Starfish Events are in spate doi tineri fosti colegi de facultate pasionati de HR si organizarea de evenimente pentru companii. Au crescut business-ul de la zero si, dupa ce au rezolvat anumite divergente de idei, sunt pregatiti sa atinga venituri de 350.000 de euro anul acesta. “Ca antreprenor, partea de autoeducare este critica, iar acumularea de noi abilitati, vitala!”, considera Horia Codrean, unul dintre antreprenorii din spatele Starfish Events.

Horia este unul dintre cursantii Academiei Mintilor Creative, programul de educatie financiara si antreprenoriala UniCredit Bank in care antreprenorii creativi aflati la inceput de drum primesc sfaturi si know-how de la numerosi mentori, pe diverse aspecte esentiale ale afacerii lor.

Stafish Events a fost lansata de Horia Codrean si Elena Marineci, 33 de ani amandoi, fosti colegi de facultate.

El a terminat Facultatea de Sociologie iar Elena Facultatea de Psihologie, ambele in cadrul Universitatii din Bucuresti.

Ideea a aparut cam prin 2009-2010, cand Elena venea din lumea trainingului iar Horia din a consultantei de HR.

“Proiectul s-a numit initial Life After Work si urmarea sa ofere oamenilor alternative educative de a-si petrece timpul de dupa birou, sub forma workshopurilor. Inca de la inceput, din anul 2011, am avut ca abordare formele de invatare facilitate prin joc, ceea ce mai tarziu ne-am dat seama ca se numeste ‘gamification’.

Tot de la inceput, ne-am dat seama ca nu este in interesul nostru partea de servicii B2C, asa ca am trecut la a furniza aceleasi programe catre companii, sub forma team-building-urilor si workshop-urilor. Din anul 2012 suntem reprezentantii in Europa ai The Go Game US, companie care ofera, prin intermediul mai multor aplicatii, servicii de teambuilding si evenimente. In anul 2015, dupa ce ne-am dat seama ca numele nu mai este reprezentativ pentru specificul business-ului, ne-am rebranduit in Starfish Events”, spune Horia.

Care au fost principalele provocari la inceput de drum si cum le-au depasit?

La inceput, principalele provocari au fost la nivel de aliniere intre cei doi, ca parteneri. Viziunea fiecaruia, desi similara, nu era exact aceeasi. “Odata ce am constientizat si agreat o viziune comuna, a fost mult mai usor. Am reusit sa facem asta discutand despre valorile proprii, despre misiunea personala si cum se regasesc ele in planul firmei.

O alta provocare a fost la nivel organizatoric. Ca antreprenor, partea de self-education este critica, iar acumularea de noi abiltiati vitale. Nu mai are sens sa spun ca, la inceput, nici unul din noi nu avea o idee foarte clara de ce inseamna un model de business, administrarea unui business, finante, diferenta dintre cashflow si profit”.

Ce ar schimba, daca ati putea, din punct de vedere legislativ/mediu de afaceri din Romania pentru a usura procesele antreprenoriale?

In primul rand, Horia crede ca ar fi importante orice proiecte de sustinere a mediului de afaceri in Romania si mai ales a tinerilor antreprenori.

“Cred ca, inainte de toate, este importanta educatia antreprenoriala, care poate incepe devreme. Apoi, orice forma de scadere a birocratiei, de usurare fiscala este binevenita. Nu ma refer neaparat la scaderea taxelor, ci mai degraba la inlesnirea modului in care interactionezi cu organele statului, depui declaratii, iei registre, inregistrezi sau modifici acte oficiale ale firmelor, taxe salarizare”.

Cum reactioneaza atunci cand se lovesc (inevitabil) de un impas?

Atunci cand intra intr-un impas, incearca sa evalueze impactul sau/si eventualele oportunitati aparute din el, practic incearca sa vada ce optiuni au. In functie de natura impasului, se mai consulta si cu alti oameni, prieteni, experti, in functie de domeniu.

“Imi amintesc un principiu militar care, pe cat este de simplu si aparent redundant, pe atat mi se pare de util in situatii mai dificile. OODA este un ciclu decizional inventat de un anume John Boyd, colonel si strateg in armata SUA. OODA vine de la Observe, Orient, Decide and Act. Desi a fost aplicat initial in mediul militar, este un concept util si in Business. Eu personal, incerc sa trec prin acesti pasi atunci cand ma confrunt cu o situatie al carei raspuns nu il gasesc usor.

Intr-o nota mai glumeata, dar la fel de utila uneori, functioneaza si sintagma: lasa pe maine ce poti face azi, ca poate nu mai e nevoie sa faci deloc”, spune Horia Codrean, zambind.

Ce singura decizie foarte importanta ati luat, in legatura cu business-ul, in ultima perioada, care a dat rezultate mai bune decat te-ai fi asteptat initial?

Cea mai buna decizie a fost sa inceapa sa investeasca in marketing, mai specific in zona de online. “Desi vindem servicii, iar noi suntem o tara in care, cultural, business-urile de genul acesta se incheie pe baza de relatie, zona de online este in crestere si ne influenteaza si noua vanzarile.

Cred ca astazi este greu sa existi ca business fara o prezenta in online. Mai mult, aceasta prezenta trebuie sa livreze un continut relevant pentru publicul tinta si pe niste canale in trend, cum sunt acum imaginile si video-ul. O alta decizie buna a fost ideea de a investi in rebranding-ul facut acum 3 ani”, considera tanarul antreprenor.

Cat este “calcul matematic”/excel-uri etc. si cat este fler/intuitie in conducerea business-ului? Pe ce te bazezi, deseori, mai mult?

Desi nu mai sunt in faza de start-up, conducerea businessului este mereu ceva provocator. “Cred ca este o combinatie intre cele doua. Un business are scopul de a genera valoare, atat pentru clienti, cat si pentru proprietari, iar asta trece la un moment dat si prin calcule matematice. Cred in egala masura in planuirea financiara si intuitia”.

Pentru a isi putea contura si mai bine planurile de business si, in paralel, a evolua si a atrage mai multi clienti, Horia a participat la initiativa Academia Mintilor Creative. I-am intrebat care a fost principalul lucru invatat din cadrul proiectului si cum l-au implementat in afacere.

“Cred ca drumul antreprenorial este unul de invatare continua. Indiferent de nivel, cred ca mereu exista ceva de invatat intr-un context precum cel de la AMC. Pe langa informatiile tehnice, programul este si inspirational: faptul ca ai ocazia sa cunosti alte idei la inceput de drum dar si antreprenori mai experimentati, ofera un context de crestere foarte fain.

Mi-a placut mult atmosfera de la cursuri si workshopuri si din pauze. Cel mai pe gustul meu a fost cursul de fiscalitate si taxe, unde, desi stiam notiunile de baza, mereu este bine sa-ti aminteasca cineva de importanta lor”, spune Horia.

El estimeaza o cifra de afaceri de circa 350.000 de euro pe anul in curs, venituri provenite din evenimente si proiecte de consultanta. O parte din aceasta crestere se bazeaza pe lead-urile venite din ceea ce facem in online si prin site, pe langa vanzarile lor directe si clienti recurenti.

Ce urmeaza pentru business? Tinerii isi doresc sa mai creasca si sa reuseasca sa aiba o echipa care sa acopere toata tara, inclusiv zona Cluj-Timisoara si, evident, Iasiul.

“Fiindca suntem un model de retea organizationala, cu o echipa de baza mica si o retea de colaboratori, ne dorim destul de mult sa dezvoltam acest network si sa-l tinem aproape”.

Cum ti se pare business-ul celor doi? Te incurajam sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri