O investitie initiala prea mica alocata unui magazin online, care sa nu acopere suficient costurile pentru designul site-ului, comunicarea catre public si reclame este o greseala frecventa pe care o fac proprietarii de e-magazine de la noi, considera Madalin Matica, Director of European Operations pentru DotCommerce, primul „payment gateway“ (serviciu de procesare a cartilor de credit/debit) deschis in Romania, in februarie 2004.
In opinia lui Matica, o alta problema ar fi intelegerea slaba a proceselor de vanzare si de marketing in mediul online.

Acesta sustine ca nu exista un model anume dupa care poate fi creat un magazin online. „A da un model inseamna a identifica un model de urmat. Inseamna a incuraja clonarea si furtul de concepte. Stiu ca succesele Internetului romanesc sunt doar niste clone locale ale unor concepte de succes dar acest lucru nu cred ca mai poate fi aplicat”, sustine responsabilul pentru Europa cu afacerile DotCommerce.

Madalin Matica sustine ca antreprenorii ar trebui sa ia de la un magazin online de succes doar idei despre comportamentul comsumtorului si modele de structuri fuctionale, insa nu trebuie sa cloneze modelul de afacere.

Cei implicati in comertul electronic ar trebui sa inteleaga faptul ca pe internet nu se vand produse. „Vindem Timp, vindem Comoditate, vindem Imagini si Povesti. Vindem Branduri. Tocmai din aceasta cauza cred ca magazinele virtuale de IT&C sunt in pericol pe termen mediu si lung caci nu au inteles acest lucru si au adoptat cea mai proasta si mai slaba metoda de marketing: conceptul de Ieftin. Ieftin este cel mai mare pericol caci mereu se va gasi cineva care sa fie mai Ieftin ca tine, sa accepte profituri mai mici si sa <munceasca mai mult>( a se vedea China)”, spune Madalin Matica.

Pentru o afacere reusita in e-commerce, Madalin Matica recomanda analizarea pietei inaintea definitivarii conceptului, planificarea in mod realist a invetitiei, targetarea corecta a industriilor dorite, comunicarea corecta catre public si ur,arirea conceptelor de „Satisfactie a clientului” si „Relatii cu clientii”.

Marketing-ul face, desigur, diferenta intre succes si faliment. „Marketingul modern este cea mai importanta componenta a unei afaceri virtuale sau nu. Succesele lumii moderne ( Ipod, Amazon, Ebay etc) sunt succese de marketing nu succese de pricing sau de produs. Si nu, nu exagerez sa atrag atentia asupra importantei marketingului si strategiei de marketing ci eu cred cu tarie acest lucru si studiile de caz recente imi sustin ideea”, declara oficialul DotCommmerce.

Cand vine vorba de modul de functionare a unui e-magazin, Matica sustine ca acesta ar putea opera la fel de bine cu stocuri sau ca distribuitor al anumitor producatori. „Nu exista retete de succes si raspunsuri universal valabile. Personal sunt adeptul politicilor de stoc zero dar nu sunt adversarul politicilor de stocuri. Depinde insa foarte mult de identificarea unor parteneri/furnizori capabili de a sustine activitatea unui magazin virtual. Daca as identifica cea mai grava problema aflata in fata e-commerceulu romanesc as spune fara sa ma gandesc foarte mult: politicile si aplicatiile de Stock Management”, spune reprezentantul DotCommerce.

La capitolul modalitati de plata in Romania se prefera inca plata la livrare. Valoarea pietei electronice s-a ridicat in al treilea trimestru al anului 2007 la 8,1 milioane de euro pentru 117.000 de tranzactii online, potrivit integratorului de solutii pentru comert electronic, Gecad ePayment.

In magazinele virtuale, in medie, circa 10% din comezile inregistrate sunt achitate prin card bancar. Proprietarii de magazine online ar trebui sa inteleaga avantajele acesti solutii de plata si sa o promoveze. „Cand vor intelege avantajele platii prin card ( este o plata in avans, sigura si clara) si dezavantajele platilor alternative ( pachete care se intorc, costuri de cash management crescute, nesiguranta comenzii, costuri generate de verificari telefonic etc) vor deveni cei mai puternici promotori ai acesteia”, considera Matica.

Achizitiile in rate sunt si mai rar intalnite in e-commerce-ul romanesc, din cauza unor formalitati care presupunor existenta unor hartii tiparite, pe care clientul grabit al e-magazinelor nu are timp sa le intocmeasca. „Si cred ca urmatorul pas in zona de plati online va include si sisteme de acordare rate intr-un mod adaptat Internetului. Ceea ce avem in aceast moment sunt cateva sistemele bancare nefunctionale, birocratizate si cu un slab grad de uzabilitate”, spune oficilaul DotCommerce.

„Cred ca trebuie sa inventam ceva specific Internetului romanesc. Si noi (n.r. DotCommerce) lucram de 2 ani la un proiect in aceasta zona. Sper sa putem definitiva acest proiect si sa fie ceea ce ne dorim. Daca nu vom fi multimiti de acest proiect il vom mai tine pe masa de proiectare inca 1-2 ani sau 10. Pina cand vom fi fericiti cu el”, a completat acesta.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri