Pizza Hut este astazi cel mai mare lant de restaurante pizzerii din lume, cu peste 12.000 de restaurante si outlet-uri in 100 de tari din lumea intreaga. V-ati intrebat insa vreodata cum a inceput totul?
Pizza Hut a luat nastere in 1958, in oraselul Wichita, Kansas, la initiativa fratilor Dan si Frank Carney. Cand un prieten a sugerat ideea deschiderii unei pizzerii, pe atunci o raritate, cei doi au considerat ca ideea va avea success si au obtinut, cu ajutorul familiei, fonduri de 600 de dolari. Astfel, cei doi frati, impreuna cu partenerul John Bender, au deschis primul restaurant Pizza Hut intr-un spatiu restrans, pe 503 South Bluff in centrul Wichitei, folosind echipamente second-hand pentru producerea pizzelor.

Micul restaurant cu preparate pizza avea doar 25 de locuri. Fratii Carney isi doreau ca numele localului sa contina cuvantul “Pizza”, esenta afacerii lor, insa le mai trebuiau 3 litere…Deoarece cladirea in care au inchiriat spatiul arata mai mult ca o baraca (hut in limba engleza) i-au spus, simplu, Pizza Hut…si asa a ramas pana azi.

In noaptea deschiderii primei locatii, fratii Carney si Bender au oferit gratuit pizza trecatorilor pentru a incuraja interesul comunitatii fata de produsul lor. Un an mai tarziu, in 1959, Pizza Hut se lansa in toata regiunea Kansas, iar Dick Hassur devenea primul om care a deschis o franciza Pizza Hut in Topeka, Kansas.

In anii ’60 Pizza Hut a cunoscut o crestere exponentiala, in principal datorita marketing-ului agresiv a ideii unui restaurant in care se serveste exclusiv pizza. In 1962, fratii Carney au cumparat participatiile lui Bender in afacere, iar Robert Chisholm a devenit trezorierul companiei. In 1966, numarul francizelor Pizza Hut atinsese 145 de unitati, dovada a imensului success de care se bucura conceptul de restaurant-pizzerie. Fondatorii au considerat ca se impune stabilirea unui sediu central in Wichita pentru coordonarea afacerii in expansiune.

Doi ani mai tarziu, Pizza Hut a deschis o franciza in Canada. Cucerirea noilor teritorii a dus la fondarea asociatiei francizorilor Pizza Hut, International Pizza Hut Franchise Holders Association (IPHFHA), care urmarea achizitionarea a 40% din operatiile francizelor, mai exact 120 de locatii, si adaugarea acestora la cele sase outleturi detinute integral de Pizza Hut.

Procesul a decurs lent, datorita variatiilor sistemelor de contabilitate utilizate de diversi francizori. Au fost necesare opt luni pentru a se crea un sistem operational unic, timp in care vanzarile si profiturile aferente au inceput sa scada.

La inceputul anilor ’70, Frank Carney a decis ca politica afacerii de a se baza pe statisticile din raporturile anuale ale companiei pentru a-si trasa strategia este total inadecvata: se impunea un plan dezvoltat pe termen lung.

In 1972, Frank Carney analiza greselile din trecut, admitand ca pierderea controlului operational le-a oferit oportunitatea de a sesiza la timp modificarile care se impuneau si mai ales faptul ca, inainte de toate, afacerile trebuie sa aiba un plan bine definit. Astfel Pizza Hut incepea sa se concentreze pe o strategie coorporativa. Mai tarziu, alegerea s-a dovedit extrem de inspirata, convingand gigantul PepsiCo ca achizitia lantului Pizza Hut merita sa fie luata in considerare.

Prioritatea strategiei corporative avea sa fie insa cresterea vanzarilor si profitului companiei pe termen lung, urmata de consolidarea bazei financiare pentru finantari ulterioare ale fenomenului Pizza Hut. Bineinteles, expansiunea pe pietele emergente a fost si ea luata in calcul. Pana in 1972, Pizza Hut detinea 1.000 restaurante in Statele Unite, dar deschiderea spre Canada avea sa fie doar inceputul.

Anii ’70 au surprins noi locatii Pizza Hut in Munich, Germania si Sidney, Australia. In 1970, al 500-lea restaurant isi facea debutul in Nashville, Tennesee. A urmat achizitionarea a 80% din compania Ready Italy, producator al crocantei cruste pentru pizza, si formarea unui joint-venture, Sunflower Food Processors, cu Sunflower Beef. Ca rezultat, in acelasi an, meniurile din restaurantele Pizza Hut ofereau, pe langa delicioasa pizza “Thin’n Crispy”, o varietate de sandwich-uri.

In 1971 Pizza Hut a devenit, oficial, cel mai mare lant de pizzerii din lume, cu vanzari record si un total de peste 1.000 de locatii. Pentru prima data, Pizza Hut aducea venituri de un milion de dolari pe saptamana numai pe piata americana.

Prima schimbare majora din istoria afacerii s-a produs in 1972 cand Pizza Hut a devenit o companie publica, fiind listata la bursa New York Stock Exchange (NYSE) si cunoscand o crestere nemaivazuta pana atunci. 410.000 de actiuni comune au fost oferite atunci publicului.

Compania s-a extins prin achizitionarea a trei divizii de restaurante: Taco Kid, Next Door si Flaming Steer. Pizza Hut a cumparat si Franchise Services, un furnizor pentru restaurante si J&G Food Company, distribuitor de alimente, adaugand un al doilea centru de distributie in Peoria, Illinois.

1973 a fost anul in care Pizza Hut s-a extins international, din Marea Britanie (Islington, London) pana in Japonia. In mai putin de trei ani, compania detinea peste 100 de locatii in afara Statelor Unite si o retea de 2.000 de francize. Al 2.000-lea restaurant s-a deschis in Independence, Missouri.

Brandul Pizza Hut a stabilit un concept unic de design a restaurantelor sale, pornind de la logo-ul bine realizat al companiei. Locatiile cu acoperis neaparat rosu trebuiau sa se inscrie in standardele impuse, intre 35 si 65 de metri si sa fie construite din caramida distinctiva. Fiecare restaurant avea intre 60 si 120 de locuri.

Un rol esential l-a jucat, in aceasta perioada, publicitatea. Campaniile nationale si locale au sporit odata cu dezvoltarea lantului de restaurante, cheltuielile cu publicitatea majorandu-se de la 942.000 de dolari in 1972 la 3,17 milioane de dolari in 1974.

In 1977, Pizza Hut a devenit una din diviziile producatorului global de bauturi carbonatate PepsiCo, vanzarile in acel an atingand 436 de milioane de dolari. Pizza Hut a investit 10 milioane de dolari in noul sediu din Wichita.

Odata cu cresterea awareness-ului Pizza Hut si a numarului de clienti care optau sa manance in oras, preturile practicate de companie fiind atractive in acest sens, competitia nu a intarziat sa apara. Anii ’80 au provocat liderul restaurantelor cu pizza, cu vanzari de peste 15 miliarde de dolari la acea vreme, si aceasta doar in Statele Unite. Daca in anii ’70 Pizza Hut concura cu lanturi regionale de pizza ca Pizza Inn din Dallas, Shakey’s din Denver, Village Inn din Phoenix si Straw Hat, in anii 1980 au intrat pe piata furnizori de servicii rapide fast-food axate pe pizza, Little Caesar’s, Domino’s Pizza International si Pizza Express.

Pentru a se distanta si mai mult de competitori, Pizza Hut a ridicat stacheta cu introducerea sortimentului “Pan Pizza” in toata reteaua de restaurante. Noua pizza, avand crusta subtire preparata intr-o tigaie (pan) adanca, a devenit imediat populara printre consumatori. Succesul noilor entranti in meniul Pizza Hut se datora, in mare parte, resurselor de marketing furnizate de PepsiCo.

De exemplu, Pizza Hut a introdus in 1983 “Personal Pan Pizza”, oferind clientilor garantia ca in maximum cinci minute produsele comandate vor ajunge rapid si calde la destinatie. Scopul era crearea unei pizze rapide, accesibila ca pret si ideala pentru o masa de pranz. Mai tarziu, in 1988, o noua pizza si-a facut loc in meniul Pizza Hut, “Hand-Tossed Traditional Pizza”.

In 1984, Steven Reinemund a fost numit presedinte si COO al companiei. Optimist in ceea ce priveste viitorul Pizza Hut, a dezvoltat si mai mult canalele de distributie, in special serviciul fast-food. In 1986 Pizza Hut isi deschidea a 5.000-a franciza, in Dallas, Texas si intra pe segmentul livrarilor la domiciliul clientilor. Pana in 1990, livrarile la domiciliu au ajuns sa reprezinte 25% din cifra de afaceri a companiei.

Noua decada a propulsat Pizza Hut si mai departe in plan international, odata cu deschiderea primului restaurant in Moscova. Alegerea rusilor, “Moskva”, o pizza cu sardine, tuna, somon si ceapa, a devenit favorita in restaurantul Pizza Hut din Moscova. Locatia a devenit unitatea cu cel mai mare volum de vanzari din lume, fiind urmata de alte locatii ca Franta, Hong Kong, Finlanda si Marea Britanie. Alt sortimente gustat de publicul international a fost pizza cu spanac, sunca si ceapa. In Hong Kong, pizza cu vita si porumb si bacon Canadian a devenit alegerea favorita, in timp ce asiaticiii si australienii au preferat varietatile de pizza cu condimentul curry.

In 1991, McDonald’s, cel mai mare lant fast food de hamburgeri a lansat in meniu “McPizza”, oferind si livrare la domiciliu. Mutarea nu a influentat insa profiturile Pizza Hut. Chiar si in timpul recesiunii economice din anul 1990, compania a continuat sa aduca profit.

Vanzarile de pizza ale companiei au crescut cu 10% la nivel mondial, atingand 5,3 miliarde de dolari in 1991, rezultat al orientarii consumatorilor spre segmentul alimentelor mai sanatoase decat alternativa fast-food cu hamburger. Pizza Hut Delivery a adus 1,2 miliarde de dolari, in timp ce vanzarile totale s-au adaugat celorlalte divizii Pepsico, Taco bell si KFC (Kentucky Fried Chicken), cumuland 21 miliarde de dolari in acel an pentru diviziile alimentare ale grupului Pepsi.

Incepand cu 1990, Pizza Hut s-a concentrat pe accesibilitate, adugand noi unitati drive-through si Pizza Hut Express. Locatiile Express au originat in mall-uri, dar s-au extins in scoli, arene sportive, cladiri de birouri si chiar sip e marile aeroporturi. In prima jumatate a anilor ’90, Pizza Hut a inregistrat majoritatea cresterilor in vanzari datorita locatiilor non-traditionale, plasate in locatii cu vad comercial important, cum sunt aeroporturile.

In 1992, Pizza Hut era sinonima cu peste 9.000 de restaurante in 84 de tari. Sponsorizarea de catre PepsiCo a inclus programul Book It! National Reading Incentive Program, care incuraja cresterea numarului de cititori de carte in randul tinerilor. Recompensa pentru cresterea abilitatilor de lecturare a fost, ati ghicit, pizza oferita gratuit la orice punct Pizza Hut. Peste 17 milioane de student din America de Nord au fost implicati in proiect, initiativa salutata chiar si de presedintele George Bush.

Presedintele PepsiCo, Wayne Calloway, avea planuri mari in ceea ce priveste Pizza Hut, in special majorarea numarului de outlet-uri pe cat mai multe piete internationale. Daca in 1991 Pizza Hut deservea 80 de tari, in 1997 numarul acestora a crescut la 90.

Anul 1994 a adus numeroase schimbari. In primul rand, declinul in profitul operational al companiei, primul in 15 ani. Apoi, rivalii din industria fast-food au scazut preturile. Piata produselor pizza nu mai inregistra acelasi boom spectaculos ca in anii precedenti. Noile locatii deschise recent inregistrau scaderi de 6% in vanzari in 1994, reducand profitul cu 21%, pana la 295 milioane de dolari. Aproximativ 10.000 de locatii Pizza Hut erau deschise in intreaga lume.

Intr-un efort de a contracara fenomenul, Roger A. Enrico s-a mutat de la conducerea diviziei de bauturi si snack-uri in fruntea unitatii alimentare. Prima incercare a fost promovarea unui nou produs, o pizza cu un blat cremos cu mozzarella. Lansarea a beneficiat de o campanile publicitara fara precedent, incluzand reclame TV in care apareau vedete savurand delicioasa crusta.

Indicatorii financiari erau promitatori: cota de piata a crescut de la 25,6% la 27%, vanzarile din 1995 s-au majorat cu 16% pana la 5,2 miliarde de dolari, iar profitul operational a ajuns la 414 milioane de dolari, cu 40% peste valoarea inregistrata anul precedent.

In 1996, Pizza Hut si-a propus sa introduca in fiecare an un nou produs si inca doua-trei linii de productie. Un an mai tarziu s-a lansat Totally New Pizzas, compania alocand 50 milioane pentru proiect, bani care au fost utilizati in mare parte pentru achizitionarea de echipamente noi. Pizza Hut reprezenta acum 17% din vanzarile totale ale grupului PepsiCo si 13% din profitul sau operational.

Totusi, vanzarile in crestere ale PepsiCo se datorau in majoritate diviziei de bauturi si snack-uri decat diviziei care se ocupa de supervizarea operatiilor restaurantelor Pizza Hut, Taco Bell si KFC. In 1997 gigantul producator al bauturii Pepsi a decis sa se concentreze exclusive pe divizia sa de snack-uri si bauturi carbonatate. Astfel, reteaua de restaurante Pizza Hut, impreuna cu celelalte branduri, au intrat sub patronajul unei companii independente create de PepsiCo, Tricon Global Restaurants.

Planul, apriobat de consiliul Director al PepsiCo in august 1997, preciza ca fiecare actionar PepsiCo va primi o actiune Tricon pentru fiecare zece actiuni detinute la PepsiCo. Tricon a platit 4,5 miliarde de dolari in momentul separarii. Enrico, presedintele PepsiCo, a declarat ca afacerea cu restauirante se bucura de o crestere financiara solida, dar asr avea mai multe sanse de castig in viitor sub conducerea unui management distinctiv intr-o structura corporative independenta.

Tricon Global Restaurant a devenit cel mai mare brand de restaurante din lume, incorporand deja cunoscutele KFC, Taco Bell si Pizza Hut.Compania a semnat un parteneriat cu Whitbread in aceeasi perioada. In anii care au precedat separarea de PepsiCo, Pizza Hut a inceput acordarea francizelor pentru punctele de livrare la domiciliu si lansarea altor sortimente de pizza, ca The Edge in anul 2000.

In 2002, Tricon Global Restaurant devine Yum! Brands, un nume mai sonor pe piata. In 2004, Pizza Hut lanseaza The Big New Yorker, confirmand, inca o data, originile sale americane. Doi ani mai tarziu, Whitbread, partenerul Yum! Brands, isi vinde actiunile detinute in companie grupului majoritar, Pizza Hut devenind astfel un brand 100% Yum!

Astazi, Pizza Hut continua sa creasca, adaugand noi locatii celor peste 12.000 deja existente in 100 de tari din lumea intreaga si urmarind sa cucereasca noi teritorii. In Romania, Pizza Hut a intrat sub sistem de franciza in 1994, extinzandu-se la 11 locatii pe teritoriul romanesc, in Bucuresti, Constanta, Iasi, Cluj, Bacau, Ramnicu Valcea si Timisoara.

In intreaga Europa, Pizza Hut trece printr-un proces de schimbare, atat a imaginii, cat si a ofertei din ce in ce mai variate, incluzand salate, antreuri, paste, deserturi si bauturi variind de la sucuri la vinuri nobile. Noul trend de “casual concept” tinteste preferintele consumatorilor, promitand ca nu va dezamagi fanii Pizza Hut din intrega lume.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri