Pe Felix Blaga și Paul Harfaș îi leagă o frumoasă prietenie încă din timpul facultății, care mai târziu le-a dat curajul să facă primii pași în lumea plină de provocări, dar și de oportunități a antreprenoriatului. Cei doi conduc azi Octavic, un start-up fondat în Oradea care ajută fabricile să intre în industria 4.0 și să-și eficientizeze producția în sistem digital, nu cu pixul și hârtia cum încă se face în multe din companii.

„Ne-a venit ideea, practic, în 2013, când derulam un proiect pentru o companie care voia să știe cât durează să producă o anumită piesă. De aici am ajuns până la construirea unui sistem care livrează în timp real peste 50 de informații vitale procesului de producție, de la cele privind gradul de încărcare al utilajelor, până la durata de viață a componentelor și cauzele rebuturilor, totul pentru ca managerul de producție să poată `pilota` fabrica în mod inteligent, reducând astfel costurile si folosind la maxim capacitatea de producție pe care o are la dispoziție”, a declarat pentru wall-street.ro, Paul Harfas, cofondator Octavic.

Până să apară Octavic, inițial, cei doi antreprenori „s-au jucat” cu mai multe produse pe care le-au creat, de la proteze dentare digitale și până la softuri pentru mentenanța predictivă pentru vapoare. S-au oprit însă la ideea unui produs care să automatizeze managementul producției, fiind o idee mai rapid validată de piață, comparativ cu celelalte. Așa au ajuns azi să implementeze soluții care să ajute companiile și antreprenorii să-și eficientizeze producția.

Era o nevoie prea puțin acoperită, nu existau soluții viabile pentru îmbunătățirea proceselor din fabrici. E adevărat că, în ce privește dezvoltarea produsului, ne-a ajutat mult și fascinația pentru partea de producție, dar și istoricul personal și profesional al fiecăruia. Amândoi am fost în fabrici de la vârste fragede, părinții noștri lucrând în domeniu și am avut șansa să observăm interiorul unei fabrici, felul în care se desfășoară un proces de producție, ce probleme se întâmpină și cum se caută soluții.

Paul Harfas, cofondator Octavic

Paul Harfas si Felix Blaga, fondatori OctavicFoto: Felix Blaga (stânga) și Paul Harfas (dreapta), cofondatori Octavic, un start-up românesc care oferă soluții pentru digitalizarea producţiei din fabrici

Fascinația pentru industrie i-a dus mai departe, la o facultate de profil, din cadrul Universității de Vest Timișoara, loc în care s-au și întâlnit și împrietenit. Felix a studiat Automatică și Calculatoare, iar Paul a absolvit Facultatea de Electronică, iar după terminarea studiilor, ambii au avut joburi în industrie.

Ce i-a uimit încă de atunci a fost modul „tradițional” prin care inspectorii de calitate dintr-o companie notau pe caiete defectele descoperite, apoi cineva introducea datele într-un Excel. Datele ajungeau abia ulterior la conducere, iar până când informațiile respective urmau să fie folosite în mod real, treceau chiar și câteva săptămâni, povestesc cei doi tineri.

La noi în țară, înțelegerea și procesarea nevoii de a trece în etapa următoare, chiar și cea a scoaterii pixului și a hârtiei din hala de producție, e încă la început. Rata de adopție în alte țări din Europa se situează pe la 15%, în timp ce, în România, mai puțin de 5% din fabrici sunt digitalizate sau au inițiative serioase în această direcție – dintr-un total de aproximativ 2600 de unități de producție adresabile identificate.

-Paul Harfas, cofondator Octavic -

Din ușă în ușă, până la primul client

Paul și Felix s-au plimbat efectiv cu o foaie A4 în mână, cu produsul patentat de ei și au bătut la 20 de porți de fabrici până când, un producător din Oradea a avut curajul să testeze produsul lor, denumit „PET – Production Efficiency Tracker”.

Prototipul PET a fost conturat în 2015 și implementat în 2016, iar cinci ani mai târziu, produsul e utilizat de cele mai mari branduri din industria pharma și automotive din România, Danemarca, Ungaria și Italia.

„Tot în 2016 am înființat start-up-ul Octavic. Numele e o metaforă din muzică, unde să crești cu o octavă înseamnă să dublezi, și ne inspiră să țintim acest tip de dezvoltare “octavică”. PET e un produs original Octavic, dezvoltat de noi în contextual parteneriatelor încheiate cu universități din străinătate, care aduce features unice în piața de industry 4.0, adică cea a fabricilor inteligente și care e suficient de flexibil să se plieze pe orice tip de producție din orice industrie, indiferent de nivelul provocărilor întâlnite în proces”, a mai precizat Paul Harfas.

Sistemul a fost dezvoltat în Oradea, cu un angajat și cu o investiție de 250.000 de euro în calculatoare și personal. Investiția a fost recuperată în doi ani, iar pentru a accelera cererea, Octavic plănuiește ca în viitorul apropiat să atragă o finanțare de tip VC de 800.000 de euro. În prezent, Octavic funcționează cu opt angajați: trei persoane pe partea de dezvoltare produs, două persoane în vânzări, o persoana în marketing și alte două pe partea de customer service.

Companiile care apelează la produsul dezvoltat de Octavic sunt în principal din industria pharma, unde sistemul PET este folosit azi în fabricile de medicamente Zentiva, Gedeon Richter și LaborMed.

Cum automatizezi industriile rămase în urmă?

Paul Harfas a explicat cum funcționează concret PET – Production Efficiency Tracker. Produsul dezvoltat de compania sa e structurat pe patru paliere de acțiune:

  • Real-Time – care însumează tot ce vine în sprijinul transparenței în fabrică prin management vizual și alertare. Aici intră eliminarea timpilor de așteptare neproductivi pe fluxul de producție, reducerea timpilor de reacție și digitalizarea rapoartelor de producție
  • BigData / Analytics – aici e vorba despre KPI relevanți pentru fiecare departament, care să susțină acțiunile de îmbunătățire a proceselor, metrici, de la cei mai generali, cum ar fi producție, defecte, eficiența utilajelor, până la analize în detaliu a timpilor de reacție și rezolvare, a schimbărilor de produs sau a reconfigurărilor de linie.
  • Smart Production Scheduling - reprezintă un instrument de planificare menit să scoată echipa de planneri din faza Excel, să elimine eroarea umană și să scurteze timpul de reacție la schimbări de cerere sau replanificări pentru îmbunătățirea lead-time-ului și adaptarea permanentă la perturbațiile din producție. Face asta automat, folosind date din alte sisteme IT ale fabricii, dar și din palierele 1 și 2 ale sistemului Octavic.
  • AI / MachineLearning - este atunci „când introducem în sistem elemente specifice Deep AI, cu scopul de a veni în ajutorul omului în procesul de analiză și de a închide bucla de reacție de la monitorizarea datelor proceselor, la vizibilitate, informație și îmbunătățire proces”, spune Paul.

România e încă reticentă la adopția de tehnologie

Deși Octavic are în portofoliu companii mari, în România rămâne în continuare destul de dificil de modernizat producția din multe fabrici, din cauza reticenței managementului. De multe ori, digitalizarea e pusă pe seama altor departamente interne ca cel financiar, operațional sau chiar și cel de HR, un context confuz, de altfel care generează o rezistență majoră la schimbare din partea organizațiilor.

„Acolo unde marjele de profit sunt mici, fiecare mică îmbunătățire legată de modul de utilizare eficientă a capacității de producție se resimte. Reticența legată de adopție vine cel mai probabil din lipsa capitalului necesar pentru a demara un astfel de proiect și din lipsa timpului alocat pentru implementare”, a mai explicat cofondatorul Octavic.

Paul Harfas explică faptul că pentru perioada următoare, provocarea cea mai mare rămâne aceea a dificultății cu care proiectele de digitalizare se desfășoară în România, din cauza fricii de transparentizare a proceselor din hala de producție și a dificultății cu care se iau, în general deciziile în companii.

La aceasta se adaugă și lipsa persoanelor dedicate pentru optimizarea producției, unde ideal ar fi să fie desemnat un Chief Digitalization Officer în fiecare companie, mai spune Paul.

„O altă provocare pe care o întâmpinăm noi în piață este dificultatea, alambicarea procesului decizional din companie. Multe business-uri se împiedică chiar în organizarea internă și nu reușesc să izoleze persoane dedicate, responsabile cu partea de digitalizare. Lucrăm cu companii străine, unde există un rol determinat, clar, de Chief Digitalization Officer, care are în sarcină adopția de sisteme digitale pentru tot ce înseamnă, generic, fabrică. La noi, în schimb, ajunge să se ocupe, dacă se ajunge până acolo, un manager de producție sau un CFO încărcat cu alte sarcini curente - ceea ce duce la întârzieri, probleme în implementare și așa mai departe”, a mai explicat antreprenorul.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri