Iulia Stoica a dat Romania pe Anglia si a inceput, in timpul liber, sa prepare cosmetice naturale in bucataria de acasa, hobby pe care il monetizeaza de la finalul anului trecut si pe care vrea sa il transforme intr-o afacere profitabila. Despre primii pasi intr-un business, provocarile de inceput de drum si diferentele intre o afacere mica in Romania versus una de peste hotare, a povestit, intr-un interviu pentru wall-street.ro, fondatoarea companiei Mild & Wild.

Iulia Stoica a terminat Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, din cadrul Universitatii din Bucuresti. A urmat studii de master in comunicare corporativa, pentru care inca nu a luat diploma, pentru ca a ales sa plece in Statele Unite cu programul „Work and Travel”, iar apoi s-a mutat in Marea Britanie. Pentru ca a locuit in cateva state si mai multe orase in ultimii 5 ani, Iulia a avut si foarte multe joburi. In Romania a lucrat ca redactor colaborator, in customer service si in vanzari. In Statele Unite a lucrat in retail, iar in Marea Britanie cele mai lungi joburi le-a avut in recrutare si domeniul bancar.

Alte tari schimba perspectiva

Prima decizie de a pleca a implicat doar perioada verii, in Statele Unite, in timpul masterului. A urmat si a doua vara, iar experientele i-au schimbat viziunea despre viata in alta tara si a vrut sa mai incerce si altceva. La finalul lui 2015, Iulia a ales Marea Britanie pentru ca avea sanse mai mari de joburi bune cunoscand limba engleza, iar faptul ca partenerul ei se mutase in Marea Britanie, la momentul respectiv, a cantarit destul de mult.

In prezent, Iulia lucreaza full time ca database administrator & project assistant pentru o organizatie de caritate din Londra, iar in perioada aceasta pune bazele unui proiect care propune predarea cursurilor de preparare a produselor cosmetice in colegii din sud-vestul Londrei. „Pentru ca incep programul la 10:00 si il termin la 17:30, am un pic de timp dimineata si seara pentru mine, insa va trebui sa renunt la job sau sa imi gasesc ceva part time, cand va deveni prea obositor”, spune Iulia.

Interesul de a fabrica sapun si produse cosmetice a inceput in urma cu trei ani si jumatate, dupa ce a urmarit documentarul „It stinks”, despre substantele toxice din produsele cosmetice. A facut primul balsam de buze dupa o reteta de pe internet, pe care a perfectionat-o cu timpul, dupa ce a studiat retetele altor branduri. Apoi, a inceput sa faca sapun, bombe de baie si creme.

De la hobby la afacere

Pentru a transforma un hobby intr-o afacere profitabila este nevoie de timp, de un public care iti va cumpara constant produsele si de multa munca, care adesea nu se va incadra intr-un program de opt ore, ci ar putea incepe de dimineata si sa termine la miezul noptii.

„Cred ca drumul de la un hobby la o afacere profitabila conteaza foarte mult de natura hobbyului. De exemplu, hainele, accesoriile sau produsele de ornament sunt mai usor de pus pe piata pentru ca nu necesita teste sau avize. Cand vine vorba de mancare sau cosmetice, lucrurile se schimba, iar transformarea hobbyului in afacere dureaza mai mult cand se urmeaza toti pasii necesari pentru a respecta legislatia. Plus ca aceste avize costa, iar investitia initiala creste si ea, ceea ce ingreuneaza un pic drumul spre profit. Atunci cand faci produsele pentru public, trebuie sa iti aloci un an de zile pentru un produs in care sa testezi cum se comporta in anumite conditii si cum reactioneaza ingredientele intre ele de-a lungul timpului. O alta etapa importanta mi se pare definirea clara a publicului tinta, care face diferenta atunci cand vorbim de conversia in vanzari. Si, bineinteles, acceptarea faptului ca este o munca continuua, iar rabdarea este esentiala pana ajungi sa vezi rezultate vizibile”, explica Iulia.

Pe la finalul anului 2017 a aparut ideea de a monetiza acest hobby, insa primii pasi concreti catre acest demers i-am facut abia in 2018. Investitia initiala in afacerea Mild & Wild a fost undeva la 2.500-3.000 de lire, bani cu care s-au achizitionat ustensilele necesare, carti, cursuri, ingrediente, cutii de stocare, intocmirea documentatiei, containere, distilator, etichete, domeniu si hosting.

Prietenul ei s-a implicat in afacere, pe partea de creatie, precum logo, etichete si realizarea site-ului. „Mi-am implicat pana si parintii care au cultivat lavanda si trandafiri pentru extragerea uleiului esential si a apei florale. Si, cel mai probabil, cea mai mare investitie a fost timpul”, povesteste Iulia.

Anul trecut, timp de sase luni, Iulia a urmat un curs de antreprenoriat pentru a-si dezvolta planul de afaceri, cu scopul de a obtine fonduri europene sa isi deschida afacerea in Romania. „Dupa prima etapa de selectie proiectul nostru a fost notat cu cel mai mare punctaj, insa, dupa a doua etapa, a fost trimis pe lista de asteptare pentru ca afacerea era la nivel incipient. Dupa experienta aceasta a trebuit sa imi reanalizez planul de afaceri, ca sa imi dau seama daca chiar este ceva riscant, iar din noiembrie am reluat demersurile pentru a continua in UK. Primele vanzari au venit in decembrie, asa ca anul 2018 nu a fost foarte relevant din acest punct de vedere”, povesteste Iulia.

O afacere in Romania versus una in Marea Britanie

Atelierul ei este acasa, pentru ca legea din Marea Britanie permite manufacturarea produselor cosmetice in bucatarie, respectand anumite conditii de stocare si producere. Ingredientele le cumpara de la distribuitori din Marea Britanie si Franta si de la supermarket. Produsele sunt expuse online, pe site-ul pe care l-a deschis recent, www.mild-wild.eu, si pe mai multe platforme online precum eBay sau Etsy. Sapunurile realizate din ingrediente de origine vegetala au pretul de 4,99 lire, iar balsamurile de buze costa 4,49 lire. Bonul mediu este de 15 lire.

Pentru ca produsele cosmetice sa poata fi comercializate in Marea Britanie, trebuie sa respecte aceeasi legislatie ca in Uniunea Europeana: sa aiba un raport de siguranta, intocmit de un chimist certificat, sa fie notificate pe portalul Uniunii Europene si sa aiba anumite documente, incluzand retete si fise de produs, intocmite de o persoana care se declara responsabila pentru produse. Daca produsele contin apa, pe langa acestea, mai este nevoie si de teste microbiologice de laborator, pentru a verifica stabilitatea conservantului de-a lungul timpului. „Chiar daca toatea acestea dureaza destul de mult, partea buna este ca aici totul se face online, atat in ceea ce priveste aprobarea produselor, cat si inregistratea afacerii”, spune Iulia.

Planuri de viitor

Anul acesta, Iulia se concentreaza pe lansarea de noi produse care au o cerere destul de mare, astfel ca pe langa sapunuri si balsamuri de buze, va lansa si o crema pentru corp si maini si va lucra la un sampon solid si un balsam de par. „Consumatorii au devenit din ce in ce mai interesati de impactul pe care il au asupra mediului produsele pe care le folosesc, iar pe mine ma bucura acest lucru, pentru ca etica sta la baza brandului meu. Atat sapunurile, cat si balsamurile de buze, sunt facute din ingrediente 100% naturale, precum unturi de shea, cacao, uleiuri de migdale, jojoba sau avocado, aromate cu uleiuri esentiale”, spune Iulia.

In viitorul indepartat, planul Iuliei este de a colabora cu magazine de profil din Londra, pentru expunerea produselor si sa dezvolte in continuare mai multe tipuri de cosmetice. In viitorul si mai indepartat, ar vrea sa aiba propriul magazin cu produse Mild & Wild.

Sursa foto: Facebook Mild & Wild

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri