Antreprenorul este un erou solitar, care vine cu o idee inovatoare, care schimba regulile jocului – acestea sunt cateva mituri prezentate, intr-o intalnire cu presa, de Nikolaus Franke, director al Institutului de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii din Viena, Austria. Profesorul explica care sunt cauzele aparitiei celor mai frecvent intalnite mituri despre antreprenori si spune de ce putine companii devin unicorni.

Antreprenorul este un erou solitar

Mark Zuckerberg si Elon Musk sunt cele mai auzite exemple de antreprenori. Priviti din afara, pare ca au luptat si continua sa lupte singuri cu tehnologia pentru a crea imperii.

„Intr-un fel, este de inteles, pentru ca povestile necesita un erou. Da, adesea, exista o persoana care genereaza toate evenimentele, dar aceasta nu reuseste sa faca nimic fara echipa. De obicei, start-up-urile nu sunt fondate de o singura persoana, ci de echipe. Daca intri intr-o afacere si spui ca vrei sa faci totul, pentru ca stii totul despre tehnologia folosita, stii cum sa vinzi, stii strategia si totul despre taxe, cel mai probabil vei parasi biroul in 30 de secunde, pentru ca nimeni nu poate sa acopere foarte bine toate aceste domenii. De obicei, o structura de doua persoane va fi responsabila de aspectele de business si alta de partea de tehnologie, de produs. Astfel, nu este munca unui erou, ci este un efort de echipa. Lumea il vede pe Steve Jobs si crede ca a facut totul cu iPhone, dar el a fost doar omul care a avut energia sa sustina lucrurile, sa adune o echipa, sa o motiveze si sa o conduca. Alte persoane au avut o importanta egala”, explica profesorul Nikolaus Franke.

O idee care schimba jocul

Premisa ca un antreprenor porneste un proiect cu o idee perfecta, care se va aplica in timp exact cum a fost gandita la inceput este gresita, pentru ca un plan sufera multe modificari pentru a avea succes.

„Exista acest mit ca fara o idee care schimba jocul nu poti incepe un business promitator. Este gresit. In cele mai mult cazuri, ideea initiala nu e ideea care trebuie sa aiba succes. Inevitabil, va fi modificata in timpul procesului. Uneori, succesul vine din alte parti. Ideea ca produsul este gata inca de la inceput este pur si simpla gresita. Exista foarte putine exceptii. Spre exemplu, Facebook a inceput diferit. Vestea buna e ca daca un antreprenor nu are o idee fantastica, ar putea deveni una buna”, spune Franke.

Antreprenorii sunt hipsteri si staruri rock

Munca unui antreprenor este, adesea, subevaluata, iar oamenii care ii privesc activitatea considera ca lucrurile sunt simple, iar efortul este redus. In realitatea, munca este asidua, iar timpul trebuie impartit astfel incat sa fie acoperite si evenimentele sociale, pentru a imbunatati, astfel, reteaua de contacte.

„Antreprenorii sunt hipsteri si staruri rock si au un stil de viata luxos. In cele mai multe cazuri, este gresit. Sa fii antreprenor este o meserie grea, implica mult mai multa munca. Motivul pentru care apare aceasta conceptie este ca antreprenorii au nevoie de o retea de contacte, au nevoie sa vorbeasca cu multi oameni, sa fie prezenti la diferite evenimente, in spatii de coworking, care, pentru observatorul naiv pare luxos. Antreprenoriatul este provocator si epuizant, dar, in acelasi timp, multi spun ca este recompensator. Studiile arata ca, in medie, antreprenorii sunt mai fericiti decat cei care nu sunt antreprenori, pentru ca decid pentru ei, nu experimenteaza sentimentul ca altii sa decida pentru ei”, sustine profesorul Franke.

Antreprenorii sunt interesati, mai presus de toate, de bani

Antreprenoriatul nu este calea prin care oamenii pot deveni bogati, asa ca acest mit poate fi demontat rapid.

„Antreprenorii sunt lacomi, sunt interesati doar de bani. Este aceasta principala motivatie pentru care oamenii devin antreprenori? Nu acesta este motivul, pentru ca stiu ca e putin probabil sa atinga bogatia adevarata. Este povestea unicornului: putini devin unicorni, majoritatea nu devin. Este adevarat ca singurul mod in care poti deveni foarte bogat este sa te casatoresti cu cineva care e bogat sau are parinti foarte bogati sau sa incepi ceva, o afacere. Ca angajat, este foarte putin probabil sa devii bogat. Oamenii devin antreprenori nu pentru a se imbogati, ci pentru ca nu vor sa primeasca sarcini de la altii, le place sa ia propriile decizii, sa lucreze independent, le place libertatea, se simt recompensati cand vad ce fac. Acestea sunt principalele motive evidentiate in sute de studii”, spune Franke.

Gradul de antreprenoriat este vizibil in numarul de start-up-uri

Cat de antreprenorial este un stat? Sau o economie? Depinde de numarul real de start-up-uri inovative care ar putea deveni unicorni, nu de numarul total de start-up-uri, fie ele brutarii sau spalatorii.

„Politicienii cred ca trebuie sa creasca numarul de afaceri nou-infiintate. Este un mit ca gradul de orientare antreprenoriala al unei economii este vizibil in numarul de start-up-uri, de firme nou-infiintate. Majoritatea firmelor sunt brutarii, restaurante, florarii. Avem nevoie de ele, este bine ca exista, dar, in acelasi timp, nu sunt un start-up in adevaratul sens al cuvantului. Austria are mai multi oameni care sunt proprii angajatori decat Statele Unite, dar nimeni nu spune ca Austria este mai antreprenoriala decat Statele Unite. De fapt, cele mai mari rate ale persoanelor care sunt proprii angajatori sunt in cateva state din Africa si alte cateva tari. Deci, nu este important numarul de firme infiintate. Ceea ce conteaza e numarul start-up-urilor reale, cu inovatie la centru si ambitii clare de crestere. Acestea sunt bilete de loterie pentru unicorni”, spune profesorul.

Inovatia implica posibilitatea esecului si riscuri mari pe care un antreprenor decide sa le asume. Astfel, o rata mare de supravietuire a start-up-urilor indica faptul ca riscul asumat de firme este redus.

„Saptamana trecuta am vorbit cu un politician care spunea ca nu avem atatea start-upuri ca Statele Unite, dar avem o rata de supravietuire de 80% dupa 5 ani. I-am spus ca este o veste proasta ca avem o rata de supravietuire atat de ridicata. Sugereaza ca gradul de inovare este foarte scazut. Companiile intr-adevar inovatoare au o rata mai mare de esec, ceea ce este dezamagitor pentru antreprenori, dar este inevitabil, este un indicator ca a fost asumat mai mult risc. Asadar, din perspectiva economica, trebuie sa fim multumiti de rata mare de esec, trebuie sa avem grija ca oamenii care cad sa nu ajunga prea jos. Este, de asemenea, necesar pentru a incuraja oamenii sa inceapa un proiect”, explica profesorul Nikolaus Franke.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri