Femeile deținătoare de afaceri sunt un contribuitor economic important la nivel mondial. Potrivit Global Entrepreneurship Monitor (GEM), una din unsprezece (8,9%) femei este implicată în antreprenoriat. În România, între 28% și 34% din totalul antreprenorilor sunt femei. În ultimii ani, antreprenoriatului i se acordă o importanță semnificativă datorită impactului său vizibil în economie, prin generarea de locuri de muncă.

Odată cu evoluția paradigmei globale, antreprenoriatul feminin a ajuns în prim-plan, iar asta nu poate decât să ne bucure. Femeile care dețin afaceri continuă să demonstreze că pot dezvolta business-uri de succes.

Industria modei a evoluat semnificativ, în special în ultimii 20 de ani, peste tot în lume dar în special aici, în România, odată cu schimbările politice și sociale.

La nivel global, începând cu anii 1990, a apărut un nou concept de "modă de unică folosință" sau fast fashion care și-a pus amprenta puternic și la noi.

Antreprenorii din această industrie și-au asumat un risc considerabil și au depus un efort pe măsură pentru a lansa și a-și crește continuu afacerile. În paralel, competiția s-a mărit cu fiecare an care a trecut dar dorința de succes a antreprenorilor a fost prevalentă.

Povestea Irinei - fondatoarea DY Fashion (unul dintre cele mai mari magazine de haine online din România), împreună cu soțul ei, Dragoș, a început în acest context. Tineri, în căutare de oportunități pentru viitorul lor după terminarea studiilor, Irina și Dragoș au avut ideea de a porni o afacere în mediul online, care începea să se dezvolte.

După planificare și muncă asiduă care a implicat toate aspectele afacerii, între 2012 și 2015, au trecut la fapte, combinând pasiunile pe care le aveau. Irina, pasiunea pentru modă iar Dragoș pentru calculatoare, ambele fiind complementare. Ca urmare, în scurt timp a fost lansată afacerea DY Fashion - un produs al muncii și pasiunilor lor.

Pentru Irina, este mai mult decât o afacere - este un stil de viață, în care s-a implicat toată familia pe parcursul anilor, inclusiv fiica Irinei care a fost de multe ori sursa principală de inspirație pentru mama ei. Cu spirit de inițiativă și mult curaj, ea și-a motivat permanent colegii, familia DY Fashion, pentru a depăși provocările. A găsit permanent noi surse de inspirație și le-a transformat în oportunități.

Pasiunea motivează și este considerată un factor crucial în demararea și funcționarea unei afaceri dar antreprenoriatul este dificil în orice condiții, este un concept dinamic și nu există un singur factor care să poată fi atribuit succesului. Deci, la fel ca multe femei antreprenor, Irina a avut de înfruntat provocări multiple.

O afacere de acest fel implică multe paliere pe care trebuie să le ia în considerare - diversificarea continuă a gamei de produse, digitalizarea și adaptarea la cerințele actuale în materie de servicii online, precum și despre know-how în afaceri, inclusiv financiare, marketingul de promovare din spatele fiecărui produs, gestionarea resurselor umane.

Provocări majore

Cea mai mare provocare din ultimii ani a fost pandemia, din care Irina și Dragoș au învăţat multe lecții valoroase, în principal pe partea de management şi organizare.

În 2020, scăderea volumului de business a fost dramatică, de aproape 60%, iar per total, în cei doi ani pandemici, scăderea a fost de 30%. Valoarea medie a tranzacțiilor a scăzut, ceea ce a însemnat că oamenii au aşteptat reducerile şi au preferat să economisească.

Dacă o întrebi pe Irina ce i-a diferențiat de alte afaceri similare vor ieși la iveală mai multe aspecte.

Calitatea produselor - la care Irina nu a făcut rabat sau compromisuri, a fost esențială. Aceasta este principalul atribut care a atras clientele. Aproximativ 90% dintre articolele vândute pe site sunt fabricate în România, la un standard de calitate ridicat. Irina a insistat să realizeze ședințe foto profesionale, cu majoritatea articolelor, pentru a oferi clientelor o imagine clară a produselor disponibile și oferta completă. Colecțiile noi sunt adăugate săptămânal, pentru că clientele DY Fashion pe lângă calitate, caută și noutatea.

Cu timpul, afacerea a început să atragă un segment amplu de cliente, iar în prezent produsele DY Fashion se adresează tuturor categoriilor de vârstă.

Pentru 2022, Irina și soțul ei estimează o cifră de afaceri de 5 milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de 2021. În prezent, echipa Irinei este formată din 30 de angajaţi, iar portofoliul companiei include peste 25.000 de piese şi 4.000 de articole diferite. Anual, ei investesc peste 2 milioane de euro, cifră care include și investiţiile în promovare.

Clientele sunt preponderent femei, cu vârste cuprinse între 25 și 50 de ani, care chiar dacă vin din generații diferite, găsesc pe platforma DY Fashion produse care le satisfac gusturile și stilurile personale.

Rochiile sunt principalele produse vândute de DY Fashion, însă în ultimii 2 ani, odată cu provocările cu care ne-am confruntat toți, Irina a început să diversifice oferta, cu alte piese vestimentare de calitate, precum încălțăminte și accesorii. Această etapă va fi continuată și în viitor pentru a exploata dorințele și interesele clientelor.

Irina consideră că din garderoba unei femei nu ar trebui să lipsească rochiile, indiferent că sunt de ocazie, office sau de zi. Ea recomandă clientelor să poarte ce le place şi ce li se potriveşte, dar şi să comande doar de la magazine de încredere, care le oferă siguranţă şi calitate.

O noutate o reprezintă faptul că Irina și Dragoș au început să facă și producție proprie, nu numai să comercializeze hainele altor producători români.

Aceast fapt demonstrează receptivitate și adaptabilitate la cerințele pieței și adaugă noi capitole în povestea antreprenorială de succes a Irinei.

„Din 2021 am început să producem linia proprie, în colaborare cu designerul Irina Muşat, căreia îi suntem recunoscători că ne-a dat curajul să producem propriile colecţii. Am ales să externalizăm producţia şi în prezent colaborăm cu un atelier unde se regăseşte o echipă mică, de 16 oameni, dar foarte implicată. Ei realizează 1.300 de piese pe lună, în timp ce de la brandurile colaboratoare provin în jur de 14.000 de bucăți pe lună.¨ ne-a declarat Irina.

Avantajul în a avea propria linie vestimentară este că produsele pe care noi le facem se regăsesc doar pe platforma dyfashion.ro, continuă antreprenoarea. De altfel, strategia de business nu include listarea produselor proprii pe alte platforme online sau în diferite magazine offline, tocmai pentru a păstra caracterul de unicitate al brandului DY Fashion.

Cum arată viitorul?

Vânzarea pe alte piețe din regiune și extinderea cu magazine fizice sunt doar două dintre țintele pe termen lung ale antreprenoarei și a soțului ei. Iar odată cu extinderea în offline prin deschiderea de magazine fizice proprii în viitor, expunerea brandului va fi și mai mare.

Își doresc să deschidă magazine fizice în principalele orașe din România, de unde le vin și un număr mai mare de comenzi: București, Cluj, Brașov și Iași.

„Pe viitor, ne dorim să îmbunătățim propria linie de producție. Suntem deschiși la orice alte colaborări cu branduri noi românești. În prezent, colaborăm cu 12 branduri care ne furnizează ținute vestimentare, pe care le comercializăm online. 10% din totalul vânzărilor înseamnă propriul brand, intenția fiind ca, din toamnă, această pondere să crească la 20%.¨ ne spune Irina.

Investiția într-un showroom s-ar ridica la aproximativ 70.000 de euro, iar speranța Irinei este ca în următorii ani contextul să fie unul favorabil.

Un alt plan de viitor este intrarea pe alte piețe din regiune, cum ar fi Ungaria, Bulgaria, Cehia și Slovacia, țări unde online-ul este încă în plină expansiune.

Vânzările realizate anul trecut în online-ul românesc au reprezentat aproape jumătate din totalul realizat la nivelul țărilor din Europa de Est (România, Bulgaria, Albania, Ucraina și țările din fosta Iugoslavie, cu excepția Sloveniei, așa cum au fost grupate în European E-commerce Report 2022), estimat la 14 miliarde de euro.

Irina ne promite că va continua să caute noi provocări, să găsească noi produse și să satisfacă gusturile și exigențele femeilor din România în materie de modă. Să își adapteze afacerea odată cu apariția unor noi trenduri. Deși femeile sunt încă privite cu scepticism cînd se implică în afaceri tot mai complexe, Irina este convinsă că, cu ajutorul echipei DY Fashion, prin multă muncă și dedicare vor depăși orice obstacol. Împreună.

Dacă ești femeie și te gândești să-ți deschizi propriul business sau te întrebi cum poți să-l dezvolți pe cel pe care l-ai fondat deja, povestea Irinei te poate motiva să continui cu pasiune demersul tău. Reușita ține de curajul de a încerca și de voința de a continua până când reușești.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri