza. Astfel de companii au un orizont pe termen lung - ele au fost create pentru a fi lasate mostenire generatiei urmatoare si nu pentru a genera un profit pe termen scurt.