Credem ca ai nevoie de o doza de optimism si motivatie pentru a lua, in final, calea antreprenoriatului si a-ti incepe propriul business. Asa ca am selectat cateva povesti de antreprenoriat frumoase, ale unor romani care au reusit sa renunte la frica de esec si de necunoscut si car iti pot fi o sursa de motivatie daca te gandesti sa pornesti o afacere.

Cupio - afacere cu cosmetice de peste 6,5 milioane euro

Cupio - afacere cu cosmetice de peste 6,5 milioane euroRaluca si Razvan Stefanescu, doi tineri din Timisoara, puneau bazele unei afaceri cu produse cosmetice in 2012, in Timisoara, in urma unei investitii de 10.000 de euro. Au inceput sa vanda online oje si lacuri de unghii importate din diverse tari. Cinci ani mai tarziu, Cupio a ajuns sa se extinda in mediul fizic cu 5 magazine, sa isi diversifice gama de produse si sa bifeze vanzari de 6,5 milioane euro.

Inainte de Cupio, Raluca, absolventa de stiinte economice, lucra in vanzari, la o multinationala, iar Razvan, cu studii de turism la baza, detinea un magazin intr-un complex din Timisoara. In 2012 s-au decis sa deschida un magazin online, intuind potentialul e-commerce-ului si dezvoltarea pe care urma sa o aiba. Au inceput sa comercializeze oje si lacuri pentru unghii; visul Ralucai era de a deschide magazine Cupio in mallurile din Romania, iar al lui Razvan – de a face Cupio un brand international si sa demonstreze ca si in Romania se poate face business.

Dupa doar un an de functionare pe piata romaneasca, Cupio numara 7 angajati, 3 magazine si o cifra de afaceri de 120.000 de euro. „Tot succesul pe care il avem astazi a presupus munca, implicare si sacrificii, inclusiv in viata personala, pentru ca am pierdut sirul zilelor in care am stat pana tarziu la birou. La inceput, cand echipa era formata doar din cateva persoane, stateam aproape zilnic peste program, de multe ori si pana la 1-2 noaptea. Ajungeam acasa, faceam un dus, dormeam cateva ore si, a doua zi dimineata, mergeam inapoi la lucru. Bucataria de acasa poate nu o foloseam chiar si o saptamana. Era la ordinea zilei sa comandam mancare la birou. Nici in ziua de azi nu este simplu si probabil nu va fi usor nici peste 10-20 de ani. In fiecare zi avem parte de provocari noi si decizii care contribuie la viitorul brandului”, spune Raluca.

Una dintre principalele provocari la inceputul Cupio a fost gasirea furnizorilor; in prezent produsele fiind importate de la 100 de parteneri din 15 tari din Europa, America de Nord si Asia. Daca in 2012 afacerea pornea doar cu produse pentru unghii, intre timp portofoliul Cupio a ajuns sa includa si produse de make-up, ingrijire personala si dotari pentru saloane.

Poti citi intreaga poveste Cupio AICI.

bigstep, afacerea cu incaltaminte pentru copii de 1,2 milioane euro

bigstep, afacerea cu incaltaminte pentru copii de 1,2 milioane euroPetrisor Vaida, un antreprenor din Cluj, a pus bazele unui business cu incaltaminte pentru copii dupa ce a devenit parinte si s-a confruntat cu o lipsa de astfel de produse . A pus bazele bigstep, magazin ce importa branduri de incaltaminte pentru copii si care a ajuns in 7 ani la afaceri de un milion de euro si o retea nationala de 5 magazine.

„Inspiratia de business a venit ca urmare a, probabil, uneia dintre cele mai importante schimbari din viata mea si am avut norocul sa ma lansez pe piata intr-un moment in care retailul abia incepea sa se dezvolte. Experienta mea profesionala a fost atunci dublata de tot ceea ce invatam eu insumi ca parinte, ceea ce m-a ajutat sa inteleg publicul nostru tinta. Pentru a ajunge aici, am invatat mult prin practica, iar atunci cand am simtit nevoia sa consolidez, am inceput un program de MBA care sa imi ofere structura necesara dezvoltarii si scalarii businessului”, povesteste Petrisor Vaida despre inceputurile businessului.

Ideea de a pune bazele unei afaceri cu incaltaminte pentru copii i-a venit in timpul unei vizite in strainatate, unde a descoperit un business asemanator, neacoperit la acel moment in Romania, in 2011, cand retailul se redefinea in centre comerciale, iar dinamica industriei nu corespunea neaparat cu cerintele furnizorilor cu care isi dorea antreprenorul sa colaboreze.

A lansat primul magazin bigstep in centrul comercial Polus (actual VIVO!) din Cluj Napoca, avand o suprafata de 147 metri patrati – mult prea mare pentru capacitatea de administrare si de mentinere a stocului in acel moment – in urma unei investitii de 120.000 de euro.

“Abia atunci, luand contact direct cu consumatorii nosti, am inceput sa le intelegem cu adevarat nevoile, precum si tendintele pietei, de la care am pornit cautarea producatorilor si marcilor care satisfaceau cel mai bine cererea”, spune antreprenorul.

Poti citi in continuare despre bigstep AICI.



Paradigma Film, afacere de productie video pornita de 3 jurnalisti

Paradigma Film, afacere de productie video pornita de 3 jurnalisti“De multe ori cand vorbim despre antreprenori, multi spun despre curaj. Dar, uneori, antreprenoriatul vine si dintr-o intamplare sau o nevoie. Nu neaparat o nevoie financiara sau una a pietei. Unii devin antreprenori din nevoia de a schimba ceva in viata lor”, spune Cristina Negraru, unul dintre fondatorii Paradigma Film. Alaturi de Denisa Morariu-Tamas si Cristian Tamas a pus bazele unei companii de productie video anul trecut, in care au ajuns sa investeasca pana la 20.000 de euro.

Inainte de a infiinta Paradigma, Cristina a lucrat timp de 9 ani in presa de business, a facut comunicare pentru mai multe proiecte culturale, precum Festivalul International de Teatru Independent Undercloud si a fost, pentru o scurta perioada de timp, consilier in Ministerul Economiei in timpul guvernului tehnocrat. Cristina si Denisa se cunosc inca din perioada facultatii, dar au inceput sa se gandeasca la un business impreuna dupa ce ambele au ramas insarcinate si le era tot mai dificil sa imparta viata de familie cu cariera.

In martie 2017, la nici trei luni de la infiintare, Paradigma Film castiga deja primele conturi. Initial, cei trei au pornit cu propriile echipamente si pe parcurs ce adaugau clienti la portofoliu cresteau si bugetele alocate pentru dezvoltare, astfel ca in aproape 2 ani au investit in jur de 20.000 de euro.

In prima jumatate a anului Paradigma Film a inregistrat o cifra de afaceri de 30.000 de euro, iar cei trei antreprenori estimeaza o crestere asemanatoare pentru finalul anlui, fara insa a depasi noua limita impusa pentru microintreprinderi. “Trecerea acestei limite ne-ar face sa trecem la TVA”, explica Denisa.

Care sunt cele mai mari provocari pentru un business precum Paradigma Film? Pe langa provocarile oricarui business, mai ales la inceput de drum, compania fondata de cei trei jurnalisti a avut pietre de incercare din zona financiara: cum faci sa rezisti cand banii pentru proiecte se incaseaza la mai multe luni dupa ce le-ai finalizat si cum iti obtii totusi banii pentru proiecte.

“Probabil ca in prezent in domeniul comunicarii in Romania cea mai mare provocare este incasarea banilor pe facturi. Ma refer atat de agentii pentru ca si ele isi obtin destul de greu banii de la clienti cat si la furnizori, companii ca noi, companii din presa sau din alte domenii. Pentru noi cel mai important lucru in acest moment este sa avem un flux constant de clienti astfel incat in aproximativ un an/un an si jumatate sa ne putem autosustine doar din aceasta activitate”, spune Denisa.

Citeste in continuare despre Paradigma Film AICI.



Una ca Luna, afacerea cu obiecte din ceramica

Una ca Luna, afacerea cu obiecte din ceramicaUna ca Luna este afacerea inceputa de Anca Vintila Dragu, dupa ce a renuntat la jobul de brand manager intr-o companie multinationala. A lasat in urma un loc de munca stabil pentru a se dedica picturii pe portelan, s-a inscris la Universitatea de Arte si, de curand, a terminat stagiul de rezidentiat la Centrul International de Ceramica din Danemarca.

Anca Vintila Dragu a studiat in cadrul Academiei de Studii Economice in Bucuresti si si-a dorit sa lucreze in marketing. In perioada 2001-2005, in timpul jobului de la Unilever a facut cursuri de marketing si comunicare in Polonia si Cehia si s-a specializat in market research in Anglia.

„Am inceput insa cu market research si apoi am trecut pe brand. Eram pasionata si mi s-a potrivit pentru ca puteam sa imi combin skill-urile de accounting si management cu cele creative. A fost o perioada frumoasa, in care m-am format si am invatat enorm. Trainingurile si stagiile in afara mi-au deschis orizonturile marketingului si am ajuns sa lucrez pentru branduri frumoase. Era o perioada de boom in care comunicarea se realiza la nivel local, cu filmari, campanii integrate, evenimente alternative, cu tot ce trebuie, am prins si inceputurile social media. Am facut si vazut cam tot ce se putea pana cand nu a mai fost asa interesant din punctul de vederea al libertatii de creatie si dezvoltarii locale”, povesteste Anca.

In paralel, a inceput sa picteze obiecte de portelan, sa creeze mici obiecte de ceramica, iar in anul 2013 s-a hotarat sa mearga la Universitatea Nationala de Arte (UNArte), pentru a studia ceramica. In 2018 a absolvit si Masterul in Arte la UNArte.

Brandul Una ca Luna a fost creat in 2012. Sub acest nume au fost expuse, in anii trecuti, canile, farfuriile, bolurile, paharele si colierele la multe targuri de profil precum RDW, Pop-up shop Bruxelles sau Made in Ro. Anul trecut, vanzarile au fost de aproape 95.000 de lei.

Citeste intreaga poveste Una ca Luna AICI.

Endea, afacerea cu sapunuri naturale livrate pe bicicleta

Endea, afacerea cu sapunuri naturale livrate pe bicicletaO chimista si un sociolog au inceput, in urma cu opt ani, un business cu sapunuri naturale, pe care au ajuns sa le livreze personal, in Timisoara si Oradea, cu bicicleta, pedaland, anul trecut, aproape 2.000 de kilometri. Inceputa cu bani putini, mica afacere de familie a crescut treptat si a castigat clienti fideli, ceea ce i-a determinat pe cei doi fondatori sa renunte la joburile lor si sa se implice in totalitate in propriul proiect.

Andreea si Razvan au absolvit Colegiul National „Emanuil Gojdu” din Oradea. Andreea a terminat Facultatea de Chimie din Timisoara, iar Razvan, Facultatea de Sociologie in acelasi oras. Au urmat diferite joburi, de la cele de inceput, prost platite, pana la joburile in mutinationale, bine platite, dar foarte stresante si consumatoare de timp. Au renuntat la locurile lor de munca si s-au devotat afacerii Endea, numita dupa cum era alintata Andreea in copilarie.

Povestea micii afaceri a inceput sa se scrie in 2010, cand Andreea si Razvan au realizat ca piata sapunurilor nu se ridica la nivelul asteptarilor pe care le aveau si au inceput sa faca pentru ei si prieteni. Apropiatii i-au indemnat, apoi, sa se mobilizeze sa fabrice si pentru vanzare. Asa ca au inceput sa puna bazele afacerii, care a evoluat „destul de incet, dar sigur”, dupa cum povestesc antreprenorii: „Incet, pentru ca toate retetele le-am repetat pana la perfectiune inainte de a le da drumul pe piata si sigur, pentru ca un client odata castigat nu s-a prea intamplat sa il mai pierdem”.

Aspectul unic al afacerii Endea este livrarea produselor pe bicicleta. In prezent, doar Razvan livreaza pe doua roti, dar in toamna au cumparat o bicicleta tandem pe care vor livra impreuna.

„Intotdeuna livram cu bicicleta. Tocmai in aceasta perioada incercam sa ne extindem acest serviciu si pe raza municipiului Cluj Napoca. In 2018 estimam ca am parcurs numai pentru livrarile din Oradea si Timisoara o distanta de aproximativ 2.000 de km. Daca am fi facut aceste livrari cu o masina mica cu emisii mici de CO2 am fi poluat atmosfera cu aproape 300 de kg de CO2. Ba mai mult, estimam ca in cei 8 ani de activitate am scutit planeta de o poluare de circa o tona si jumatate de CO2”, explica Razvan.

Afla ma multe despre afacerea Endea AICI. Sursa foto: Peshkova/Shutterstock