Cum stii ca esti pregatit sa iti incepi propria afacere?

Cum stii ca esti pregatit sa iti incepi propria afacere?

Trebuie sa recunoastem, tuturor ne surade ideea pornirii unei afaceri proprii. Unii reusesc sa concretizeze aceasta idee, in timp ce multi nu se considera pregatiti si se lasa descurajati de riscurile pe care le presupune un voiaj de lunga durata in lumea business-ului. Ti-am pregatit cateva repere la care ar trebui sa te uiti pentru a realiza daca esti capabil sa iti incepi propria afacere si sa iti asumi cateva riscuri, pana la urma succesul nu prea trece pe la cei care se plafoneaza in zona de confort.

Inainte de a-ti scrie demisia si de a intra direct in lumea antreprenoriatului, in cazul in care nu ai luat contact pana acum cu piata muncii, analizeaza reperele pe care ti le-am pregatit mai jos.

1. Nu ai doar o simpla idee de afacere, ci un adevarat plan de a o pune in practica

Ai o idee de afacere, foarte bine! Din pacate nu e indeajuns in cazul in care nu vei reusi sa aduci ceva nou in peisaj. Trebuie sa cunosti piata pe care iti doresti sa iti lansezi business-ul si resursele de care ai nevoie pentru a face diferenta. Daca ai o idee pe care au pus-o deja in practica 10.000 de oameni inaintea ta, vei ajunge pe o piata saturata in care clientii se vor uita dupa jucatori cu un istoric in spate care sa le ofere siguranta.

2. Iti place sa lucrezi cu oamenii

Am stabilit de la inceput ca exista sansa sa fi ales acest drum pentru ca nu mai vrei sa ai un sef care sa iti spuna mereu ce sa faci si mediul de la locul de munca te cam sufoca. Asta nu inseamna ca va trebui sa ii sufoci si tu pe viitorii tai subordonati, cel mai indicat e sa fii constient de capacitatea de comunicare si intelegere de care ai nevoie pentru a conduce o echipa si pentru a crea o atmofera productiva.

3. Esti constient de urmarile pe care un esec le va avea asupra celor din jurul tau

Daca ti-ai format deja o familie si veniturile tale actuale cantaresc semnificativ in sustinerea ei, urmarile unui esec nu se vor rasfrange numai asupra ta. Consulta-te cu cei apropiati si afla parerea lor cu privire la planurile tale, cadeti de comun acord cu privire la suma pe care sunteti disponibili sa o pierdeti in cazul in care afacerea nu va functiona, in asa fel incat sa nu iti afecteze echilibrul familial.

Citeste articolul intreg AICI.

sursa foto: By Gajus / Shuttestock.com

Lucruri pe care sa le intelegi inainte de a fi antreprenor

Lucruri pe care sa le intelegi inainte de a fi antreprenor

Sunt cateva lucruri, linii principale, daca vreti sa le spunem asa, pe care ar fi bine sa le intelegeti inainte de a fi antreprenori.

Sa nu iti lipseasca pasiunea

Recent, un tanar antreprenor de la noi, ne spunea ca pasiunea este un lucru esential in antreprenoriat. El insusi s-a implicat in afaceri inca de cand avea 16 ani, fiind atras de businessul pe care il dezvolta si inspirat de spiritul antreprenorial pe care l-a vazut la tatal lui. “Atunci cand faci cu placere un business, te implici mai mult, iar cu timpul vin si satisfactiile”, spunea el. De asemenea, din punctul lui de vedere, te-ar putea ajuta sa fii un antreprenor mai bun si cele cateva abilitati de leadership pe care ar fi bine sa le ai. Asa iti vei putea inspira echipa, chiar si in momentele in care lucrurile nu merg prea bine, si vei putea strange in jurul tau oameni competenti care te pot ajuta sa dezvolti business-ul.

Esecul e cam singurul lucru de care poti fi sigur. Depinde cum il abordezi

Vorbeam mai sus despre acele momente mai putin placute din viata unui startup. Iar esecul este unul dintre ele. Nu doar ca ar fi cazul sa iei in considerare faptul ca ai putea da gres, ci sa te pregatesti pentru acel moment si sa ai deja niste pasi pregatiti pentru ceea ce va urma. Un plan B, cu alte cuvinte.<

Iar daca ajungi in momentul in care vei da gres, “fail fast” asa cum spun americanii, regrupeaza-te si ia-o de la capat. Sa crezi ca poti schimba ceva si sa prelungesti inutil un proiect doar pentru ca speri ca lucrurile vor sta altfel este o mare greseala. Ai nevoie sa inveti rapid care sunt lucrurile care functioneaza, sa le pastrezi si sa le aplici in continuare, dar si sa scapi imediat de procesele care nu sunt potrivite.

Esecul nu mai este privit ca un lucru rau de catre antreprenori, fie ei si romani. Este un semn ca sunt dispusi sa riste pentru produsele sau serviciile lor. Si ca pot invata chiar si din greselile pe care le fac pentru a ajunge, totusi, la un business de succes.

Nu crea produsul pe care-l vrei tu, rezolva o problema

Aduc, din nou, vorba despre esec. Si asta pentru ca, potrivit unor studii recente, peste 40% din noile produse lansate pe piata dau gres pentru ca, de fapt, nu acopera o nevoie existenta pe piata. In esenta, nimeni nu vrea ceea ce faci tu (in afara de tine, cel mai probabil).

Asa ca, nu crea produse la care visezi, produse care se adapteaza nevoilor pe care crezi ca le ai tu. In schimb, creeaza produse si solutii care sunt dorite de marea masa a consumatorilor, care pot fi scalabile.

Orienteaza-te spre zone in care exista o problema, o nevoie care trebuie sa fie solutionata. Si fii mereu gata sa-ti adaptezi produsele la cerintele pietei, fara a tine cu dintii de ideea cu care ai plecat la drum.

De aceea este indicat sa cauti, constant, feedback, sa intrebi in piata ce isi doresc potentialii tai clienti, cum ii poti ajuta, sa incerci sa afli ce ii lipseste produsului tau. Nu te entuziasma in momentul in care primesti doar feedback pozitiv: desi nu o fac din rautate si chiar sunt convinsi ca te ajuta, oamenii pot evita sa iti spuna adevarul despre ceea ce faci.

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By Mangostar / Shutterstock

Alegerea corecta si intelegerea pietei pentru afacerea ta

Alegerea corecta si intelegerea pietei pentru afacerea ta

Dincolo de fraze destepte si rationamente complicate, ramane o singura intrebare: exista o nevoie reala pentru produsul sau serviciul tau? In cele ce urmeaza, te vom ajuta sa afli acest lucru prin parcurgerea unor pasi simpli.

1. Fii atotstiutor!

Inainte de orice, este esential ca tu sa stii tot ce se poate sti despre produsul sau serviciul pe baza caruia urmeaza sa iti construiesti afacerea. Care ii sunt functionalitatile si beneficiile? Ce problema vine sa rezolve?

Exista anumite analize de business care te pot ajuta sa intelegi mai bine si in detaliu care este structura modelului tau de afacere si mediul in care acesta se poate dovedi util. Astfel, un exemplu ar fi analiza SWOT, care iti ofera date utile despre afacerea ta (S – strengths se refera la punctele forte ale produsului sau serviciului tau, iar W – weaknesses la punctele slabe la care va trebui sa fii atent si pe care sa le remediezi, pentru a nu cauza daune iremediabile) si despre piata pe care ai putea activa (O – opportunities identifica oportunitatile pe piata, sau altfel spus, cum ar putea produsul sau serviciul tau sa satisfaca anumite nevoi pe acea piata, sa rezolve anumite probleme, iar T – threats identifica amenintarile de pe piata respectiva, factorii externi care ti-ar putea bloca activitatea). O alta analiza interesanta este Business Canvas, o radiografie a afacerii tale ce va determina diferiti factori esentiali, cum ar fi segmentele de consumatori, plus-valoarea pe care o aduci pe piata, canalele de promovare, sursele de venituri, activitatile pe care le vei intreprinde, parteneriatele cheie, relatiile cu clientii, costurile si resursele utilizate.

2. Fii strict!

In momentul in care nu mai exista niciun fel de nelamurire in ceea ce priveste produsul sau serviciul tau si modelul de afaceri din jurul lui, trebuie verificat daca exista efectiv acea piata pe care sa il poti comercializa (vei fi obtinut deja o parte din aceste informatii facand analizele de business despre care vorbeam mai sus). Cine si-ar dori sa-l achizitioneze? Cui ii poate fi utila plus-valoarea creata si, mai ales, cum aflam? Exista cateva modalitati care nu dau gres:

- O cautare ceva mai aprofundata pe internet prin intermediul cuvintelor-cheie reprezentative pentru produsul sau serviciul tau iti va oferi o imagine de ansamblu destul de graitoare in ceea ce priveste interesul pe care il vei putea suscita pe piata. Astfel, numarul cautarilor pe respectivele cuvinte-cheie iti poate demonstra cu usurinta cat de mare este sau nu nevoia pe piata pentru acel produs sau serviciu sau cat de mare este problema pe care respectivul bun sau serviciu vine sa o rezolve. Exista diverse programe care te pot ajuta in acest sens: Google Keyword Planner este cu siguranta cel mai potrivit loc de unde sa incepi aceasta activitate; poti insera anumite cuvinte-cheie, un website al unui competitor si rezultatele iti vor demonstra cat de mare este interesul pentru acel tip de produs sau serviciu, oferindu-ti in acelasi timp idei de targetare si pozitionare; totodata, poti verifica cu ajutorul Google Trends cat de des este cautat un termen in cadrul mai multor tari si in mai multe limbi, pe o perioada de timp aleasa de tine, tool-ul avand ca beneficiu si reprezentarea grafica a datelor; de asemenea, KVFinder ofera o imagine destul de clara a cautarilor, precum si tendintele pe diferite cuvinte-cheie; Keyword Tool, asa cum ei insisi se pozitioneaza, te ajuta sa afli ceea ce audienta ta cauta.

- O alta modalitate de a afla daca exista o piata reala pentru produsul sau serviciul tau este sa verifici forumurile sau comunitatile de specialitate, pentru a vedea despre ce se discuta, ce isi doresc oamenii sa afle in legatura cu produsul sau serviciul pe care doresti sa il promovezi sau problema pe care acest produs sau serviciu urmareste sa o rezolve.

- Conexiunea dintre produsul sau serviciul pe care il oferi si piata pe care intentionezi sa il comercializezi este esentiala. Pentru a putea face o evaluare corecta a acestei conexiuni, o metoda care poate da rezultate este sa trimiti un chestionar utilizatorilor deja existenti, fie ca acestia sunt clienti sau cunostinte si prieteni, prin care sa incerci sa afli cat de util le este produsul. Poti pune diverse intrebari, dar una dintre ele are o importanta anume: “Cum te-ai simti daca nu ai mai putea folosi produsul sau serviciul X?” Aceasta intrebare declanseaza un mecanism de gandire care va evidentia cat de necesar si util este produsul sau serviciul tau. Daca acesta a devenit deja un reflex pentru utilizatorii tai, atunci conexiunea cu piata este excelenta. In schimb, daca activitatea utilizatorilor nu ar fi perturbata in niciun fel de eventuala disparitie a produsului sau serviciului tau, atunci poate ca ar trebui sa mai lucrezi putin la calitatea produsului sau serviciului oferit sau la corectitudinea promovarii acestuia – poate ca nu oferi produsul sau serviciul persoanelor potrivite. Sau, mai rau, poate ca nu exista o piata pentru produsul sau serviciul tau, nu exista acea nevoie care sa iti justifice afacerea.

- Poti de asemenea analiza ce face competitia, care este audienta sa tinta. In functie de rezultatele obtinute, vei putea estima daca produsul sau serviciul pe care intentionezi sa-l comercializezi va prezenta sau nu interes. Ideal ar fi, desigur, sa poti identifica o nisa pe piata care sa iti permita sa te indepartezi de competitori, iar acest lucru poate fi realizat prin stabilirea unui avantaj competitiv sustenabil – factorul X care te pozitioneaza ca fiind mai bun decat competitia in perceptia consumatorilor. Doar daca inveti sa te adaptezi in permanenta, dand dovada de creativitate si pragmatism, vei putea dobandi sustenabilitate.

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By SFIO CRACHO / Shutterstock

Cateva strategii de brand pentru afacerea ta

Cateva strategii de brand pentru afacerea ta

De cele mai multe ori, antreprenorii sunt entuziasti si optimisti cand pornesc o afacere si nu de putine ori se lovesc de provocari care ii fac sa realizeze ca lumea afacerilor nu-i pentru oricine. O greseala frecventa in randul acestora este ca nu aloca timpul si resursele necesare dezvoltarii unei strategii de brand.

Fara a intra in strategii de marketing si de business (desigur, toate sunt corelate cu branding-ul), va prezentam cateva strategii de brand aplicate in randul companiilor (nu doar cele la inceput de drum) si pe care le recomandam antreprenorilor:

Strategia de brand engagement

Aceasta strategie de brand presupune loializarea si transformarea angajatilor in ambasadori ai brandului. Membrii echipei tale, chiar daca este o firma mica, la inceput, pot deveni voci ale brandului tau si pot transmite mai departe valorile si oferta ta. Pana la urma, cine este mai potrivit decat tu si echipa ta pentru a promova brandul?

Aliantele strategice

O alta strategie, practicata in piata romaneasca si nu numai, este cea bazata pe aliante, care fac ca produsul pe care il oferi sa ajunga mai repede, mai sigur sau exact la publicul pe care il tintesti prin intermediul unor parteneri strategici. Aceasta strategie presupune incredere intre parteneri si o aliniere a valorilor de ambele parti.

Strategia de co-branding

Oarecum asemanatoare cu strategia bazata pe aliante, acest tip de strategie se refera la realizarea de parteneriate cu companii si startup-uri din piata care ofera produse complementare ofertei tale, dar care, in final, se adreseaza aceleiasi audiente.

Citeste articolul integral AICI.

Sursa foto: Dreamstime

Realizarea corecta a profilului tinta

Realizarea corecta a profilului tinta

Cum putem determina audienta tinta si profilul tinta, doua lucruri diferite si intre care trebuie facuta o distinctie clara.

Audienta tinta

Audienta ta tinta, adica masa de consumatori, clienti, utilizatori susceptibili de a iti achizitiona produsul sau serviciul, poate fi usor determinata cu ajutorul segmentarii. Astfel, in functie de produsul sau serviciul oferit, poti determina daca te adresezi femeilor, barbatilor sau ambelor sexe, unui anumit segment de varsta, unei anumite zone, persoanelor care au un anumit comportament economic sau social si asa mai departe. La final, vei putea extrage un grup de consumatori, clienti sau utilizatori care sa reprezinte audienta ta tinta.

Sa spunem ca obiectul tau de activitate consta in comercializarea de blugi pentru femei. Practic, audienta ta tinta poate fi usor determinata: te adresezi unei audiente feminine, unui segment de varsta destul de larg si in functie de locatia magazinului sau de existenta unui magazine online, unei zone usor determinabile. Dar este suficient? Femeile in acest grup tinta de consumatori au cu siguranta nevoi diferite: unele vor alege blugii in functie de cat de comfortabili sunt, altele in functie de cat de la moda sunt sau de ce culoare au. Si iata ca, in cadrul aceluiasi grup tinta, descoperi existenta unor sub-grupuri, ceea ce ne duce la punctul urmator.

Profilul tinta

In audienta tinta va trebui sa identifici profilul tinta, acea persoana care sa te ajute sa gasesti o nisa profitabila. Intr-adevar, dintr-un grup de oameni care ar putea utiliza produsul sau serviciul tau, exista unii cu nevoi specifice. Am dat mai sus exemplul blugilor, unde la o simpla analiza, poti extrage cateva profiluri tinta diferite, cu nevoi diferite, carora le vei putea raspunde diferit.

Sa mai luam un exemplu: vinzi dulciuri. Audienta ta tinta este destul de vasta, dar in grupul tinta de consumatori exista anumite nevoi. Astfel, o persoana care lucreaza intr-o corporatie ar putea fi interesata de bomboane personalizate pe care sa le ofere clientilor, cu ocazia unui eveniment de business. O alta persoana, proaspata mamica, ar putea achizitiona dulciuri pentru botezul copilului. Si iata cum, identificand nevoi specifice, iti poti crea anumite nise pe care sa te concentrezi. Cu siguranta vei elimina alte persoane, dar piata pe care vei fi activ va fi mult mai ofertanta.

Determinarea profilului tinta

Intelegerea completa si eficace a profilului consumatorului iti permite sa iti construiesti intregul model de afaceri, strategia de comunicare, produsul sau serviciul oferit, strategia de vanzare si suportul in scopul de a atrage si satisface acest grup tinta de nisa. Desigur, procesul este mai simplu in cazul companiilor care au deja o baza de clienti, dar este la fel de important, poate chiar mai important pentru o firma la inceput de drum sa inteleaga care este profilul acestui consumator ideal.

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By Rawpixel.com / Shutterstock

Identificarea avantajului competitiv si impactul in business

Identificarea avantajului competitiv si impactul in business

Fiecare dintre noi este pus in fiecare zi in situatia de a alege dintre sute de produse si servicii pe acelea care ni se potrivesc cel mai bine, iar alegerile nu sunt intotdeauna simple. Desi analiza comportamentului consumatorului este extrem de interesanta, mai ales in contextul economic actual, astazi vom analiza situatia din perspectiva companiilor care aduc pe piata aceste bunuri sau servicii atat de variate si numeroase.

Ce face ca un anumit produs sau serviciu sa fie preferat si ales?

Daca evolutia ar fi un animal, atunci habitatul sau ideal ar fi piata concurentiala. Nu putem evolua fara presiunea inerenta competitiei, iar acest lucru este poate cel mai usor demonstrabil in mediul de business. Orice produs sau serviciu, pentru a putea aspira la succes, trebuie sa aduca ceva in plus fata de ce exista in acel moment pe piata, adica trebuie sa aiba un avantaj competitiv.

Dar ce este avantajul competitiv?

Unul dintre cei mai influenti specialisti in domeniu, Michael Porter, printre altele economist, cercetator si profesor la reputata Harvard Business School, este si autorul unei carti publicate in 1985 – Competitive Advantage (Avantajul competitiv), ce a devenit ulterior material de referinta pentru oricine ar fi interesat de mediul afacerilor. Domnul Porter considera ca avantajul competitiv reprezinta un beneficiu concret aferent fie valorii de achizitie, fie caracteristicilor produsului sau serviciului oferit, care, prin unicitatea lor, ar justifica un pret ridicat.

Cu alte cuvinte, nu poti castiga decat daca esti fie mai ieftin, fie diferit (si astfel preceput de catre clienti ca fiind mai bun sau mai relevant).

Avantajul competitiv reprezinta astfel acel factor diferentiator, financiar sau calitativ, perceput de catre audienta tinta ca fiind superior competitiei. Este ceea ce justifica loialitatea fata de brand, desi in ultimii ani acest lucru nu mai reprezinta o garantie. Aici intervine sustenabilitatea, insa despre acest lucru vom vorbi putin mai tarziu.

O companie va dobandi mai usor acest avantaj competitiv pe piata daca beneficiaza de resursele necesare obtinerii acestuia si de abilitatea de a le administra corect. Astfel de resurse care pot duce la crearea unui avantaj competitiv pot fi, printre altele: o inovatie tehnologica, un know-how specific sau o identitate puternica a brandului. In ceea ce priveste abilitatea de a le utiliza in mod eficient, ea se reflecta, de exemplu, in rapiditatea cu care un nou produs este lansat pe piata.

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By Rawpixel.com / Shutterstock

Cum iti pozitionezi startup-ul si ce mesaje doresti sa transmiti

Cum iti pozitionezi startup-ul si ce mesaje doresti sa transmiti

Pentru fiecare start-up care ajunge sa fie finantat cu milioane de dolari, exista o multitudine care dispar la fel de repede, poate, cum apar. Iar despre lucrurile care pot asigura marirea sau decaderea unui start-up au curs rauri de cerneala. Care sunt lucrurile de care trebuie sa tii cont cu adevarat:

Cum iti pozitionezi startup-ul?

In esenta, modul in care iti pozitionezi startup-ul este o declaratie in sine, pentru ca afacerea ta porneste de acolo: ai nevoie ca produsul sau serviciul tau sa primeasca o definitie in mintea consumatorului si sa fie inclus intr-o piata. De altfel, tipul de piata pe care vei activa dicteaza strategia de dezvoltare a afacerii tale.

Astfel, mai inainte de orice, ar fi cazul sa intelegi cele patru tipuri de piata pe care poti activa (si sa te hotarasti, clar, pe care vei actiona):

- Faci un produs nou pe o piata deja existenta: potentialii tai clienti iti cunosc competitorii, asa ca este cazul sa te axezi pe explicarea modului in care produsul tau este diferit/mai bun decat altele deja existente.

- Faci un nou produs pentru o piata noua: nu te axa pe caracteristicile produsului, tinand cont ca utilizatorii nu-ti cunosc produsul. Vinde viziunea ta, vinde solutia la problema pe care produsul tau o va rezolva.

- Faci un nou produs si introduci un nou segment de piata pe una deja existenta, la costuri reduse: bate competitia pe zona preturilor – vii cu un pret redus.

- Faci un nou produs si resegmentezi o piata deja existenta prin crearea unei nise: pune accent si explica de ce produsul tau este mai bun decat anumite elemente specifice ale produselor concurente.

Exemple de pozitionare

Cum arata o strategie de pozitionare foarte buna? Informatii gasiti si in volumul Positioning, scris de Al Ries si Jack Trout, insa am dat peste o formula folosita de Christopher Escher, fost sef de marketing si comunicare in cadrul Google:

- Pentru (clientul tinta)

- Care (despre nevoie sau oportunitate)

- (numele produsului) este (categoria produsului)

- Care (beneficii cheie)

- Spre deosebire de (alternativa competitorilor)

- (numele produsului) (principalul element diferentiator)

De exemplu, putem sa ne uitam pe modul in care s-a pozitionat Amazon, unul dintre cei mai mari retaileri ai lumii, la inceput, pentru a avea o idee despre modul in care ar putea fi pozitionat un start-up.

- Pentru utilizatorii World Wide Web

- Care iubesc cartile,

- Amazon este o librarie virtuala

- Care ofera acces imediat la peste 1,1 milioane de carti.

- Spre deosebire de librariile traditionale,

- Amazon ofera preturi mici, o selectie vasta de titluri si usurinta in achizitionarea lor.

Citeste articolul complet AICI.

Dezvoltarea afacerii: Cateva repere pe care sa le iei in calcul pentru a avea succes

Dezvoltarea afacerii: Cateva repere pe care sa le iei in calcul pentru a avea succes

Daca ti-ai materializat visul de a incepe o afacere, nu lasa entuziasmul si dedicarea sa dispara din peisaj. Aceste componente sunt vitale, deoarece un business care se doreste a fi de succes are nevoie de o dezvoltare si o diversificare continua. Iata cateva sfaturi, atat pe partea de dezvoltare a produsului, cat si pe partea de expansiune a afacerii, care te vor ajuta sa transformi acest voiaj al dezvoltarii intr-unul cat mai prolific.

1.1 Dezvolta-ti produsul pentru a tine pasul cu noile tendinte

Intr-o lume in care tehnologia a pus stapanire pe majoritatea industriilor, crearea unui produs care poate face diferenta trebuie sa intre in reflexul antreprenorilor ce isi doresc profituri in crestere.

Inainte de a crea acest produs sau de a imbunatati unul existent trebuie sa iti pui urmatoarele intrebari definitorii pentru un asemenea proces:

- Care sunt functionalitatile care fac acest produs diferit fata de ceea ce se gaseste deja in piata?

- Care sunt necesitatile pe care acest produs trebuie sa le rezolve?

- Este intuitiv si capabil sa fie adoptat cu usurinta de catre consumatori?

- Exista o cerere indeajuns de mare incat sa acopere costurile dezvoltarii lui?

1.2 Promoveaza-l eficient

Ai gasit raspunsurile pentru intrebarile de mai sus si acum ai in fata produsul, te-ai asigurat ca indeplineste criteriile necesare si sansele de a da gres au scazut considerabil.

Acum este momentul sa identifici instrumentele de promovare cele mai eficiente. Acestea trebuie sa iti ofere siguranta ca interactiunea dintre consumator si produsul tau va avea loc.

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By bleakstar / Shutterstock.com

Strategii de crestere a vanzarilor

Strategii de crestere a vanzarilor

Pentru a te asigura ca produsul tau va fi unul de succes, iar clientii vor da navala sa il cumpere, strategia ta va trebui sa urmeze urmatoarele directii:

Produsul principal

Mai intai de toate, creeaza un plan de vanzari. In acesta ai grija sa iti definesti cu o acuratete cat mai mare piata pe care intri (sau pe care o vizezi) pentru a intelege care sunt potentialii tai clienti, oamenii carora te adresezi. De exemplu, ai ca tinta barbatii de pana in 40 de ani, cu salariu anual de sase cifre.

Cu cat vei fi mai specific in planul tau, cu atat vei reusi sa iti duci eforturile de marketing si vanzari mai aproape de clienti si vei alege canalele de vanzari potrivite.

Fii aproape de consumatori si nu te sfii sa le pui intrebari – de principiu, incearca sa gasesti raspunsuri la intrebari precum ”de ce..?” si ”cum..?”.

De ce ai facut X azi?

Cum ai facut X azi?

Cum te simti cand faci X? Ce te nemultumeste mai mult la X?

Ce iti place mai mult la X?

Cum ar putea fi viata ta diferita daca X ar fi mai bun?

Tine minte: nu intreba niciodata ”am construit X, l-ai cumpara?”. Mai degraba lasa oamenii sa vorbeasca liber, sa se planga, sa-si arate multumirea si nemultumirea, afla-le parerea fara a-i influenta si contureaza cateva probleme clare pe care le poti solutiona prin ceea ce aduci tu pe piata.

Produsul trebuie sa adreseze corect o problema reala, nu una pe care ti-o imaginezi tu ca fondator. In acelasi timp, solutia trebuie sa aiba potentialul de a scala.

Nu are rost sa aduci pe piata o solutie fata de care nu exista cerere, asa ca identificarea segmentului de piata caruia te adresezi este o chestiune foarte importanta.

Si nu uita - in planul de vanzari scrie negru pe alb cateva lucruri esentiale pentru a te organiza:

Tinta de vanzari: ar trebui sa fie specifica si realista (nu scrie ca vrei sa vinzi 1 milion de produse daca potentialul pietei tale este de doar 500.000 de produse). Atunci cand faci aceste estimari bazeaza-le pe specificul produsului tau.

Adauga un interval de timp clar (de exemplu, planuiesti sa vinzi 50 de unitati intr-o luna clientilor finali si 100 de unitati in jumatate de an catre retaileri).

Modul in care vei vinde: direct, prin site-ul tau sau propriul magazin traditional sau la evenimente/targuri, prin platformele altor retaileri.

Produse complementare

Avantajul pe care il poate avea vanzarea produselor complementare vine din faptul ca ai deja o baza de clienti care iti cunosc produsele, asa ca ai putea sa le vinzi mult mai usor produse complementare pe langa cele principale.

De exemplu, in cazul in care ti-ai facut un magazin online unde vinzi jucarii, poti vinde si bateriile aferente acestora. In acest caz, clientul are posibilitatea de a le comanda impreuna cu produsul principal. Vei vedea ca vor fi suficient de multi clienti care prefera sa achizitioneze pachetul complet si sa nu mai stea sa caute prin alte magazine.

O alta strategie de vanzari pe care ai putea sa o pui in practica in momentul in care decizi sa oferi produse complementare este cea a reducerilor pentru cei care achizitioneaza o serie completa. Un exemplu foarte bun poate fi urmat de producatorii din zona de fashion: primesti o reducere daca pe langa sutienul minimalist pe care il cumperi (NALU Underwear), cumperi si bikini. Sau daca iei si un sacou alaturi de pantalonii pe care i-ai luat de la Bman.

Orice strategie decizi sa urmezi, fa-ti clientii sa revina in permanenta la tine. Anunta-i ce oferte ai si fidelizeaza-i prin oferte sau prin upgrade-uri gratuite ale produselor pe care le-au cumparat deja.

Sursa foto: By A Lot Of People / Shutterstock.com

Citeste articolul complet AICI.

Sursa foto: By Gustavo Frazao / Shutterstock.com