John Sculley a fost presedintele companiei PepsiCo, CEO-ul Apple si membru fondator al MetroPCS. In prezent, el este CMO al RxAdvance. Sub conducerea lui Sculley in anii 1970 si inceputul anilor ’80, cu ajutorul campaniilor de marketing, PepsiCo a ajuns aproape de cota de piata a The Coca-Cola. Mai tarziu, el a ajutat la dezvoltarea MetroPCS pana la o companie de 9 miliarde de dolari inainte de vanzarea sa catre T-Mobile. Apoi, in timpul celor 10 ani la Apple, Sculley sustine ca veniturile companiei au crescut cu mai mult de 1.000%.

In mai mult de cinci decenii in lumea afacerilor, Sculley a dezvoltat strategii de marketing si dezvoltare care au avut succes. Iata patru sfaturi de la Sculley care te pot ajuta sa-ti dezvolti ideea de afaceri, potrivit Entrepreneur.

Strategii cheie pentru dezvoltarea afacerii tale

1. Foloseste slabiciunile in avantajul tau

Sculley a fost responsabil de strategiile de marketing ale companiei PepsiCo in timpul “razboaielor cu Cola”.

“Coca-Cola era cel mai puternic brand din lume in acel moment. Ei detineau puterea - toata lumea ii privea ca pe un lider”, spune Sculley. Astfel, el stia ca daca oamenii ar vedea numele brandurilor unul langa celalalt, ar alege optiunea populara si anume Coca-Cola. Dar, atunci cand o serie de teste de gust au aratat ca oamenii prefera Pepsi, el a decis sa incurajeze oamenii sa gandeasca diferit despre industrie.

Campania care a urmat, numita “Pepsi Challenge”, a fost lansata in San Antonie, Texas. Au filmat cum oamenii alegeau care este Coca Cola si care este Pepsi dupa gust, sticlele neavand un ambalaj. “Cu cat mai mult Coca-Cola reclama campania noastra cu atat mai mult noi vindeam”, mai spune Sculley.

Citeste si:
Coca-Cola lanseaza un nou produs, Coca-Cola Specialty
Coca-Cola lanseaza un nou...

Fa o lista cu toate temerile pe care le ai atunci cand te gandesti ca ideea ta de afaceri nu va merge. Apoi gandeste-te bine cum sa le transformi in avantaje.

2. Fii capabil sa-ti explici ideea intr-un mod simplu

Cand Steve Jobs voia sa lanseze iPod-urile dupa aparatia MP3 player-ului, nu a intrebat consumatorii ce produs nou isi doresc. In schimb, el a spus publicului: “Acest dispozitiv mic si uimitor poate avea 1.000 de melodii si il poti tine in buzunar”.

“Poti sa intelegi cu adevarat ce face un lucru nou atunci cand ii poti explica si bunicii tale”, spune Sculley. Indiferent cat de complexa este ideea ta, trebuie sa fii in stare sa o explici pur si simplu oricui. Acest lucru te va ajuta nu doar sa vinzi produsul sau serviciul mai bine, ci si sa atragi oameni de calitate in echipa ta.

3. Investeste timpul necesar pentru lansarea unui produs

Cand a vrut sa lanseze primul computer Macintosh in 1984, Apple a intarziat mult. Sculley isi aduce aminte ca atunci cand un inginer i-a prezentat lui Jobs placa de baza a computerului inainte de evenimentul de lansare, acesta a refuzat-o din cauza aspectului. Inginerul ii spunea lui Jobs ca nimeni nu o sa o vada, dar Jobs i-a spus “eu o sa stiu”. Astfel, placa de baza a fost reproiectata intr-un exemplu clasic, “fara compromisuri”.

Citeste si:
Vara profiturilor pe piata racoritoarelor, care ajunge la 6,5 mld. lei
Vara profiturilor pe piata...

Sa crezi in produsul tau pe care l-ai gandit de la bun inceput, poate insemna cheia succesului in antreprenoriat. “Cele mai mari companii se concentreaza pe client chiar de la bun inceput”, sustine Sculley.

4. Sa tii cont ca puterea s-a mutat de la producatori la oameni

Sculley sustine ca creatorii de produse sau servicii cu cele mai multe resurse obtin adesea cele mai inalte niveluri de succes. El isi aminteste ca atunci cand PepsiCo a creat Mountain Dew, dezvoltarea strategiei de marketing a durat 7 ani. “Nimeni nu va construi un brand asemenator astazi”, spune el. Puterea a trecut de la producatori la consumatori, in special prin puterea influencerilor care impartasesc opiniile sale in social media. “Ne confruntam cu cea mai uimitoare schimbare in marketing de cand a fost creata aceasta pentru prima data”, adauga Sculley.

Atunci cand iti dezvolti ideea de afaceri nu te gandi doar la produs sau serviciu, gandeste-te la experienta in ansamblu. Ideea conform careia consumatorii apreciaza brandurile care ofera o experienta unica este adevarata, daca ne uitam ca produsele personalizate genereaza venituri din ce in ce mai mari. Promovand o experienta unica, Sculley sustine ca poti construi un brand profitabil fara a cheltui prea multi bani pe publicitate.

Citeste si:
Apple, venituri in scadere, dar peste asteptarile analistilor
Apple, venituri de 58 de...

Sursa foto: Shutterstock / Drop of Light

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Romanii care lucreaza in marketing, cele mai mici salarii din regiune