Scoala. O asociezi cu tineretea, colegialitatea, profa de chimie in fata careia ramaneai smirna, pauzele de 5 minute in care nu aveai timp de nimic. Unii o asociaza, insa, cu primii pasi spre antreprenoriat, cu primele idei care ti-au venit la “ora de info”, alaturi de alt coleg tocilar, ca tine. La 100 de ani de Romania, wall-street.ro, alaturi de Start-up.ro, au lansat platforma InainteLaScoala.ro, unde antreprenori, investitori si manageri povestesc amintiri din scoala, oferind, de asemenea, sfaturi pentru un invatamant mai eficient.

Romania este, din pacate, in impas – bugetul alocat educatiei este cel mai mic din Uniunea Europeana raportat la PIB, manualele unice au intors si mai mult in trecut sistemul educational, iar ministrii schimbati pe banda rulanta de PSD nu fac nimic bun. Guvernul, in ciuda promisiunilor din campanie, nu construieste scoli, iar multi dintre tinerii premianti parasesc, astfel, tara. Exista, insa, sperante, asa cum spun cei intervievati de noi, o speranta inca umbrita, din pacate, de multiplele deficiente din sistem.

Bogdan Putinica: E nevoie de o viziune pe termen lung

Bogdan Putinica este antreprenor si manager. Este vicepresedinte global senior al ENEA, o companie de software importanta, dar a inceput initial ca un antreprenor. Despre experienta lui in scoala, ne-a vorbit in cadrul proiectului "Inainte la Scoala".

Unul dintre cele mai frumoase momente din scoala a fost acela cand a aparut primul laborator de informatica in liceu, format din 4 calculatoare legate in retea. Era atat de solicitat si de popular, incat devenise vedeta liceului. Mai putin placut a fost faptul ca avea o politica de stocare destul de restrictiva: vineri seara se stergeau toate programele la care lucrasem in timpul saptamanii, din lipsa de spatiu. Asa ca impreuna cu un prieten, am scris un mic hack care ocolea aceste restrictii, dar doar ca o gluma afisata pe ecranul calculatorului, speriind astfel personalul administrativ. A iesit un mic scandal cu directorul liceului, care a venit in clasa sa ne urecheze, pana cand a aflat ca e doar o gluma misterioasa.

Tot Bogdan Putinica spune ca nu putem prelua un sistem educational dintr-o alta tara si sa-l aplicam pur si simplu fara sa il adaptam contextului romanesc, pentru ca este foarte clar ca nu va functiona. E ca intr-un plan de afaceri: daca preiei modelul unui business care vinde pantofi de sport si vrei sa il aplici pe un business care vinde pantofi eleganti sau cizme, poti prelua o serie de lucruri dar daca nu aplici regula adaptarii sau regula intelegerii clientului tau sau a produsului, risti sa esuezi.

Iar aici sunt multe de spus, ne dorim copii creativi sau performanti, copii buni la calcule sau toate cele enumerate; plus ne dorim ca acestia sa ajunga persoane care cred in diversitate, care au informatii de la scoala, dar care sunt autonomi si stiu sa le foloseasca, persoane cu spirit critic, care stiu ce inseamna valorile, inteleg si incurajeaza egalitatea intre sexe si se integreaza intr-o societate care este in continua schimbare.
In momentul de fata cred ca Romania are nevoie de o viziune privind educatia pentru urmatorii 30 de ani, o viziunea privind modelul de cetatean pe care ni-l dorim si mai apoi e nevoie sa fie trasate obiective, iar politicile publice sa fie bazate pe evidente, pe studii si foresight.

Fost ministru, rector: Birocratia toceste creativitatea profesorilor

Mircea Dumitru, fost Ministru al Educatiei sub Guvernul Ciolos si rector al Universitatii din Bucuresti, considera ca birocratia toceste atat creativitatea profesorilor, cat si dorinta de a comunica cu elevii.

“Cand esti elev nu le percepi la fel. Nu exista insa, un an scolar, un 15 septembrie, generic si simbolic vorbind, in care sa ajungi la scoala si sa nu ai manuale. Manualele erau pe banca la 15 septembrie. Nu tin minte niciodata ca acele cladiri in care am fost elev la Craiova sau la Bucuresti sa fi avut probleme foarte grave. E adevarat ca am invatat in orase foarte mari, la Craiova si la Bucuresti. Ce se intampla in mediul rural in 1960-1970 e o chestiune istorica. Insa nu aveam perceptia pe care astazi, din pacate, o au si elevii mici, a unui sistem care este extrem de ineficient si care le creeaza si o stare de disconfort psihologic de foarte multe ori. Si elevii resimt, ca oamenii maturi, ca ceva nu este in ordine in scoala romaneasca. Chestiunea asta nu o sesizam eu ca elev, in calitate de copil, adolescent in anii '60, '70”.

El remarca probleme mari in sistemul de invatamant. “Remarcam urmatorul lucru: ca manualele acestea unice care au fost publicate foarte tarziu au greseli, nu numai suparatoare, ci absolut rusinoase. Remarcam ca numarul cladirilor care nu au avize sanitare, avize epidemiologice, nu a scazut deloc de la un an la altul. Nu exista un progres real. Problema masteratului didactic a ramas la fel, in suspensie. Deci, exact aceleasi probleme pe care le semnalam in 2016, cand eram la Ministerul Educatiei. Problemele au ramas in continuare. Unele dintre ele chiar s-au adancit, nu au fost nici macar ameliorate”.

“In primul rand, e o nevoie foarte mare, recunoscuta si constientizata de catre profesori, de catre reprezentantii oficiali ai institutiei si de catre parinti, de schimbare. Pe de alta parte, e o incredibil de puternica inertie a sistemului si o lupta cu dificultatile acestui sistem de foarte multe ori ineficient si o frustrare pe care o avem toti cei care slujim sistemul de educatie ca scoala nu se poate moderniza si nu poate sa progreseze mai repede, asa cum ar trebui sa o faca si cum ar merita toti elevii din aceasta tara”.

Mona Nicolici, Petrom: In invatamant nu se mai dezvolta creativitatea

Dupa o cariera in jurnalism, Mona Nicolici a renuntat la televiziune si a plecat la o multinationala. Nu inainte de a bifa aproape 2 ani in functia de consilier al Ministrului Economiei. Si-a gasit menirea in cadrul OMV Petrom, acolo unde lucreaza de mai bine de 12 ani, conducand departamentul de sustenabilitate al OMV Petrom unde coordoneaza proiectele de responsabilitate sociala ale companiei.

Cum ar fi un profesor ideal?

Nu stiu daca exista profesorul ideal, spune ea, dar profesorul pe care eu mi-as dori sa il vad in scoala romaneasca este profesorul care pune in centrul atentiei lui elevul si care are dorinta si placerea sa inteleaga si sa asculte fiecare copil in parte. Sa inteleaga de ce un elev performeaza si altul nu, sa stea de vorba si sa il cunoasca, sa ii inţeleaga personalitatea si problemele pe care le are. Sa incerce sa ii fie prieten. Stiu ca sunt foarte multi profesori care spun ca nu sunt platiti pentru asta. Eu cred ca, in esenta, profesia de dascal include acest aspect. Nu ai cum sa predai unui elev sau unei clase fara sa empatizezi cu ei. Ei nu au cum sa inteleaga de la tine, sa fie atenti sau sa te urmeze daca nu te simt alaturi de ei in orice moment. Eu intotdeauna spun ca suntem unici, fiecare cu talentul lui. Macar atat ar trebui sa faca profesorul: sa descopere in fiecare copil talentul pe care il are si care poate sa il duca pe un drum bun in viata.

Profesorul pe care eu mi l-as dori este cel care poate sa ii ajute pe copii sa invete din placere si sa incerce sa iasa din programa scolara astfel incat sa stie sa se descurce in viata. Pana la urma, eu am facut o facultate de instalatii, o facultate tehnica, am intrat in televiziune, am facut apoi un master in comunicare, am lucrat intr-un minister si acum lucrez intr-o companie de petrol si gaze. Orice lucru poate fi invatat. Orice domeniu poate fi inteles. Trebuie sa fii invatat sa inveti. Asta cred ca trebuie sa te mai invete scoala: sa te descurci in viata. Avem copii olimpici, foarte bine pregatiti pe un anumit domeniu, dar care in momentul in care ies in lume nu stiu sa comunice, sa isi sustina un punct de vedere, nu au curaj, sunt foarte emotivi, nu stiu sa faca legatura intre domeniul respectiv si viata reala. Si asta este un alt lucru extrem de important care trebuie sa se faca in scoala: legatura intre materia pe care o preda profesorul si realitatea in care traim, astfel incat elevul sa poata vedea aplicabilitatea in viata reala. Cu siguranta tot ce este predat la scoala are o aplicabilitate in viata reala.

Din pacate, Mona Nicolici considera ca, in sistemul actual de invatamant, nu se mai dezvolta creativitatea, nimeni nu se uita sa vada ce talente au copiii nostri, ce abilitati au, sunt indrumati catre o profesie fara sa fie evaluaţi sau indrumaţi corect.

Vezi mai multe interviuri inedite pe InainteLaScoala.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri