Astfel, SPA-urile se pot adresa unei clientele de lux, centrata pe rasfat, dar si unei clase medii superioare si inferioare, care urmareste obtinerea unor beneficii terapeutice si unei stari de bine, de relaxare. Aceasta din urma este mult mai receptiva la serviciile si promotiile oferite.
Dupa cum clientela dicteaza segmentul tinta al SPA-ului, tipologia centrelor SPA este asigurata de rolul si mai ales locatia aleasa, existand atat SPA-uri de zi, cat si notiunea de resort SPA, hotel SPA, medical SPA, balneo SPA. De exemplu, conceptul de resort SPA vine la pachet cu o locatie deosebita, in general mare sau munte.
Aceasta delimitare a spatiului SPA, fie ca este situat stradal sau in cadrul unui hotel, determina si rentabilitatea unui astfel de proiect. “Investitia minima pentru un SPA de calitate este in general intre 1.000 si 2.000 de euro pe metru patrat. Pentru un spa de zi, se recomanda un spatiu minim de 200-300 metri patrati, in timp ce un SPA hotelier necesita minim 1.500 de metri patrati”, ne-a declarat Paraipan. Investitia se recupereaza, in general, in maxim doi ani, timp la care afacerea trece pe profit.
In cazul unui SPA din interiorul unui hotel, acesta trebuie sa reprezinte aproximativ 20% din capacitatea hotelului. “Pentru hotel, un SPA este un avantaj competitiv”, explica Paraipan. Astfel, SPA-ul poate determina marirea sezonului de turisti pentru hotelurile aflate pe litoral sau la munte. Oportunitatea de a deschide un SPA in interiorul unui hotel se explica prin dezvoltarea accentuata a pietei hoteliere din ultimii ani, fiind anuntate intrari ale unor lanturi hoteliere internationale ca Hyatt, Sheraton, Four Seasons.
In ceea ce priveste un SPA de zi (day SPA), locatia este esentiala si trebuie gandita in functie de grupul tinta dorit, concurenta din zona, dar si potentialul de dezvoltare a zonei in urmatorii ani.
Referitor la spatiu, acesta trebuie sa fie bine delimitat in zona umeda/zona uscata, luandu-se in considerare si alocarea de spatiu pentru dezvoltari ulterioare, extinderi etc.
Urmatorul pas este intelegera notiunii de spa. O sala de fitness, o sauna si un Jacuzzi nu garanteaza un SPA. SPA-ul este, inainte de toate, “sanitas per aquas”, tradus prin “sanatate prin apa” si trebuie sa includa sub aripa sa elemente cheie ca hidroterapia (cada, dus, dus Vichy, terapii cu alge marine), aromoterapia cu uleiuri esentiale, o atmosfera umana, calda (lumanari parfumate, muzica in surdina, specialisti cu pregatire complexa - facial, hidro si corporal, dar si o personalizare a terapiilor, in functie de nevoile clientelei.
Un SPA se traduce din start prin costuri fixe ridicate cu echipamentele si forta de munca necesara (salarii fixe, rulaj de personal). In plus, “un SPA nu opereaza la capacitatea maxima. Gradul de ocupare estimat in primele luni este in general de 20-25%, ajungand dupa o perioada de timp la 40-50%”, a mai punctat directorul general MondoSpa. Aceasta informatie este vitala atunci cand calculam capacitatea unui spa.
Promovarea SPA-ului este iarasi foarte importanta. “Destul de multe centre se echipeaza si considera ca e suficient. Clientela are nevoie sa stie ce se ofera diferit fata de alt centru”, afirma Paraipan. Cea mai mare provocare a unui SPA ramane deci educarea clientilor cu privire la serviciile si produsele utilizate intr-un centru SPA, inclusiv printr-o strategie de pozitionare si marketing adecvata pietei romanesti.
In Romania, exista in prezent aproximativ zece centre SPA care ofera servicii la standard internationale, printre care initiative reusite ca Palace Resort&SPA Sibiu, Bali SPA, Eforie Ana Aslan Health SPA, Eden SPA, World Class Jollie Ville. In total, numarul centrelor de infrumusetare din Bucuresti, care ofera o gama restransa de servicii, precum remodelare corporala, cosmetica si coafor, ajunge la circa 500, insa in acest caz nu se poate vorbi de adevarate centre SPA.
MondoSpa este prima companie care ofera pe piata romaneasca servicii de planificare, consultanta si dezvoltare de proiecte in domeniul spa-wellness. MondoSpa ofera proiecte SPA la cheie, dezvoltarea conceptului si a planului de afaceri, dotarea cu echipamente si produse, training de personal, planificare operational, financiara si strategii de marketing.
In 2006, MondoSpa a inregistrat venituri de 75.000 lei (21.000 de euro), estimand pentru 2007 o cifra de afaceri de 300.000 lei (85.000 de euro). “Ne dorim ca un centru SPA sa se transforme dintr-un centru de costuri intr-un centru de profit”, incheie Liliana Paraipan.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: