Monica Iacovenco este arhitecta si proiecteaza, pe langa centre logistice, hypermarketuri si spatii comerciale, bijuterii „colturoase si contondente, dar, culmea, feminine”. S-a apucat de bijuterie pentru ca programele de arhitectura nu ii permiteau sa isi puna in aplicare creativitatea. Anul acesta vrea sa transforme „proiectul de suflet” intr-o afacere, pe care sa o promoveze prin targurile de design si de bijuterie nationale si internationale.

In timpul liceului, ca majoritatea adolescentilor, Monica nu stia ce facultate voia sa faca, avea cateva optiuni printre care Jurnalism, Limbi Straine si Relatii Internationale, pentru ca era la moda. Mama ei a gasit o profesoara de economie cu care Monica putea sa inceapa sa faca pregatire pentru intrarea la facultate. Inainte de prima meditatie, profesoara i-a cerut sa invete prima lectie din cartea de economie. „Am deschis cartea, am inchis-o la loc si am decis sa dau la arhitectura”, povesteste, amuzata, Monica.

„Eu am desenat dintotdeaua. In pauze le desenam colegilor personajele din desene animate de la momentul respectiv. Asta faceam toata ziua. M-am gandit ca asta e calea usoara. M-am gandit ca daca eu am desenat toata viata mea, pentru admiterea la arhitectura trebuia sa desenez, deci, trebuia sa fie simplu. Nu a fost asa. E o facultate grea, solicitanta”, spune Monica.

Sursa: Ana Georgescu

Daruri pentru ea: 7 idei de...

Cea mai frumoasa meserie din lume

Pentru intrarea la facultate a facut pregatire la desen si matematica. Dupa sase ani si alti ani de experienta, Monica spune ca are cea mai frumoasa meserie din lume.

De 10 ani are o firma mica de proiectare cu care activeaza in zona industriala: centre comerciale, hypermarketuri si centre logistice. Cum programele cu care lucreaza nu ii permit sa isi puna in aplicare creativitatea, a decis sa o exprime altfel, prin bijuterie: „Nu pot sa spun ca in activitatea mea de baza este loc de creativitate, date fiind programele pe care lucrez acum. Si atunci, probabil ca simteam nevoia sa ma mai exprim putin. Asa am ajuns la bijuterie”.

In 2012 a cumparat niste sarme si a inceput sa le indoaie. Apoi a participat la Noaptea alba a creatorilor si designerilor de produs, proiect realizat de echipa Asociatiei Atelierul de Creatie, la o demonstratie facuta de David Sandu, cel mai cunoscut designer roman de bijuterie contemporana, care are si singura scoala de bijuterie contemporana din Romania: Assamblage.

La atelier si-a dat seama ca ceea ce facea era limitat si si-a dorit sa faca mai mult. Asa ca, in 2013 a facut primul modul de initiere in tainele bijuteriei la Assamblage. I-a placut, dar lucrarile de constructii incepeau sa creasca in acea perioada, asa ca si-a vazut in continuare de proiectele de arhitectura, iar pe la jumatatea anului 2016 s-a apuc sa aplice ce a invatat la cursuri.

Citeste si:
Trei tineri romani s-au intors acasa pentru a proiecta nave la Galati
GLO Marine, povestea...

Monica nu crede ca a ajuns inca la nivelul de „afacere”, dar vrea ca anul acesta sa faca un plan de business si sa consolideze o afacere: „Nu i-as spune afacere in momentul asta, pentru ca este proiectul meu de suflet. Nu as putea sa ma las nici de asta, pentru ca imi place extraordinar de tare, dar nici nu pot sa spun ca e un business. O fac din pasiune, cat pot eu de bine”.

Participarea la targuri

Monica participa la targuri nationale si internationale, unde interactiunea cu oamenii din aceeasi sfera o ajuta sa se pozitioneze pe piata, in contextul in care ea vine dintr-un alt domeniu. Targurile o ajuta, de asemenea, si cu vanzarea.

Pana acum a participat la targul international de bijuterie contemporana AUTOR si la targul de design contemporan V for Vintage. Bijuteriile ei sunt expuse la galeria Galateca si au mai fost prezentate la Milano, in timpul expozitie de bijuterie din cadrul Milano Fashion Week. Peste doua saptamani, bijuteriile vor fi expuse la o galerie in cadrul Milano Design Week.

Citeste si:
Averile candidatilor la europarlamentare: terenuri, case si bijuterii
Averile candidatilor la...

Feedbackul de la targurile de design au facut-o sa vrea sa isi faca o linie de business separata de activitatea ei de baza pentru bijuteriile „colturoase si contondente, dar, culmea, feminine”, dupa cum le descrie.

Produsele ei sunt vandute pe platformele Breslo si Etsy, pentru ca Monica nu are timp sa se ocupe sa vanda produse pe propriul site. „Sunt sigura ca pentru a vinde online trebuie sa fii foarte activ, iar eu nu apuc sa fac. Stiu care e teoria, ce ar trebui sa postez, cand sa postez, la ce ora, dar nu am cand sa fac chestia asta. Marketingul meu inseamna participarea la targuri”, povesteste Monica.

In primul an, in perioada 2016-2017, Monica a cumparat mai multe echipamente si materiale, iar costurile au fost mai mari decat veniturile generate in urma confectionarii bijuteriilor. In prezent, proiectul a trecut pe profit, in contextul in care Monica a terminat de cumparat echipamente si raman investitiile in materiale.

Monica a incercat sa vanda si pe eMAG, prin intermediul platformei Deschide Romania, dedicata producatorilor locali, dar a fost o “experienta nefericita”.

„Ma asteptam ca eMAG, definitia businessului online in Romania, totul sa mearga brici, dar nu mergea nimic. Voiam sa listez un produs si nu puteam. Am stat odata 7 ore ca sa inregistrez 7 produse. Am renuntat si in continuare primesc mailuri legate de perioadele de vanzari, de perioadele de varf in care trebuie sa postezi produse noi ca sa te vada lumea, desi am renuntat la contract de aproape un an. Nu se acceptau fotografii cu umbre, trebuiau sa fie pe un fundal alb. Nu imi acceptau imaginile. Mi-au incarcat produsele, intr-un final, cu pozele cu umbre sterse in Photoshop intr-un mod foarte stangaci si atunci am zis ca renunt”, explica Monica.

Povestea (ne)romantata a businessului

Intre jobul de arhitect si jobul de mama, Monica vrea sa isi gaseasca timp sa ridice afacerea cu bijuterii, cate putin in timpul saptamanii si poate mai mult in weekend, cand nu suna telefonul.

„Eu, practic, nu am timp de odihna, nu am weekenduri, nu am vacante. Asta, apropo de cum vede lumea din afara businessul-ului. Povestea romantata este ca daca ai tu businessul tau, te urci in masina si te duci in Vama ca nu ai de dat socoteala nimanui. In realitatea, da, probabil ca daca tii neaparat, poti sa te urci in masina si sa te duci in Vama, dar si acolo stai numai cu laptopul in brate, cu telefonul in mana, te suna unii, te suna altii si nu prea ai timp. Dar nu m-as plange de asta, pentru ca imi place ce fac. Nu ma simt chinuita pentru faptul ca nu am timp liber. E alegerea mea sa trag de timpul meu astfel incat sa le fac pe toate”, spune Monica.

Sursa foto: Monica Iacovenco

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Meli Melo, magazine in franciza in 9 orase pana in 2022