Atunci cand aducem in discutie analiza activitatilor din cadrul unei companii, ne referim la identificarea si descrierea activitatilor realizate in toate departamentele acelei organizatii, precum si la impactul lor asupra operatiunilor de business.

In esenta, o analiza a activitatilor va putea determina care sunt exact activitatile realizate, care este numarul persoanelor care lucreaza la realizarea acestora, durata de timp pe care acestea o petrec cu executarea lor, ce resurse sunt utilizate, ce date colectate reflecta cel mai bine performanta activitatilor si ce valoare au aceste activitati pentru dezvoltarea companiei.

De exemplu, in cadrul acestei analize a activitatilor se poate observa care este strategia de marketing folosita, cum se realizeaza vanzarile, cum se tine contabilitatea, care sunt planurile de bugetare.

Analiza activitatilor – ajutor in luarea unor decizii informate

O astfel de analiza este necesara pentru a imbunatati si eficientiza operatiunile companiei. Astfel, managerii pot lua decizii informate si pot realiza un plan de optimizare care sa evidentieze anumite strategii si sa imbunatateasca rezultatele companiei, acolo unde este nevoie.

Analiza activitatilor reprezinta o investigare pe larg a principalelor aspecte economice, tehnice, sociologice, juridice si manageriale, efectuata in vederea identificarii punctelor slabe si a punctelor forte ale activitatii interne a companiei, a oportunitatilor si a restrictiilor din mediul extern, precum si a cauzelor care le-au generat. Aceasta analiza poate ajuta la formularea unor recomandari de valorificare a punctelor forte sau a oportunitatilor firmei, precum si la eliminarea sau atenuarea punctelor slabe.

Utilizarea analizei si a diagnosticului in procesele manageriale ofera companiilor posibilitatea de a se transforma in organizatii flexibile, usor adaptabile la schimbarile dese din mediul de business.

“Motivatia efectuarii analizei ca instrument al controlului o constituie satisfacerea, cel putin, a urmatoarelor doua cerinte: cercetarea realitatii obiective, cunoasterea si interpretarea ei – din aceasta perspectiva se considera ca analiza economica prezinta o „harta a realitatii” -, si informarea partenerilor sociali cu privire la starea intreprinderii, performantele, eficienta utilizarii resurselor”, spune Stefanita Susu, profesor in cadrul Facultatii de Stiinte Economice si Administratie Publica de la Universitatea Stefan cel Mare din Suceava, in cursul sau de Analiza economico-financiara.

Potrivit acestuia, firmele mici care nu dispun de compartimente specializate de analiza pot realiza aceasta activitate in cadrul fiecarui departament functional, pe baza chestiunilor care sunt de competenta fiecaruia.

Indicatori economico-financiari

Economistii afirma faptul ca in teoria si practica economica se folosesc o serie de indicatori economico-financiari in functie de care se realizeaza evaluarea performantelor comerciale ale unei intreprinderi.

Printre acesti indicatori se afla cifra de afaceri, productia de marfa (adica rezultatul direct si util al activitatii industriale productive, exprimand valoarea produselor fabricate, lucrarilor executate si a serviciilor prestate intr-o perioada de timp si care urmeaza sa fie vandute), productia exercitiului (volumul total al activitatii de productie desfasurate de o intreprindere pe perioada unui exercitiu financiar), valoarea adaugata (capacitatea firmei de a crea valoare), valoarea adaugata neta.

Analiza economica reprezinta un mijloc foarte bun pentru elaborarea unor planuri reale, fiind, in acelasi timp, un instrument operativ, de cunoastere si reglare, in procesul indeplinirii planului.

Astfel, in scopul cunoasterii intreprinderii, analizele ar trebui orientate catre directii precum rezultatele, veniturile si resursele, analiza centrelor de cost si a structurii costurilor sau analize de marketing.

Etape ale analizei activitatilor

Continutul procesului de analiza economico-financiara presupune parcurgerea unor etape. Pentru inceput, trebuie sa existe o delimitare a obiectului analizei. Aceasta consta in identificarea anumitor fapte, fenomene, rezultate exprimate sub forma indicatorilor economico-financiari. Aceasta delimitare se face pe baza unor metode de evaluare si calcul.

Urmatorul pas consta in determinarea elementelor, factorilor si cauzelor fenomenului studiat. Factorii se stabilesc in mod succesiv, trecand de la cei cu actiune directa, la cei care actioneaza indirect, pana la stabilirea cauzelor finale.

Urmeaza stabilirea relatiilor de conditionare dintre fiecare factor si fenomen analizat, masurarea influentelor diferitilor factori asupra fenomenului analizat si sinteza rezultatelor analizei. La final va avea loc elaborarea masurilor si luarea deciziilor care vor contribui la obtinerea unor randamente maxime ale firmei. Trebuie sa aveti mereu in minte faptul ca orice analiza trebuie sa se incheie cu un program de masuri concrete, operationale, al carui scop final sa fie imbunatatirea activitatii economico-financiare a companiei.

Sursa foto: only_kim / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri