In Romania, industria de street food a avut o crestere spectaculoasa. In patru ani a ajuns la o cifra de afaceri de peste 15 milioane de euro, 50 de festivaluri si 350 de food truck-uri. Fenomenul a atras gurmanzi din toata tara si a creat o cultura a street food-ului. In weekend-ul 6-8 septembrie, la Romexpo, are loc cel mai mare festival de street food din Europa, The Carnival. Fata de anul trecut, organizatorii au dublat suprafata festivalului si numarul de scene, iar cele 60 de food truck-uri pline cu bunatati din 10 bucatarii internationale isi asteapta clientii.

Piata street food din Romania a inceput sa prinda contur prin anul 2016, atunci cand au aparut primele food truck-uri. Tot atunci s-a organizat si primul festival de street food, Bucharest Gourmet Festival.

"Prima editie, in iunie 2016, a adunat doar 10 food truck-uri, practic singurele care existau pe piata la vremea aceea. Industria s-a dezvoltat mult de atunci, iar acum vorbim de 350 de afaceri de acest tip. De la 3-4 festivaluri, in 2016, am ajuns acum la 50, iar industria a crescut de la 0 la peste 15 milioane de euro cifra de afaceri", a declarat Florin Itu, organizatorul The Carnival.

Chef Adrian Hadean spune ca piata bucatariilor mobile a crescut atat de repede, pentru ca este o zona de antreprenoriat, cu riscuri ceva mai mici, care le permite celor implicati sa experimenteze. "Intr-un an, daca esti foarte atent, poti sa inveti cum sa faci business cu mancare si de acolo te poti dezvolta. Poti sa deschizi un restaurant sau un bistro mai mic sau sa iti iei mai multe food truck-uri. Vehiculul asta care se numeste mancare este foarte mobil si trece repede de la un om la altul si ne ajuta sa legam relatii si sa invatam foarte multe despre noi", a precizat Adrian Hadean.

Acesta a mai spus ca romanii nu obisnuiesc sa mearga atat de des la restaurant nu pentru ca nu au bani, ci pentru ca nu sunt deschisi catre lucruri noi. "Iar un festival de street food contribuie la deschiderea catre diversitate si ne ajuta sa schimbam si sa gustam idei si sa fim mai relaxati", a adaugat Adrian Hadean.

Dezvoltarea industriei de street food a dus, in timp, si la schimbarea preferintele culinare ale consumatorilor. Daca la inceput burgerii dominau piata, acum au inceput sa apara si mancaruri din bucatariile etnice: indiana, mexicana, columbiana, italiana, americana, germana, japoneza. La The Carnival, preturile incep de la 7-8 lei si pot depasi 100 de lei pentru o portie de vita japoneza.

Cine sunt antreprenorii care au business-uri cu food truck

Povestile antreprenorilor care au investit in food truck-uri sunt diverse si fiecare si-a gasit inspiratia in surse diferite. "Unii au lucrat in strainatate si au venit in tara, unde si-au deschis food truck-uri. Altii au fost pasionati de bucataria din anumite zone. Avem un antreprenor care a studiat o regiune din Italia si si-a deschis food truck cu mancare din acea zona. Altii au fost inspirati de ce au vazut prin filme sau de ce au citit pe internet", a spus Florin Itu.

Multi dintre proprietarii food truck-urilor de azi si-au investit toate economiile in bucatarii mobile. Este si povestea Arrosticini, o afacere creata de trei tineri, un inginer constructor si doi lucratori in domeniul bancar, care si-au lasat joburile, iar acum colinda tara cu rulota lor in care vand frigarui de berbecut facute dupa o reteta din Abruzzo.

Gattini este un food truck care vinde paste si care apartine unor tineri care au lucrat pe vase de croaziera. Aceasta afacere i-a facut sa renunte la planul de a pleca definitiv din Romania. Asemanatoare este si povestea celor de la Duma’s Van, o rulota care vinde mancare mexicana. Ideea afacerii a venit in timp ce proprietarii se aflau in Miami, tot pe vremea cand lucrau pe un vas de croaziera si au vazut cat succes aveau food truck-urile din SUA. Au lasat totul in urma si au investit economiile intr-un food truck. Afacerea a inregistrat un succes rapid, asa ca proprietarii s-au gandit sa mai achizitioneze unul si asa a aparut Taco Mania by Duma’s Van.

Festivalurile de tip street food i-au ajutat pe proprietarii de food truck-uri sa obtina popularitate si vizibilitate, publicul avand ocazia sa guste preparate gourmet. In medie, investitia intr-un truck food se amortizeaza in 2-3 ani, ceea ce ii face pe proprietari fie sa vanda conceptul in sistem de franciza, fie sa infiinteze noi food truck-uri. Este si exemplul celor de la Meat Busters care au inceput cu un singur food truck in care vindeau sandvisuri cu pulled pork si au ajuns acum sa se extinda prin franciza la trei food truck-uri si doua locatii permanente in Timisoara si Cluj. Mai mult, anul acesta au deschis un truck cu un concept complet nou denumit Flameburgers by Meat Busters.

O poveste de succes este si cea a Smokin Pig un food truck care vinde burgeri si produse din porc. In timpul unui festival, proprietarilor le-a venit ideea sa deschida un al doilea food truck, de data aceasta cu fructe de mare si asa a luat fiinta truck-ul Drunken Squid.

Festivalurile genereaza 95% din veniturile afacerilor cu food truck

In Romania, business-ul cu food truck-uri functioneaza diferit de ceea ce se intampla in strainatate, unde antreprenorii s-au dezvoltat dupa modelul clasic, adica isi amplaseaza bucatariile mobile pe strada sau in zonele comerciale ori cu cladiri de birouri. In Romania, food truck-urile care vor sa stea pe strada au nevoie de autorizatii si avize de functionare, alimentare cu apa si energie electrica. Nu este simplu, dar nici complicat, insa, in Romania, veniturile business-urilor cu street food sunt generate de festivaluri.

"In Romania sunt peste 50 de festivaluri de street food, incepand cu sfarsitul lui martie si pana la sfarsitul lui octombrie. Evenimente sunt in fiecare weekeend, cel putin 2-3. Un festival de trei zile poate sa atraga si 100.000 de oameni. In cadrul acestor evenimente antreprenorii au expunere, iar calculele arata ca, in Romania, festivalurile genereaza 95% din business", a explicat Florin Itu.

La The Carnival, peste 80% dintre antreprenori sunt din Bucuresti, insa vin si din Constanta, Iasi, Cluj, Timisoara. "Am primit multe solicitari si de la straini, insa cu ei este mai greu de lucrat pentru ca trebuie sa isi fiscalizeze casele de marcat, sa obtina tot felul de autorizatii", a mai precizat organizatorul. Fata de editia din 2018, organizatorii au dublat suprafata festivalului si numarul de scene.

"In Romania, piata de street food incepe sa se maturizeze. Cu siguranta festivalurile vor fi cele care vor genera cea mai mare parte din profitul acestor afaceri, insa incep tot mai mult sa apara zone care gazduiesc semi-permanent aceste rulote, ceea ce le va permite proprietarilor sa aiba venituri si in extrasezon", a conchis Florin Itu, organizator The Carnival.

Citeste si: Maidan, un business pe roti nascut din pasiunea pentru comunitati si nostalgia copilariei la bloc

Sursa foto: The Carnival

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri